2024-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om man ser till grafen för teslas intäkter så har energisidan legat helt still sen 2022. Hur kommer det sig att Musk hävda den har haft enorm tillväxt?

Den andra intressanta är "service and Other" dessa intäkter är lika stora som energisektorn. Skulle vara intressant se vad det är för nånting.

https://www.cnbc.com/2024/04/23/tesla-tsla-earnings-q1-2024-.html

Man ser vad man vill. Du tittar på energidelen och ser, ingen större ökning i produktionen, sant.

Jag tittar på detsamma och ser en 140% ökning av vinsten, men men. Vi är alla olika.
Citera
2024-04-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Många bear certifikat med hög hävarm har nockats och folk har förlorat mycket pengar, och du har hjälpt till. Folk med sina aktier har inte förlorat något så länge de inte sålt. Du kan inte säga att jag bär skulden till att folk gjort en dålig investering då jag har förmedlat budskapet att köpa och behålla. Men om man lyssnat på dig så kan man bokstavligen ha förlorat det man stoppat in. Usch, jag hoppas du skäms!
Hahah helvete vilken skev syn. Du implicerar att ingen handlar aktien lång med häv men alla som handlar den kort gör det med häv.

Aktien är ner 30% i år. Har man handlar den kort är man plus 30%. Om människor ligger med högt häv får de väl göra det? Då gjorde de ju det påvägen ner också och ligger väl antagligen väldigt mycket plus.

Men fortsätt försök intala dig själv att det är positivt att ditt core holding är ner 30% och att det är en bra investering
Citera
2024-04-26, 12:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Från chatgpt, känn dig fri att inte hålla med...

Investering och spekulation är två olika tillvägagångssätt när det gäller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen om att det ska ge avkastning över tid, baserat på dess fundamentala värde och potentiella tillväxt. Investeringar är vanligtvis långsiktiga och involverar forskning och analys av tillgångens eller företagets ekonomiska hälsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen att tjäna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrörelser eller marknadsförändringar. Spekulation är vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad på fundamental analys än investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och osäkra än investeringar.

Och att jag spekulerar kanske en promille av vad jag investerar, om ens det då det i så fall kallas hedge.

Varsågod.

Med den definitionen av orden så skulle jag säga att mongo är både en investerare (långsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) då han även kortar Tesla ibland.
Citera
2024-04-26, 13:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hahah helvete vilken skev syn. Du implicerar att ingen handlar aktien lång med häv men alla som handlar den kort gör det med häv.

Aktien är ner 30% i år. Har man handlar den kort är man plus 30%. Om människor ligger med högt häv får de väl göra det? Då gjorde de ju det påvägen ner också och ligger väl antagligen väldigt mycket plus.

Men fortsätt försök intala dig själv att det är positivt att ditt core holding är ner 30% och att det är en bra investering

Nu är aktien upp 22% sen du skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja, och hoppas jag räddat folk från att köpa skiten. Har funnits få sämre investeringar sen jag började skriva här ❤️. Gissar att du inte vill stå till försvars över hur du våldshåsat skiten sedan 2021

Så många som missat en bra investering och förlorat allt på björnar med hävarm på grund av dig. Men du verkar inte känna någon som helst skam över vad du rekommenderat på botten?
Citera
2024-04-26, 13:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Man ser vad man vill. Du tittar på energidelen och ser, ingen större ökning i produktionen, sant.

Jag tittar på detsamma och ser en 140% ökning av vinsten, men men. Vi är alla olika.

"Growth will be lumpy"

/Elon
Citera
2024-04-26, 13:40
Medlem
Citat:
Nu är aktien upp 22% sen du skrev detta:

Så många som missat en bra investering och förlorat allt på björnar med hävarm på grund av dig. Men du verkar inte känna någon som helst skam över vad du rekommenderat på botten?

Haha tror till och med alla bulls här inne tycker det är pinsamt över hur du försöker vända på att en studs från -45% -> -30% YTD är "en bra investering" eller vad du nu ens försöker implicera. Förstår inte heller "rekommendationen" i det nedre men all right.

