2024-04-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tycker det är hysteriskt kul att dessa inlägg postats intill varandra. Att säga att någon har "noll koll på hur en aktie fungerar" för att sen jämföra Tesla med Gamestop.

Jag jämför inte Tesla med Gamestop.

Du frågade om det fanns ett pris där man skulle medge att man hade fel. Min poäng vad att det inte är en rimlig fråga. Men de e ett ytterligare bra exempel på att du inte är så påläst.

Om jag van 10 gånger i rad på roulette, skulle jag då ha gjort en bra investering?

Vad du pratar om, och vad jag har försökt, om och om igen, förklara för dig är att det du håller på med är spekulation. Det är inget fel på det! Powr erkännde att det va de han gör, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten långt innan dig att han köpte Tsla, och att det va dom första aktierna han köpt. Vilken jävla magkänsla! Powr är fantastiskt, jag är extremt avundsjuk!

Men du hävdar att du investerar. Det innebär att du har beräknat ett värde på aktien och att enligt dina beräkningar så är aktien undervärderad. Du har vägrat säga vad denna siffran är. Bara lite vagt sagt att om 5 år ska Tesla vara mer värt än Apple, och nu senast att Tesla är påg mot $5T (ingen tidsram där dock)

Jag har bara så svårt att förstå varför du inte vill säga vad den siffran och din tidshorisont är.
Citera
2024-04-26, 05:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ok, vad tänker skulle vara ett steg bakåt?

Att den har elektroniska ställdon istället för pneumatiska som jag verkligen trodde var bättre. Jag minns när de pneumatiska ställdonen kom strax efter millennieskiftet (bl. a. handen som Shadow Robot Company gjorde). Och mig veterligen så gick Boston Dynamics från penumatik till elektronik, vilket fick mig att tro att de var bättre. Det har uppenbarligen skiftat vilket egentligen är nästan lite sensationellt.

Sedan tror jag att elektroniska ställdon är rätt svaga i jämförelse, men de har kanske blivit starka nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
En atlas är inte kostnads effektiv och allt handlar om vad den kostar om man vill massproducera.

Nja, allt handlar inte om det, men det är så klart en viktig aspekt. Men det kanske är så du menar.
Citera
2024-04-26, 06:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off

Du frågade om det fanns ett pris där man skulle medge att man hade fel. Min poäng vad att det inte är en rimlig fråga. Men de e ett ytterligare bra exempel på att du inte är så påläst.

Om jag van 10 gånger i rad på roulette, skulle jag då ha gjort en bra investering?

Vad du pratar om, och vad jag har försökt, om och om igen, förklara för dig är att det du håller på med är spekulation. Det är inget fel på det! Powr erkännde att det va de han gör, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten långt innan dig att han köpte Tsla, och att det va dom första aktierna han köpt. Vilken jävla magkänsla! Powr är fantastiskt, jag är extremt avundsjuk!

Men du hävdar att du investerar. Det innebär att du har beräknat ett värde på aktien och att enligt dina beräkningar så är aktien undervärderad. Du har vägrat säga vad denna siffran är. Bara lite vagt sagt att om 5 år ska Tesla vara mer värt än Apple, och nu senast att Tesla är påg mot $5T (ingen tidsram där dock)

Jag har bara så svårt att förstå varför du inte vill säga vad den siffran och din tidshorisont är.

För att det det är en helt efterbliven fråga, det vore efterblivet att försöka svara på den och jag är inte en efterbliven person.

Jag kan inte veta mer om det framtida värdet än Tesla själva, och de vet bara att det är ett mycket större värde än idag och potentiellt ett större värde än de två största företagen i världen tillsammans.

Skaffa aldrig ett jobb, bilda aldrig familj eller bygg aldrig ett hus. Att det kommer en lön varje månad, ett barn efter befruktningen eller att hantverkarna bygger ett hus efter betalning är ren spekulation.
Citera
2024-04-26, 06:50
Medlem
Citat:
För att det det är en helt efterbliven fråga, det vore efterblivet att försöka svara på den och jag är inte en efterbliven person.

