2024-03-03, 21:12
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det borde inte vara tillåtet med chassit som CT har.
Extremfallet - En kollision mellan 2 st CT kommer ingen av de inblandade levande ifrån.

Du inser att Tesla beräknar alla vektorer runt krocken innan den skre och deployar aribags med störst möjlig effekt. Det finns en anledning till att Teslas alla bilar mer eller mindre är högst klassade inom krocktester.

Två CT på väg att krocka med varandra? I framtiden kommer de kommunicera och utföra det som är bäst för bådas outcome eller minst påverkan för båda. Bara sätt dig in i vad Tesla redan gör och har uttalat sig om så inser du värdet hos Tesla.
Citera
2024-03-03, 21:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Menar du hellre sitter i Cybertrucken av principsak även om du får allvarliga skador av det? Förstår inte annars vad du menar, det handlar inte om principsak, vem som helst ser att det troligtvis var en behagligare smäll i Dodgen för de som satt i bilen. En bil ska se förstörd ut efter en krock, annars är det människorna i bilen som tagit emot krockkraften…

Fråga din ingenjörspolare om vad deformationszoner är och varför man vill ha det i en bil..

För både mig och min "ingenjörspolare" är det vardagsmat med normalbegåvade som tror de är smartare än alla andra. Du verkar inte ha sett Cybertruckens krocktester men för oss som gjort det är det åtminstone uppenbart att man hellre sitter i Cybertrucken än i Dogen vid en frontalkrock.
Citera
2024-03-03, 23:58
Medlem
80% av all nybilsförsäljning är EV i Norge. Laddare finns precis överallt.

1 minut video om hur de gör.
https://twitter.com/iam_edh/status/1764063422822674777
Citera
2024-03-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej? Har du slagit i huvudet?

Okej, men om en CT krockar, kommer den tryckas ihop då eller kommer bilen se ut som innan krocken?
Citera
2024-03-04, 09:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Okej, men om en CT krockar, kommer den tryckas ihop då eller kommer bilen se ut som innan krocken?

Cybertrucken har deformeringszoner precis som andra bilar. Det blir inte farligare för passagerare än om du frontalkrockar med en F-150. Det finns betydligt större fordon du får köra i USA med ett vanligt körkort som skulle mosa allt i sin väg, så denna diskussionen är bara ännu ett exempel på hur småsinta björnarna är, och deras försök att låtsas som att de utvecklat någon slags omtanke och god moral ser bara genomskinligt och misslyckat ut.
Citera
2024-03-04, 11:11
Medlem
Citat:
För både mig och min "ingenjörspolare" är det vardagsmat med normalbegåvade som tror de är smartare än alla andra. Du verkar inte ha sett Cybertruckens krocktester men för oss som gjort det är det åtminstone uppenbart att man hellre sitter i Cybertrucken än i Dogen vid en frontalkrock.
Jag har sett den, du och din polare är rätt så ensamma om att tycka den såg bra ut dock. Vad är det du tyckte var så bra med den?
Citera
2024-03-04, 11:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag har sett den, du och din polare är rätt så ensamma om att tycka den såg bra ut dock. Vad är det du tyckte var så bra med den?

Jag tycker det är ganska coolt att man kan bygga en skottsäker bil i rostfritt stål och ändå få samma resultat vid en frontalkrock som med en F-150. Cybertruck är en överlägsen produkt med väldigt få kompromisser.
Citera
2024-03-04, 12:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag tycker det är ganska coolt att man kan bygga en skottsäker bil i rostfritt stål och ändå få samma resultat vid en frontalkrock som med en F-150. Cybertruck är en överlägsen produkt med väldigt få kompromisser.

Det är falsk marknadsföring. Telsa går inte officiellt ut med någon som helst förmåga att skydda mot vapen. Skulle dom göra det riskerar dom att bli stämda på mångmiljardbelopp. Den är möjligtvis skottresistent mot klen pistolammunition. Ett av usas vanligaste vapen AR-15, penetrerar dörren utan vidare.

Sen har dom över huvud taget inte testat hus skottsäker fönstren är. Det är betydligt lättare att sikta och träffa kroppsdelar som syns.

Att tycka det är coolt att Musk kallar det skottsäker och sen en hord av Teslabloggare apar efter är väl ungefär som att man tycket en skateboard är cool om den är gjord av kolfiber.
Citera
2024-03-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Du inser att Tesla beräknar alla vektorer runt krocken innan den skre och deployar aribags med störst möjlig effekt. Det finns en anledning till att Teslas alla bilar mer eller mindre är högst klassade inom krocktester.

Två CT på väg att krocka med varandra? I framtiden kommer de kommunicera och utföra det som är bäst för bådas outcome eller minst påverkan för båda. Bara sätt dig in i vad Tesla redan gör och har uttalat sig om så inser du värdet hos Tesla.
Hur Tesla eventuellt beräknar alla vektorer runt krocken har absolut INGET att göra med att man har ett chassi som är direkt farligt. Det ena utesluter inte det andra!
Tesla har inte säkerhetsklassats av varken NHTSA eller IIHS och inte planeras det något sådant test heller, så att CT skulle vara säker är bara önsketänkande och spekulation.
Hur det eventuellt sköts i framtiden är också helt orelevant. Vi är inte i framtiden. Det är alltid en massa snack om framtiden när man pratar med Tesla frälsta. En framtid som varje år skjuts ett år framåt lustigt nog.
Citera
2024-03-04, 19:15
Medlem
Citat:
Krocktester som Tesla själva utför ger jag inte mycket för. De har ljugit och fejkat mycket förr. Du måste väl förstå att det inte är en trovärdig källa. Källkritik snälla...
Citera
2024-03-04, 21:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Krocktester som Tesla själva utför ger jag inte mycket för. De har ljugit och fejkat mycket förr. Du måste väl förstå att det inte är en trovärdig källa. Källkritik snälla...

Källa på att plåten är livsfarlig för alla som sitter i bilen?
Citera
2024-03-04, 22:07
Medlem
raskenss avatar
Intressant. Statistik

In 2020, Tesla made 80% of all EVs sold in America, according to Cox Automotive. By 2022, its EV market share had fallen to 64%. Last year, it fell further to 55%.

Verkar inte riktigt så att Tesla blev nån sedelpress.

https://edition.cnn.com/2024/03/03/cars/musk-tesla-cars-value-ev-prices/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in