Det är outright pinsamt med ditt track record att försöka smutskasta Tesla bears som de senaste 3-4 åren hittat den i särklass sämsta big tech investeringen. Men om du vill kasta skit så kan du ju kolla tillbaka på vad du själv skriver. Då du hoppade in och började håsa tesla på absoluta toppen

Citat:
Att köpa Tesla under 1000. En nobrainer.

https://youtu.be/6fMUWOx4db4
Skriv något vettigt om aktien istället. Du verkar ju vara en klippa på fundamental och teknisk analys!
Citera
2024-04-26, 14:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off

Powr erkännde att det va de han gör, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten långt innan dig att han köpte Tsla, och att det va dom första aktierna han köpt. Vilken jävla magkänsla! Powr är fantastiskt, jag är extremt avundsjuk!
Tack för de fina orden, men jag minns inte att jag erkänt att jag bara spekulerar. Jag ser mig själv som en långsiktig investerare.
Jag har hållt aktien i många år och kommer fortsätta hålla i många år till.

Jag kommer ta ut vinst 2030, men inte sälja hela innehavet.
Citera
2024-04-26, 14:34
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Det han säger är inte sant. Man måste kolla på en årsbasis. Han cherrypickar Q3 2022 och jämför med Q1 2024. Alla med fungerande ögon ser att det ökar YoY
Tesla guidade för 75% tillväxt i 2024 från föregående år.

Lathrop kommer dubbla produktionen i år med en ny lina. Nästa år är Megapack-fabriken i Shanghai i produktion vilket kommer fortsätta ökningen.
Citera
2024-04-26, 15:57
Medlem
Citat:
Tydligen är det en hel del personer här som bara tänker på just aktiepriset... Dom säger att tesla är överprisat, dvs, dom tänker bara på priset just nu och säger att det ska ner. En av dom tror jag till 0ch med kunde tänka sig köpa om bara priset gick ner till x.

Du får tycka vad du vill om mig men du har fortfarande sagt eller förklarat varför altierprist måste minska för att det finns fler aktier.

Jag förstår teoretiskt vad du menar men det är praktiken jag pratar om.

Ja, det var dumt av mig att ens ta upp utdelning.

Citat:
Från chatgpt, känn dig fri att inte hålla med...

Investering och spekulation är två olika tillvägagångssätt när det gäller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen om att det ska ge avkastning över tid, baserat på dess fundamentala värde och potentiella tillväxt. Investeringar är vanligtvis långsiktiga och involverar forskning och analys av tillgångens eller företagets ekonomiska hälsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebär att man placerar pengar i något med förhoppningen att tjäna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrörelser eller marknadsförändringar. Spekulation är vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad på fundamental analys än investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och osäkra än investeringar.

Med den definitionen av orden så skulle jag säga att mongo är både en investerare (långsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) då han även kortar Tesla ibland.

Varsågod.

"Jag förstår teoretiskt vad du menar men det är praktiken jag pratar om."

Aktiepriset är vad marknaden tror att bolaget är värt i framtiden. Och som du själv medger, någon gång kommer Tesla ha utdelning då kommer dessa 10% spela roll.

Jag har aldrig sagt att aktien nödvändigtvis måste gå ner i värde. Jag har sagt att substansvärdet kommer sjunka med typ 10%. Vilket det kommer göra.

Angående din chatgpt fråga.
Läs den igen...
Investeringar är vanligtvis långsiktiga och involverar forskning och analys av tillgångens eller företagets ekonomiska hälsa och framtidsutsikter

MrMongo säger att Tesla kommer vara mer värt än apple eftersom han tror att Tesla har dom smartaste anställda.

Förstår du vad jag menar? Det är inte en analys.
Citera
2024-04-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tack för de fina orden, men jag minns inte att jag erkänt att jag bara spekulerar. Jag ser mig själv som en långsiktig investerare.
Jag har hållt aktien i många år och kommer fortsätta hålla i många år till.

Jag kommer ta ut vinst 2030, men inte sälja hela innehavet.

Förlåt, har "bråkat" med majoriteten av Bulls här, om jag har blandat ihop dig med någon så ber jag om ursäkt!