Jag kan inte veta mer om det framtida värdet än Tesla själva, och de vet bara att det är ett mycket större värde än idag och potentiellt ett större värde än de två största företagen i världen tillsammans.

Skaffa aldrig ett jobb, bilda aldrig familj eller bygg aldrig ett hus. Att det kommer en lön varje månad, ett barn efter befruktningen eller att hantverkarna bygger ett hus efter betalning är ren spekulation.

Vet du vad, det var faktiskt ett väldig bra exempel!
Man kan vara ganska säker på att få lön, eftersom man har ett kontrakt.

Personligen så är jag ju delägare på mitt jobb. Vi får in pengar via subscriptions. Det är ju fullt möjligt att alla säger upp det imorgon och vi inte får mer pengar, MEN vi kollar hur många % av våra kunder säger upp sin subscription varje år, och räknar på olika scenarion om fler eller färre kommer göra det i fortsättningen. Du vet, gör en analys!!

Du var ju jätte glad för några månadersen när JP Morgan ökade riktkursen för Tsla, jag kommer inte ihåg att du skrev att det var efterblivet. Konstigt...
Citera
2024-04-26, 08:44
Avstängd
kyrkstockens avatar
Generellt råd är att inte investera i aktier där man är känslomässigt investerad. Så få i tråden borde väl ha aktier i tesla

Tesla har hittat köpare igen. Det kan vara botten här för aktien. Ingen vet. Jag köpte en minipost cert bear ggr 20 för 160 igår (minipost för det är tunn is).
Citera
2024-04-26, 09:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Generellt råd är att inte investera i aktier där man är känslomässigt investerad. Så få i tråden borde väl ha aktier i tesla

Tesla har hittat köpare igen. Det kan vara botten här för aktien. Ingen vet. Jag köpte en minipost cert bear ggr 20 för 160 igår (minipost för det är tunn is).

Och vad säger du om någon som investerar i vad som ser fundamentalt bra ut, trots alla känslor som jagats in i allmänheten av mediadrev?

Till och med större institutionella investerare som Gary Black och Ross Gerber sålde av stor poster när den negativa känslostormen var som störst. Visst försökte de rationalisera beslutet med diverse argument, men det var fortfarande känslor efter substanslösa rykten som drev på nedgången, som fick aktien att se riktigt kass ut ur ett tekniskt perspektiv, som drev på de negativa känslorna om företaget ytterligare. Jag skulle inte säga att jag är helt immun mot denna känslomässiga hysteri, men jag känner ingen som är så svår att påverka med känsloargument som jag är.

Björnarna däremot utgörs till stor del av en väldigt känslomässig hat-sekt där ingen egentligen vet varför de tycker Tesla skulle vara övervärderad. De hittar så klart argumenten som de känner passar när kursen går både ner och upp, men det händer ju efter de redan skapat en uppfattning baserat på känslor. Då borde man absolut inte korta aktien. Vi såg ju hur det gick nu, där så många björnar brände sig och förlorade alla sina pengar, och job230ge drog sitt strå till stacken, ironiskt nog.
Citera
2024-04-26, 11:01
Medlem
Citat:
Björnarna däremot utgörs till stor del av en väldigt känslomässig hat-sekt där ingen egentligen vet varför de tycker Tesla skulle vara övervärderad. De hittar så klart argumenten som de känner passar när kursen går både ner och upp, men det händer ju efter de redan skapat en uppfattning baserat på känslor. Då borde man absolut inte korta aktien. Vi såg ju hur det gick nu, där så många björnar brände sig och förlorade alla sina pengar, och job230ge drog sitt strå till stacken, ironiskt nog.

Vi kan ju börja med att tesla handlas till P/E 50 framåtblickande 12 månader med icke existerande tillväxt. Har ingenting med känslor att göra.

Roligt dedär hur aktien kan vara ner 30% i år men det är ändå björnarna som dragit kortaste strået. Något delusional
Citera
2024-04-26, 11:23
Medlem
raskenss avatar
Om man ser till grafen för teslas intäkter så har energisidan legat helt still sen 2022. Hur kommer det sig att Musk hävda den har haft enorm tillväxt?

