Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Att andra satsar på hybrider beror ju på att de vill lösa problematiken med hur länge man kan åka per laddning / med en rimlig laddningstid.
Med stora batteripaket kan man ju åka långt men de kostar ju därefter så de lämpar sig ju inte för en svennebananbil.
Med rätt spänning i kablarna kan man ju ladda ganska snabbt men har man inte det tar det ju längre tid, och talar vi längre pendling så duger väl kanske inte en timmes laddningstid heller.
Genom att även ha en bensinmotor kan man ju lösa det så att man eventuellt kör på el så länge den räcker och sedan bränner bensin för att få mer el när den inte gör det. Att tanka går fort och överallt.
Med stora batteripaket kan man ju åka långt men de kostar ju därefter så de lämpar sig ju inte för en svennebananbil.
Med rätt spänning i kablarna kan man ju ladda ganska snabbt men har man inte det tar det ju längre tid, och talar vi längre pendling så duger väl kanske inte en timmes laddningstid heller.
Genom att även ha en bensinmotor kan man ju lösa det så att man eventuellt kör på el så länge den räcker och sedan bränner bensin för att få mer el när den inte gör det. Att tanka går fort och överallt.
Ja precis men jag tror iallafall att om man släpper oljeberoendet helt, teoretisk eftersom att det oundvikligt så småningom, så kommer man att fokusera mer på batteriutvecklingen. Om man har halva bilen el och halva bensin så får man ju bara något tasktigt mellanting.
Jag tror det är därför som tesla säljer sina bilar som smör, de är först med att våga satsa på att testa enbart elbilar. Förhoppningsvis sätter detta fart på intresset inom forskning och effektivisering av batterier och motorer så att det så småningom blir billigt! Så länge de andra märkena inte vågar släppa hybridskiten och satsa 100% rent så tror jag att de kommer hamna efter. Å andra sidan om de väljer att konkurrera med tesla så är ju frågan hur länge Elons (lilla) företag håller. Är det någon som tror på att tesla kommer att ligga i framkant?