2024-01-23, 21:56
  #17341
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket var felaktigt, menar du?[/url]

Du gjorde en egen tolkning som jag inte delar, och det spelar ingen roll. Ställ en fråga korrekt så kan jag svara vad jag tycker utan att dina åsikter fastnar på mig.

Jag vet vad Elon har sagt.
Citera
2024-01-23, 22:00
  #17342
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du gjorde en egen tolkning som jag inte delar, och det spelar ingen roll. Ställ en fråga korrekt så kan jag svara vad jag tycker utan att dina åsikter fastnar på mig.

Jag vet vad Elon har sagt.
Jag börjar nästan misstänka att du är mongoloid på riktigt. Jag har arbetat i finansvärlden i över 20 år. Jag har aldrig sett en storägare i ett börsbolag uttrycka sig på det sättet som Musk gör på nämnda Twitter-post. Han hotar alltså övriga aktieägare med att lägga (den just nu högst värderade) AI-utvecklingen åt sidan. Är inte detta oroande för Tesla-haussare?
Citera
2024-01-23, 22:08
  #17343
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag börjar nästan misstänka att du är mongoloid på riktigt. Jag har arbetat i finansvärlden i över 20 år. Jag har aldrig sett en storägare i ett börsbolag uttrycka sig på det sättet som Musk gör på nämnda Twitter-post. Han hotar alltså övriga aktieägare med att lägga (den just nu högst värderade) AI-utvecklingen åt sidan. Är inte detta oroande för Tesla-haussare?

Jaha, och?
Jag bryr mig inte om du så är hertiginnan av Gotland. Kan du inte ställa en fråga som inte är laddad kan jag inte svara på den.
Citera
2024-01-23, 22:12
  #17344
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaha, och?
Jag bryr mig inte om du så är hertiginnan av Gotland. Kan du inte ställa en fråga som inte är laddad kan jag inte svara på den.
OK, blockmongo, en oladdad fråga:
Är det ett problem att den största ägaren, tillika VD:n, i Tesla uttrycker ett missnöje med övriga större ägare, och att han samtidigt insinuerar att detta kan leda till densamme satsar på något annat företag, utanför Tesla?
Citera
2024-01-23, 22:21
  #17345
Medlem
Enterprises avatar
Låt mig också vända mig till övriga pöbeln här, förutom Mongot, Musks följande pik till övriga storägare är grymt verklighetsfrånvänd, men klatschigt populistiskt. Ni som tycker detta låter "bra", bo kvar i er källare hos mamsen!

Citat:
As for stock ownership itself being enough motivation, Fidelity and other own similar stakes to me. Why don’t they show up for work?

Skillnaden mellan Musk och Fidelity/liknande fonder är alltså att de (som förvaltare av småsparares pengar i slutändan) har satsat miljardbelopp i Elon Musks företag. Medan Musk har arbetat som VD i företaget och fått kompensation genom lön och/eller värdepapper. Det är rent snömos Musk kommer med, Kreml/Trump-style. Hur dum kan samtiden bli?
Citera
2024-01-23, 22:27
  #17346
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, blockmongo, en oladdad fråga:
Är det ett problem att den största ägaren, tillika VD:n, i Tesla uttrycker ett missnöje med övriga större ägare, och att han samtidigt insinuerar att detta kan leda till densamme satsar på något annat företag, utanför Tesla?

Det som utvecklats inom Tesla kan inte flyttas utanför företaget så jag ser inte hur det skulle påverka t.ex FSD eller Optimus. Att Elon hellre utvecklar AI inom ett annat företag tycker jag inte är optimalt, men inte ett problem. SpaceX och Tesla har alltid haft synergier mellan varandra och jag tror inte det skulle förändras även om AI utvecklades inom X istället. Elon svarade på en fråga där han uttryckte att han inte skulle känna sig bekväm om han inte hade en tillräckligt stor corner. Knappast ett hot enligt mig. Självklart tycker jag ett optionsprogram vore bra då det brukar förutsätta att Tesla når ett visst värde för att en inlösen skulle bli aktuell. Ingen kan förneka att Tesla inte hade varit det företag det är idag om det inte var för Elon och jag tycker det är sant om man ser till de otroliga värden som FSD och Optimus kommer innebära, teknik som inte hade utvecklats om inte Elon satt upp de målen.

