Citat:
Ursprungligen postat av
Klugge
Jag håller med om 1-4.
Detta började med att du sa att musk kunde sälja dessa aktier direkt, vilken som jag förstår det inte är sant.
Sen sa du att det inte spelar någon roll om han höll dem i 100 år vilken sen blev det jag utgick ifrån.
Så jag har två poänger här.
Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt.
Så min poäng kvarstår, om aktierna inte hamnar på marknaden så är det samma mängd aktier som kan köpas och säljas.
Sen kanske du vill säga att han inte kan sälja dessa, men han kan sälja sina andra aktier, det är sant och du skulle kunna få en poäng där.
Problemet med den poängen är att musk vill ha mer rösträtt i Tesla, som han sagt många gånger, så även om kan kan sälja sina äldre aktier och behålla sina runt 13% så får han inte rösträtten som han vill ha, så han kommer inte göra det.
Jag är hemskt ledsen, jag säger detta med kärlek. Jag är övertygad om att du är extremt påläst om Tesla, men du har 0 koll på hur en aktie fungerar.
Aktiepriset är = marketCap/antal aktier.
Ingen person över 10 köper en aktie enbart genom att kolla på aktiepriset. Eller tror du att du kör ett klip när du köper en aktie som kostar 1kr? Och att ge Musk aktier ökar den totala mängden aktier.
Det är helt absurt att på ett aktieforum behöva förklara vad utspädning är.
Din andra poäng: "Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gör, då hade du haft en poäng direkt. "
Någon gång, (kanske om 10 år när du tror att Tesla är värda 5T$)kommer dom ju göra det. Eller ska Tesla bara växa i evigheter?