Den andra intressanta är "service and Other" dessa intäkter är lika stora som energisektorn. Skulle vara intressant se vad det är för nånting.

https://www.cnbc.com/2024/04/23/tesla-tsla-earnings-q1-2024-.html
Citera
2024-04-26, 11:54
Medlem
Citat:
Jag är hemskt ledsen, jag säger detta med kärlek. Jag är övertygad om att du är extremt påläst om Tesla, men du har 0 koll på hur en aktie fungerar.

Aktiepriset är = marketCap/antal aktier.

Ingen person över 10 köper en aktie enbart genom att kolla på aktiepriset. Eller tror du att du kör ett klip när du köper en aktie som kostar 1kr? Och att ge Musk aktier ökar den totala mängden aktier.

Det är helt absurt att på ett aktieforum behöva förklara vad utspädning är.

Din andra poäng: "Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt. "

Någon gång, (kanske om 10 år när du tror att Tesla är värda 5T$)kommer dom ju göra det. Eller ska Tesla bara växa i evigheter?

Tydligen är det en hel del personer här som bara tänker på just aktiepriset... Dom säger att tesla är överprisat, dvs, dom tänker bara på priset just nu och säger att det ska ner. En av dom tror jag till 0ch med kunde tänka sig köpa om bara priset gick ner till x.

Du får tycka vad du vill om mig men du har fortfarande sagt eller förklarat varför altierprist måste minska för att det finns fler aktier.

Jag förstår teoretiskt vad du menar men det är praktiken jag pratar om.

Ja, det var dumt av mig att ens ta upp utdelning.
Citera
2024-04-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Att den har elektroniska ställdon istället för pneumatiska som jag verkligen trodde var bättre. Jag minns när de pneumatiska ställdonen kom strax efter millennieskiftet (bl. a. handen som Shadow Robot Company gjorde). Och mig veterligen så gick Boston Dynamics från penumatik till elektronik, vilket fick mig att tro att de var bättre. Det har uppenbarligen skiftat vilket egentligen är nästan lite sensationellt.

Sedan tror jag att elektroniska ställdon är rätt svaga i jämförelse, men de har kanske blivit starka nog.

Nja, allt handlar inte om det, men det är så klart en viktig aspekt. Men det kanske är så du menar.

Ja, det är en väldigt viktig aspekt. Jag menar, hela grejen med humanoider nu är ju för att den ska kunna ersätta en människa, men bara att den är pneumatisk i sig gör att den drar mer energi också.

Så den är dyrare, mindre effektiv, men den är starkare. Grejen är att väldigt få jobb som vi människor gör kräver rå styrka och i de få fallen kan vanliga industrirobotar göra det jobbet.
Citera
2024-04-26, 12:08
Medlem
Citat:

Från chatgpt, känn dig fri att inte hålla med...

Investering och spekulation är två olika tillvägagångssätt när det gäller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen om att det ska ge avkastning över tid, baserat på dess fundamentala värde och potentiella tillväxt. Investeringar är vanligtvis långsiktiga och involverar forskning och analys av tillgångens eller företagets ekonomiska hälsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen att tjäna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrörelser eller marknadsförändringar. Spekulation är vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad på fundamental analys än investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och osäkra än investeringar.

Med den definitionen av orden så skulle jag säga att mongo är både en investerare (långsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) då han även kortar Tesla ibland.

Varsågod.
Citera
2024-04-26, 12:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vi kan ju börja med att tesla handlas till P/E 50 framåtblickande 12 månader med icke existerande tillväxt. Har ingenting med känslor att göra.

Roligt dedär hur aktien kan vara ner 30% i år men det är ändå björnarna som dragit kortaste strået. Något delusional

Många bear certifikat med hög hävarm har nockats och folk har förlorat mycket pengar, och du har hjälpt till. Folk med sina aktier har inte förlorat något så länge de inte sålt. Du kan inte säga att jag bär skulden till att folk gjort en dålig investering då jag har förmedlat budskapet att köpa och behålla. Men om man lyssnat på dig så kan man bokstavligen ha förlorat det man stoppat in. Usch, jag hoppas du skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in