För några dagar sedan skrev jag en artikel på Newsmill med rubriken: När makten (nät)föraktar medborgarna.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/...ar-medborgarna
Jag fick många fantastiska svar på mitt inlägg i debatten om näthatet – ett hat som jag tycker verkar trappas upp på fler håll än på anonyma nätforum.
Svaren kom dock inte i kommentarsfältet till artikeln för den funktionen har ju som bekant tagits bort men många, många tog sig istället tid att sända mig sina åsikter per mejl.
”Jonatan” var en av de som mejlade. Han föreslog att jag skulle öppna en tråd här på Flashback för att innehållet i artikeln skulle kunna diskuteras av oss alla.
Nu gör jag det. (Hoppas jag har gjort rätt/lagt tråden rätt?)
Frågor jag gärna skulle vilja diskutera med er är:
Hur upplever ni ”makten” i form av journalister eller politiker i relation till oss medborgare? Vad skulle ni vilja ändra på?
Hur upplever ni Flashback som forum – alltför tillåtande eller helt okej?
Hur upplever ni samhällssamtalet – präglas det av aggressiva motsättningar och polemik eller är beskrivningen överdriven?
Vad innebär egentligen yttrandefrihet för er – att få säga vad man vill till vem man vill med vilka ord man vill?
Vilka anser ni ”gestalta” värdegrunden i samhället idag och är det viktigt för demokratin eller inte?
Och sist men inte minst: Vad tycker ni att jag glömt att ta upp i min artikel?
Dyk in, var med, tyck till, bli en (respektfull) röst.
Ni behöver självklart inte läsa artikeln för att tycka till!
Och om ingen vill diskutera de här frågorna med mig är jag i alla fall tacksam över att möjligheten fanns att öppna en kommunikationstråd i frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Och som jag också är nyfiken på hur ni andra resonerar kring.
Varma hälsningar från Filippa Mannerheim, frilansande journalist (men som inte är i detta forum i uppdrag att göra research utan för att diskutera med andra.)