2024-04-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Oj, gav du förförsta gången en siffra?
10ggr högre, så en värdering på 5T$.
När ska detta ske? Inom 1, 2, 5 eller 10 år?

Inom 10, ja. Det tror jag iaf baserat på vad jag vet om bolaget. Sen kan ju vadsomhelst hända.
Citera
2024-04-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jaha, Så vitt jag kan se är den ner 35% i år. Hur menar du att de saknas substans i nedgången? Av det jag kan avläsa genom att kolla på förväntningarna för vinst och revs från årskiftet och jämföra med idag så är estimated ner närmare 40% och 25% för 2025. Det vill säga att underliggande verksamhet fortsätter att stagnera.

Förstår inte hur du tar "victory laps" för att du haussat en aktie som är ner 35% i år. Så ja, förhoppningsvis har jag fått folk att inte investera i tesla.

Jag vill inte anta för mycket men det låter som du är en "trader" som försöker träffa upp och nedgångar och tjäna på det, helt ok, finns mycket pengar att hämta där

Men du verkar inte tro på teslas framtida framgångar.

Föredrar du bara det eller är du inte väldigt insatt i teslas framtid?

Jag antar att du inte är nått fan av Elon, är det för att han pratar mycket om just det framtida aspektet som inte går att sätta i siffror på samma sätt som kortsiktiga produktions siffror etc?
Citera
2024-04-25, 18:42
Medlem
Till alla björnar, om Optimus är sån bs som ni verkar tro eller att det är 50 år bort.

Kan ni förklara varför så många bolag jobbar på just det? Till och med Boston Dynamics, eran favorit har ju gjort en liknande robot nu, för att inte nämna Nvidia... tror ni alla dessa gör det för att "haussa" deras aktier?

Eller är det bara tesla som fejkar det?

Vore kul att höra vad ni tänker om det.
Citera
2024-04-25, 19:20
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Till alla björnar, om Optimus är sån bs som ni verkar tro eller att det är 50 år bort.

Kan ni förklara varför så många bolag jobbar på just det? Till och med Boston Dynamics, eran favorit har ju gjort en liknande robot nu, för att inte nämna Nvidia... tror ni alla dessa gör det för att "haussa" deras aktier?

Eller är det bara tesla som fejkar det?

Vore kul att höra vad ni tänker om det.

Jag blev förvånad av Atlas HD-platformen, jag tyckte spontant den såg ut som ett steg bakåt i vissa avseenden. Den är mer lik Optimus än föregångaren Atlas, men jag utgår givetvis från att det är något jag inte kan riktigt.
Citera
2024-04-25, 21:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Fråga till alla björnar och haters. Vid vilken aktiekurs är ni beredda att medge att ni har gjort en felbedömning, och när blir det helt enkelt för plågsamt att sitta kvar här och skriva dynga varje dag?
Citera
2024-04-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag blev förvånad av Atlas HD-platformen, jag tyckte spontant den såg ut som ett steg bakåt i vissa avseenden. Den är mer lik Optimus än föregångaren Atlas, men jag utgår givetvis från att det är något jag inte kan riktigt.

Ok, vad tänker skulle vara ett steg bakåt?

En atlas är inte kostnads effektiv och allt handlar om vad den kostar om man vill massproducera.
Citera
2024-04-25, 21:48
Medlem
Citat:
Menar du att det skulle vara unikt för tesla?

Ta spotify, dom gjorde din iPod åt 2018, dom hade förluster ända fram till 2022, menar du att alla som investerade i Spotify fram till 2022 var idioter för att dom aldrig haft någon vinst? Eller kan du hålla med om att man investerar i vad man tror ett bolag kommer göra i framtiden?

Kan tydligen inte redigera... men jag menar IPO, inte iPod... fucking spell "check"
Citera
2024-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fråga till alla björnar och haters. Vid vilken aktiekurs är ni beredda att medge att ni har gjort en felbedömning, och när blir det helt enkelt för plågsamt att sitta kvar här och skriva dynga varje dag?

Är varken hatare eller Björn, bara negativ till aktien i fråga. Men 3500 dollar hade jag ångrat mig vid, tror det blir en avkastning på typ 2000% vilket jag siktar på att ha i min portfölj under några decennier då vill säga. Tror ni positiva att det kommer bli så?
Citera
2024-04-25, 22:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Är varken hatare eller Björn, bara negativ till aktien i fråga. Men 3500 dollar hade jag ångrat mig vid, tror det blir en avkastning på typ 2000% vilket jag siktar på att ha i min portfölj under några decennier då vill säga. Tror ni positiva att det kommer bli så?

Hittar du en aktie som kan ge en avkastning på 2000% på 5 år så vill jag väldigt gärna veta vilken det är. Under förutsättning att det inte är ett litet chans-bolag.
Citera
2024-04-25, 22:36
Medlem
Citat:
Jag håller med om 1-4.

Detta började med att du sa att musk kunde sälja dessa aktier direkt, vilken som jag förstår det inte är sant.

Sen sa du att det inte spelar någon roll om han höll dem i 100 år vilken sen blev det jag utgick ifrån.

Så jag har två poänger här.

Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt.

Så min poäng kvarstår, om aktierna inte hamnar på marknaden så är det samma mängd aktier som kan köpas och säljas.

Sen kanske du vill säga att han inte kan sälja dessa, men han kan sälja sina andra aktier, det är sant och du skulle kunna få en poäng där.

Problemet med den poängen är att musk vill ha mer rösträtt i Tesla, som han sagt många gånger, så även om kan kan sälja sina äldre aktier och behålla sina runt 13% så får han inte rösträtten som han vill ha, så han kommer inte göra det.

Jag är hemskt ledsen, jag säger detta med kärlek. Jag är övertygad om att du är extremt påläst om Tesla, men du har 0 koll på hur en aktie fungerar.

Aktiepriset är = marketCap/antal aktier.

Ingen person över 10 köper en aktie enbart genom att kolla på aktiepriset. Eller tror du att du kör ett klip när du köper en aktie som kostar 1kr? Och att ge Musk aktier ökar den totala mängden aktier.

Det är helt absurt att på ett aktieforum behöva förklara vad utspädning är.

Din andra poäng: "Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt. "

Någon gång, (kanske om 10 år när du tror att Tesla är värda 5T$)kommer dom ju göra det. Eller ska Tesla bara växa i evigheter?
Citera
2024-04-25, 22:39
Medlem
Citat:

Citat:
Elon sa något bra på earnings call. "Ask the wrong question and the right answer is impossible."

Tycker du att gamestop vid 25$ var en bra investering?
Citera
2024-04-25, 22:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag är hemskt ledsen, jag säger detta med kärlek. Jag är övertygad om att du är extremt påläst om Tesla, men du har 0 koll på hur en aktie fungerar.

Aktiepriset är = marketCap/antal aktier.

Ingen person över 10 köper en aktie enbart genom att kolla på aktiepriset. Eller tror du att du kör ett klip när du köper en aktie som kostar 1kr? Och att ge Musk aktier ökar den totala mängden aktier.

Det är helt absurt att på ett aktieforum behöva förklara vad utspädning är.

Din andra poäng: "Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt. "

Någon gång, (kanske om 10 år när du tror att Tesla är värda 5T$)kommer dom ju göra det. Eller ska Tesla bara växa i evigheter?

Citat:
Tycker du att gamestop vid 25$ var en bra investering?

Jag tycker det är hysteriskt kul att dessa inlägg postats intill varandra. Att säga att någon har "noll koll på hur en aktie fungerar" för att sen jämföra Tesla med Gamestop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in