2025-05-08, 21:33
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Men Tesla som ska ställa ut 10-30 bilar i juni i Austin med saftey drivers eller Teleop har INGEN konkurrens enligt en del här

Junilanseringen handlar om bilar utan safety drivers, detta har bekräftats flera ggr nu. Sen kan säkert bilar med safety drivers finnas kvar i flottan (just nu har de väl 300 bilar som kör).

Teleop finns men för att ta loss bilar som ev. fastnat - inte för konstant körning
Citera
2025-05-08, 22:01
Medlem
raskenss avatar
Poetiskt och tankeväckande om bolaget:

https://www.instagram.com/reel/DJXdZX8TMJp/?igsh=MnRjcmgwMG1tY2U4
Citera
2025-05-08, 22:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ehh, det är ett rätt endimensionellt sätt att se på det. De har en helt annan teknisk approach, visst ligger man efter konkurrenterna i utrullningen men potentialen är extremt mycket större när man väl kommer igång. Det är lite som att SonyEricsson hade smartphones år 2002, men den approachen var ett skämt jämfört med vad Apple skulle erbjuda.

Varför ens diskutera med folk som uppenbarligen har låtit någon politisk aktivist sköta "tänkandet" åt dem.
Citera
2025-05-08, 22:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
20? Kan vi inte likaväl droppa till 2? Två förlustkvartal på raken nu 2025 och sen har vi KK-värdering från alla tröttbjörnar som satsar hus och fru på att blanka. Bra köpläge för oss som missade 2012
Värdet är väl typ 17 om man jämför med andra bolag. Kolla PE osv, ganska uppenbart en bubbla.
Citera
2025-05-08, 22:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Junilanseringen handlar om bilar utan safety drivers, detta har bekräftats flera ggr nu. Sen kan säkert bilar med safety drivers finnas kvar i flottan (just nu har de väl 300 bilar som kör).

Teleop finns men för att ta loss bilar som ev. fastnat - inte för konstant körning
Vad händer om den fastnar i en tunnel där det saknas mobiltäckning?
Citera
2025-05-08, 22:39
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ehh, det är ett rätt endimensionellt sätt att se på det. De har en helt annan teknisk approach, visst ligger man efter konkurrenterna i utrullningen men potentialen är extremt mycket större när man väl kommer igång. Det är lite som att SonyEricsson hade smartphones år 2002, men den approachen var ett skämt jämfört med vad Apple skulle erbjuda.

En cool anekdot: Jag var med på den tiden (lite senare strax efter Iphone release 2007) och befann mig av en slump i ett avslappnat jobbsammanhang med lite SonyEricsson-folk (midlevel och high level management men inte top). Iphone var släppt i USA men inte i Sverige så jag plockar upp ett samtal om den eftersom jag är helt såld och undrar om de tänker försöka göra någonting liknande.

Svaret jag unisont fick av gruppen SE folk fick mig att som en klar blixt inse att SonyEricsson var stekta.

De hade ingen verklighetsförankring. De skrattade och sa saker som:
"hahaha. Vi har fått tag på ett par Iphones. Vet du hur dåliga komponenterna i den är? De är av sämsta möjliga kvalitet. Ingen kommer vilja ha den då får reda på vad som finns i den".
eller "ljudkvaliteten på samtalet är sämre än vår. Kunderna hör skillnad. De kommer inte köpa Iphone"

De var helt disconnect från faktumet att om man inte är yuppienalle-ingengör så bryr man sig inte om var kondensatorn i telefonen kommer från och de såg inte framtiden.

Hade jag bara vetat hur man blankade på den tiden (jag var inte ens på marknaden då) hade jag gjort en peng för jag som var halva deras ålder fattade vad de inte fattade. Efter 2-3 år var aktien också på halva värdet haha.

Det finns en skillnad med dagens situation och Tesla:
Precis ALLA aktörer är fullt medvetna om att unsupervised self driving är ett definitivt måste i alla fordons framtida förmågepaket.

Ingen låter någonting falla mellan stolarna på samma sätt som SE gjorde. Precis alla är med i någon form av strategiskt partnerskap som ska resultera i unsupervised self driving.
Citera
2025-05-08, 22:40
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Varför ens diskutera med folk som uppenbarligen har låtit någon politisk aktivist sköta "tänkandet" åt dem.
Jag baserar mina åsikter på fakta, exempelvis kvartalsrapporter. Tesla är sinnessjukt övervärderat. Den ska ner till $20 förr eller senare.
Citera
2025-05-08, 22:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Värdet är väl typ 17 om man jämför med andra bolag. Kolla PE osv, ganska uppenbart en bubbla.

Gött, väntar på kraschen. PE-tal är viktiga grejer när man ska värdera framtidspotentialen hos bolag!
Citera
2025-05-08, 22:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Gött, väntar på kraschen. PE-tal är viktiga grejer när man ska värdera framtidspotentialen hos bolag!
Vilken potential? Tesla brukade ha monopol på elbilar och laddstationer, den tiden är över. De tekniker som hypeas har redan gjorts tillgängliga av andra aktörer. Demokraterna lär göra det till sin livsuppgift att begrava Elon/Tesla när dom återtagit kongressen.
Citera
2025-05-08, 22:48
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är nu nästan halvvägs in i Q2 och det blir allt mer tydligt att Q2 kommer bli ett minusresultat och gå med förlust. Det är inte rimligt att Tesla kommer att raketa upp på ett knippe robotaxis med saftey-drivers. Men Teslas värdering är ju orimlig. Därav håller jag ut ett tag till med risk att missa fallet.

I Teslabubblan på Youtube så hypas det stort. Herbert Ong frågar sig t.om. om kursen inte rakt av kommer sprängas upp i juni.

Men Teslapumparna kan ju få precis lika fel i det som vi hade om Q1-earnings Kursen måste inte göra någoning alls. Den kan lika gärna sprängas i bitar som ett starship och sakta dala ner mot jorden igen.
Citera
2025-05-08, 22:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vilken potential? Tesla brukade ha monopol på elbilar och laddstationer, den tiden är över. De tekniker som hypeas har redan gjorts tillgängliga av andra aktörer. Demokraterna lär göra det till sin livsuppgift att begrava Elon/Tesla när dom återtagit kongressen.

Okay, men då är det kört och KK snart då? Plockar upp aktien för 2 cent och ger Elon sparken!
Citera
2025-05-08, 22:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Okay, men då är det kört och KK snart då? Plockar upp aktien för 2 cent och ger Elon sparken!
Aktien är ju manipulerad, det är ganska uppenbart. Man bortförklara detta genom att stämpla den som en "meme stock", samt låter hjon sprida myten om "framtida potential".

Elon Musk har enorma lån där han lämnat sitt Tesla-innehav som säkerhet, det ligger i snubben intresse att manipulera och blåsa upp aktiekursen. Vi får se vad som händer när han fått sin oförtjänta bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in