2025-03-07, 07:20
  #23341
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Sorgligt att se men risken finns nog att Tesla kommer tappa enormt mycket till. Om Musk lämnar kommer inte att hjälpa så länge han står kvar som ägare.
Jag tror det blir stor skillnad om han lämar som vd.
Citera
2025-03-07, 08:04
  #23342
Medlem
Kan nog bli hursom för aktiekursen om Chainsaw Charlie säger ”tack och heil”. Får för mig att mycket av sekteriet är knutet till honom som person.
Citera
2025-03-07, 09:31
  #23343
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Grattis!

Var försiktig. Särskilt när vi hamnar under 250 tänker jag. Vi stängde på 250 på valdagen.


En sak folk ofta inte tänker på: Bitcoin kommer bidra significant till minskad vinst Q1 25 (jmf med Q4 24) ifall det håller i sig. Just nu är BTC 88000

Tack. Uppskattar dina råd Investering är alltid en risk, men det är rätt för mig att ta risk just nu och jag riskar hellre på det jag tror på och jag tror att:

Om vi låg på 250 på valdagen så har vi sedan dess sett följande:
- Trump admin har verkligen inte skapat en fantastisk ekonomi.
- Elon har blivit helt ketamin-bäng och övergett Tesla.
- Sales är ned 25-70% förutom på en marknad (UK) som kan ha andra förklaringar till varför de går mot strömmen tillfälligt.
- Det är nu helt klart för mig att Optimus inte är ledande och inte kommer ha ett MOAT
- Tariffer är av och på precis hela tiden.
- FSD kommer ha ett enormt värde då de når 100%. Det är oklart när det sker och om andra hinner komma i kapp innan dess. Compute blir bara billigare och billigare.


Fundamentet säger att vi ska ned till 150 till en början.

Det som gör att det kommer bli en berg och dalbana dit är att Elon tillfälligt kommer få kursen att skjuta i höjden med galna och felaktiga påståenden. Det är på de topparna jag kommer gå in (och betta mot Tesla allså) då jag nu vet att mannens karaktär har lögn som grundplåt.

Exempel på vad jag tror Elon snart kommer säga:

"Vi räknar med att våra gigafactories kommer vara de första i världen med noll människor som jobbar i fabriken och jag är övertygad om att detta sker 2026 eller absolut senast 2027".

Detta är en marsh-order till alla de där TSLA-influencer content creatorkontona (Brighter with Herbert bland annat) att "fill in the blanks". De kommer omedelbart göra staplar och diagram som visar vad marginalen blir på en Tesla-bil om man bara räknar råvarukostnaden in i fabriken plus elkonsumption vid tillverkning vs sälj och de kommer komma fram till att Tesla så klart blir ett triljarders triljarder företag 2027 pga vad deras lilla superenkla excelldokument säger.

Exakt vid tillfällen som dessa kommer Tesla-sekten gå in och fylla på, men eftersom det inte är sant så kommer det inte hålla i längden. Tesla blir med Elon precis som Fingerprint Cards, eller LightLab eller Attana eller vilken aktie som helst utan verklig substans. Med Elon finns det bara en enda väg och det är nedåt.

Jag har aldrig varit mer säker på min strategi.
Jag ska försöka redovisa mina köp och sälj över tid här i tråden.
Citera
2025-03-07, 10:23
  #23344
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Vet inte vem Raskens är och vad han står för, men jag har inte tillräckligt stort kapital investerat i Tesla för att jag ska engagera mig överdrivet mycket.
Och jag har faktiskt bara sålt av hälften, så att hoppas det ska gå dåligt för Tesla är inte så smart från min sida.

Över $500? Gärna för min del, då dubblar jag det jag har kvar ju

Skönt att höra, på riktigt.
Det verkar nämligen inte lätt att leva i det där hålet när man väl trillat ner i det.
Citera
2025-03-07, 10:28
  #23345
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror det blir stor skillnad om han lämar som vd.