Jag tror att Elon vill driva igenom ett optionsprogram innan det kommer en kraftig uppvärdering, och det har jag absolut ingenting emot.


__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-23 kl. 22:29.
Citera
2024-01-23, 23:32
  #17347
Medlem
Rapport imorgon! Va tror alla att hyper growth bolaget tesla kommer leverera för siffror?

Förväntar mig EPS på runt 0.7 vilket skulle vara en minskning med 40% från samma kvartal förra året.

Ska även bli intressant att se marginalerna, kan vi se sub 17% ex credits? Verkar inte riktigt finnas en botten.

Blir även intressant att se hur de guidar för ’24. TroyTeslike som i regel har varit väldigt träffsäker relaterat till tesla tror på 13.9% tillväxt 2024 jämfört med 2023. Känns inte som den tillväxten förtjänar p/e 100 direkt.

Annars kan man ju bara ignorera bilbusinessen som står för lejonparten av företaget och fokusera helt på optimus, den verkar ju gå bra 😭
Citera
2024-01-24, 00:21
  #17348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaha, och?
Jag bryr mig inte om du så är hertiginnan av Gotland. Kan du inte ställa en fråga som inte är laddad kan jag inte svara på den.

Min fråga ang produktionskostnaden i analysen du mig förklara för dig? Kan du svara på den?

Den är inte laddad.

Har försökt få dig svara på den frågan i flera dagar, varför slingrar du dig så mycket för den frågan?
Citera
2024-01-24, 00:26
  #17349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
AMF pension går med i LOs hetsjakt och hotar nu Tesla att sälja deras innehav på 2 miljarder svenska pesetas. Det är en summa som Tesla har i omsättning var tredje minut i sin handel. LO är helt rubbade. Totalt megalomaniska människor i LO Borgen. Det är fan i mig pinsamt.

De skrämmer inte bara iväg Tesla de skrämmer bort alla nya företag som vill etablera sig i Sverige. LO är ett hot mot Sveriges ekonomi. Vi blir som Kalifornien. Företagsflykt. Häxjakter och utpressningar. regeringen måste ta LO i örat snart.

Det är fel, det är vad Tesla omsätter var 20de timma.
Inga problem bara ett litet räknefel kan hända alla.

Skulle bara vilja kolla, du vet att "billion" på engelska inte översätts till "billioner" utan till "miljarder" eller hur?
Det skulle annars förklara till varför du tycker Tesla är så undervärderat, om Tesla omsatte 82 Billioner dollar, dvs "82 Trillon" på engelska, så förstår jag att du köper alla Tesla aktier du kan få tag på
Citera
2024-01-24, 01:14
  #17350
Medlem
raskenss avatar
En illustrerande video som visa hur komplett fel ute Tesla är med Optimus och hur det är ett stort bedrägeri och stunt för att pumpa upp aktievärdet.

Roboten ser enkel ut och saknar alla wow-visuella egenskaper. Det intressanta är att den kan göra det mesta trots den inte alls likan en människa. Grejen är att den är telestyrd av just en människa.

Tesla bygger nått som ser ut som en människa med visuella coola fartränder men roboten klarar inte ens av att vika en skjorta.

Tesla är minst 50 år från att göra en humanoid. Det spelar ingen roll hur mycket fräcka former dom bygger den med. Den är i praktiken värdelös till annat än att lyfta ett ägg.

https://youtu.be/HaaZ8ss-HP4?si=BNsz8xKYP97zDGgG
Citera
2024-01-24, 12:27
  #17351
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Teslas $25,000-modell får kodnamnet Redwood och planeras börja tillverkas mitten av 2025. Intressant att denna info blir "läckt" innan earnings. Tesla verkar nu ganska självsäkra på att ha tillräckligt med batteri celler för att skala upp produktion av en modell de har för avsikt att sälja miljontals av varje år.
Citera
2024-01-24, 13:53
  #17352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Teslas $25,000-modell får kodnamnet Redwood och planeras börja tillverkas mitten av 2025. Intressant att denna info blir "läckt" innan earnings. Tesla verkar nu ganska självsäkra på att ha tillräckligt med batteri celler för att skala upp produktion av en modell de har för avsikt att sälja miljontals av varje år.


Nu skriver du igen, men du har glömt att svara mig.

Skulle de inte vara lättare för dig att bara erkänna att det var en dålig analys?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in