Citat:
Ursprungligen postat av
Allmogen
Tidsperspektivet bakåt är så begränsat att det ryms i mannaminne. Jag har fått berättat för mig om min farfars första erfarenhet av bilar. Handelsman i byn hade tydligen haft råd att köpa ett av de första motoriserade åkdonen någon gång för över hundra år sedan. På den tiden var skogens ljud och intryck besjälade. Vättarna, tomtarna, trollen, huldran, bjäran, mylingen, näcken, vridingarna... Min farfar var ett litet barn. Döm om hans skräck och fasa när han mötte två lysande onda ögon i nattens mörker. Ackompanjerade av ett smällande och frustande som av underjordens gruvligaste makter. Han sprang visst till skogs och vågade sig inte fram förrän många timmar därefter.
Självklart hade min farfar inga förutsättningar att föreställa sig vilken förändring bilen skulle åstadkomma i hans tillvaro innan han gick i graven.
Tesla representerar också ett språng framåt. Inte lika stort som när förbränningsmotor och gummidäck ersatte häst och järnbeslagna trähjul men ändå ett distinkt språng framåt. Ur resurssynpunkt.
Alltså seriöst kan man inte korta ner det resonemanget med typ 20 meningar och ändå få fram poängen?
Vem fan här bryr sig om vad din farfar gjorde i skogen för 100 år sen?
Mvh BB