Det största hotet mot min stategi den kommande tiden är detta.
Lämnar Musk och dessutom säljer det mesta av innehavet så kan Teslas riktning vänd uppåt.
Det måste jag vara vaksam på.
Citera
2025-03-07, 11:16
  #23346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det största hotet mot min stategi den kommande tiden är detta.
Lämnar Musk och dessutom säljer det mesta av innehavet så kan Teslas riktning vänd uppåt.
Det måste jag vara vaksam på.
Om musk lämnar och säljer av sina aktier så sjunker aktiepriset enormt.
Citera
2025-03-07, 14:26
  #23347
Medlem
DVikings avatar
Tesla noterar sin bästa försäljningsdag i Sverige igår - 74 bilar varav 63 model Y.

Ser ut som leveranserna börjar komma igång och om det håller i sig blir det ett fint slut på kvartalet. Spiller det över i april kommer vi dessutom få läsa hur "Teslas försäljning tokrusar!" eftersom första månaden i kvartalen som regel ligger mycket lågt men det kan nu påverkas av upprampningen av leveranser av 2025 års mest förväntade bil Tesla Model Y Juniper
Citera
2025-03-07, 17:54
  #23348
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror det blir stor skillnad om han lämar som vd.
TSLAs värde utgående ifrån deras verkliga försäljning är väl 20-30$. Dit kommer aktien att falla om Musk lämnar och hans korkade fanboys med honom. Men det är väl dit man hamnar oberoende, Tesla överlever inte till 2030.
Citera
2025-03-07, 17:57
  #23349
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tesla noterar sin bästa försäljningsdag i Sverige igår - 74 bilar varav 63 model Y.

Ser ut som leveranserna börjar komma igång och om det håller i sig blir det ett fint slut på kvartalet. Spiller det över i april kommer vi dessutom få läsa hur "Teslas försäljning tokrusar!" eftersom första månaden i kvartalen som regel ligger mycket lågt men det kan nu påverkas av upprampningen av leveranser av 2025 års mest förväntade bil Tesla Model Y Juniper

De kanske konsoliderade hela veckans utleveranser till en enda dag för att de var så några?
Citera
2025-03-07, 17:59
  #23350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tesla noterar sin bästa försäljningsdag i Sverige igår - 74 bilar varav 63 model Y.

Ser ut som leveranserna börjar komma igång och om det håller i sig blir det ett fint slut på kvartalet. Spiller det över i april kommer vi dessutom få läsa hur "Teslas försäljning tokrusar!" eftersom första månaden i kvartalen som regel ligger mycket lågt men det kan nu påverkas av upprampningen av leveranser av 2025 års mest förväntade bil Tesla Model Y Juniper

Men tesla är ju inget bilbolag.... Det har man ju läst här i flera år.
Så det kan ju inte påverka aktiekursen?
Citera
2025-03-07, 18:01
  #23351
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tesla noterar sin bästa försäljningsdag i Sverige igår - 74 bilar varav 63 model Y.

Ser ut som leveranserna börjar komma igång och om det håller i sig blir det ett fint slut på kvartalet. Spiller det över i april kommer vi dessutom få läsa hur "Teslas försäljning tokrusar!" eftersom första månaden i kvartalen som regel ligger mycket lågt men det kan nu påverkas av upprampningen av leveranser av 2025 års mest förväntade bil Tesla Model Y Juniper
Trollar du eller förstår du inte hur Teslas försäljning fungerar? Dom säljer alltid mest tredje månaden i kvartalet då det handlar om hur leveranserna från Kina anländer. 2524 bilar i mars 2024. 21 vardagar i mars, Det blir 120 bilar per vardag (dom registreras på vardagar) om dom ska komma upp i samma försäljning som ifjol. 74 bilar tyder på att samma ras fortsätter även i mars.
Citera
2025-03-07, 18:04
  #23352
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De kanske konsoliderade hela veckans utleveranser till en enda dag för att de var så några?

160 denna vecka exkl. fredag.

Storkonkurrenten BYD har sålt 170 bilar - YTD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in