Jag vill bara igen säga att det inte är något fel med spekulering!
Om man tycker att Tesla har en cool logga, el bilar kommer antagligen vara framtiden och Musk verkar vara en grymt CEO. Amazing! Har du rätt har du rätt.
Man kanske inte bli nästa buffet, men nästa Peter Tiel.

Jag är ganska säker på att jag inte vill köpa Tsla, det därför jag hänger här. Jag vill att någon ska motbevisa mig. Att någon ska kunna ge mig typ:
Baserat på historisk tillväxt så tror jag att Tesla kommer fortsätta växa ned X% dom nösta 5 åren, och öka marginalerna med Y eftersom Z. Och därför tycker jag att aktien borde vara värd 250. Eller whatever.

Men allt man får är:
"Alla kommer köpa robotar"
"FSD kommer förändra världen"
"Alla smarta jobbar på Tesla"
Och min favorit:
"SpaceX kommer hämta vatten från rymden och sälja för att sedan dumpa dom pengarna i Tesla."

Men om du har en ordentlig analys skulle jag bli jätte glad om du skulle vilja dela den. Ingen måste så klart, vi alla har bättre saker för oss! Men skulle uppriktiga uppskatta det.
Citera
2024-04-26, 16:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
"Jag förstår teoretiskt vad du menar men det är praktiken jag pratar om."

Aktiepriset är vad marknaden tror att bolaget är värt i framtiden. Och som du själv medger, någon gång kommer Tesla ha utdelning då kommer dessa 10% spela roll.

Jag har aldrig sagt att aktien nödvändigtvis måste gå ner i värde. Jag har sagt att substansvärdet kommer sjunka med typ 10%. Vilket det kommer göra.

Angående din chatgpt fråga.
Läs den igen...
Investeringar är vanligtvis långsiktiga och involverar forskning och analys av tillgångens eller företagets ekonomiska hälsa och framtidsutsikter

MrMongo säger att Tesla kommer vara mer värt än apple eftersom han tror att Tesla har dom smartaste anställda.

Förstår du vad jag menar? Det är inte en analys.

Jag vet vad jag har sagt, och jag har inte sagt det du skriver. Kan det vara så att du är dålig på att göra en analys på företag som Tesla om du inte ens kan hålla reda på vad folk säger?
Citera
2024-04-26, 16:41
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Förlåt, har "bråkat" med majoriteten av Bulls här, om jag har blandat ihop dig med någon så ber jag om ursäkt!

Jag vill bara igen säga att det inte är något fel med spekulering!
Om man tycker att Tesla har en cool logga, el bilar kommer antagligen vara framtiden och Musk verkar vara en grymt CEO. Amazing! Har du rätt har du rätt.
Man kanske inte bli nästa buffet, men nästa Peter Tiel.

Jag är ganska säker på att jag inte vill köpa Tsla, det därför jag hänger här. Jag vill att någon ska motbevisa mig. Att någon ska kunna ge mig typ:
Baserat på historisk tillväxt så tror jag att Tesla kommer fortsätta växa ned X% dom nösta 5 åren, och öka marginalerna med Y eftersom Z. Och därför tycker jag att aktien borde vara värd 250. Eller whatever.

Men allt man får är:
"Alla kommer köpa robotar"
"FSD kommer förändra världen"
"Alla smarta jobbar på Tesla"
Och min favorit:
"SpaceX kommer hämta vatten från rymden och sälja för att sedan dumpa dom pengarna i Tesla."

Men om du har en ordentlig analys skulle jag bli jätte glad om du skulle vilja dela den. Ingen måste så klart, vi alla har bättre saker för oss! Men skulle uppriktiga uppskatta det.

Om du själv inte ens ser hur FSD presterar och vet hur stor marknaden är för autonoma fordon så finns det inget någon kan säga för att ändra din åsikt, för då skulle det vara bättre spenderad tid att lära en chimpans att spela Schack. Det måste finnas en viss kapacitet helt enkelt, resten av alla människor får vänta på att se svarta siffror på sista raden för att fatta. Alla kan inte vara smarta nog att förstå allt. Sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in