2013-12-21, 15:34
Medlem
Tidsperspektivet bakåt är så begränsat att det ryms i mannaminne. Jag har fått berättat för mig om min farfars första erfarenhet av bilar. Handelsman i byn hade tydligen haft råd att köpa ett av de första motoriserade åkdonen någon gång för över hundra år sedan. På den tiden var skogens ljud och intryck besjälade. Vättarna, tomtarna, trollen, huldran, bjäran, mylingen, näcken, vridingarna... Min farfar var ett litet barn. Döm om hans skräck och fasa när han mötte två lysande onda ögon i nattens mörker. Ackompanjerade av ett smällande och frustande som av underjordens gruvligaste makter. Han sprang visst till skogs och vågade sig inte fram förrän många timmar därefter.

Självklart hade min farfar inga förutsättningar att föreställa sig vilken förändring bilen skulle åstadkomma i hans tillvaro innan han gick i graven.

Tesla representerar också ett språng framåt. Inte lika stort som när förbränningsmotor och gummidäck ersatte häst och järnbeslagna trähjul men ändå ett distinkt språng framåt. Ur resurssynpunkt.
Citera
2013-12-21, 17:39
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Tidsperspektivet bakåt är så begränsat att det ryms i mannaminne. Jag har fått berättat för mig om min farfars första erfarenhet av bilar. Handelsman i byn hade tydligen haft råd att köpa ett av de första motoriserade åkdonen någon gång för över hundra år sedan. På den tiden var skogens ljud och intryck besjälade. Vättarna, tomtarna, trollen, huldran, bjäran, mylingen, näcken, vridingarna... Min farfar var ett litet barn. Döm om hans skräck och fasa när han mötte två lysande onda ögon i nattens mörker. Ackompanjerade av ett smällande och frustande som av underjordens gruvligaste makter. Han sprang visst till skogs och vågade sig inte fram förrän många timmar därefter.

Självklart hade min farfar inga förutsättningar att föreställa sig vilken förändring bilen skulle åstadkomma i hans tillvaro innan han gick i graven.

Tesla representerar också ett språng framåt. Inte lika stort som när förbränningsmotor och gummidäck ersatte häst och järnbeslagna trähjul men ändå ett distinkt språng framåt. Ur resurssynpunkt.

Alltså seriöst kan man inte korta ner det resonemanget med typ 20 meningar och ändå få fram poängen?
Vem fan här bryr sig om vad din farfar gjorde i skogen för 100 år sen?

Mvh BB
Citera
2013-12-22, 16:56
Medlem
Tomatns avatar
Fortfarande värt att köpa ?
Citera
2013-12-30, 11:54
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatn
Fortfarande värt att köpa ?
Absolut läge att köpa. Nu har aktien sjunkit till och med till 150kr.

Jag köpte när den låg på 38kr!
Citera
2014-01-15, 14:08
Medlem
Halsduks avatar
Någon som vet varför den just sköt upp med 15 procent?
Citera
2014-01-15, 17:23
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsduk
Någon som vet varför den just sköt upp med 15 procent?
Positiv vinstvarning.
Citera
2014-02-21, 19:06
Medlem
Nu ligger aktien på runt 210$
Citera
2014-02-21, 19:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Kanske dax att ta en kort position snart?
Citera
2014-02-21, 19:29
Medlem
Gått upp med nära 500% sedan tråden startades. Kanske går den upp med ytterligare 500% till februari 2015?
Citera
2014-02-21, 19:45
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Gått upp med nära 500% sedan tråden startades. Kanske går den upp med ytterligare 500% till februari 2015?

Vad förutom "kanske" och att den redan har gått upp 500% baserar du det på?

Mvh BB
Citera
2014-02-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Vad förutom "kanske" och att den redan har gått upp 500% baserar du det på?

Mvh BB

Det var inte seriöst menat men vem vet det är mycket spekulation på börsen. Realvärde vad är det liksom? Sen att Tesla Motors har bra framtidsutsikter tvivlar jag inte en sekund på. På lång sikt kan det nog vara en bra investering även om kursen på aktien ligger väldigt högt sett till hur litet företaget är. Dröjer nog inte länge tills nyrika direktörer och liknande vill verka moderna och köper sig en elbil med premium klass som Tesla Model S i stället för motsvarande Audi, Mercedes eller BMW. Själv så hade jag gjort det. Tesla Motors ligger i framkant och det är värt mycket på en marknad som troligen kommer förändras snabbt de närmaste åren.

Gött vridmoment.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ndb_4L-6ZP0
Citera
2014-02-21, 20:59
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Det var inte seriöst menat men vem vet det är mycket spekulation på börsen. Realvärde vad är det liksom? Sen att Tesla Motors har bra framtidsutsikter tvivlar jag inte en sekund på. På lång sikt kan det nog vara en bra investering även om kursen på aktien ligger väldigt högt sett till hur litet företaget är. Dröjer nog inte länge tills nyrika direktörer och liknande vill verka moderna och köper sig en elbil med premium klass som Tesla Model S i stället för motsvarande Audi, Mercedes eller BMW. Själv så hade jag gjort det. Tesla Motors ligger i framkant och det är värt mycket på en marknad som troligen kommer förändras snabbt de närmaste åren.

Gött vridmoment.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ndb_4L-6ZP0

Jag gillar Tesla och deras bilar riktigt mycket, men jag tror Tesla numera är ett bolag (om man ska gå in idag) är ett bolag för långsiktiga investerare och inte kortsiktiga. Den där riktiga "rally-uppvärderingen" har redan ägt rum tror jag... Som sagt gillar deras bilar, den där dom kör i Norge är nice, dom pallar trycket och ligger stabilt på vägen fast det är buzz-buzz-bilar

Mvh BB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in