2020-03-09, 01:55
Medlem
FejkEmrans avatar
Jag förstår inte hur folk kan minnas sådant som avviker. Men jag har reflekterat över en sak som jag iofs förstår är en slump men ändå. Har egentligen ett riktigt bra immunförsvar men kroppen spökar, något som strax därefter brukar sammanfalla med att någon annan har problem. Givetvis inser jag att det alltid finns någon som passar in då man ändå känner lite folk, men jag noterar det då och då att man känner av något från kroppen och sedan har någon annan allvarligare problem. Synkronicitet är möjligt inte särskilt hokus pokus, men ett intressant fenomen ändå.
Citera
2020-03-09, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag vill att du svarar på min fråga. Förstår du att sannolikheten för att något finns inte ökar det minsta bara för att man vill att det ska finnas?

Jag ser och upplever andevärlden nästan varje dag tillsammans med tiotusentals andra här i vårat land, träffar massor av folk varje vecka och detta är inget psykos eller hippie folk utan många av dom är väldigt välutbildade och utan sjukdomar eller beroenden.

Det är bara jag som är korkad och ändå skriver ett inlägg till när jag vet det inte gör någon skillnad vilket är anledningen dom andra seriösa inom andevärlden aldrig skulle skriva på Flashback.

Kan du dra fram vetenskapliga bevis på att allt jag säger inte finns eller stämmer?
Citera
2020-03-09, 10:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Konstigt, tycker du inte?
Och jag tror inte på det där med att spöken hör ihop med vissa hus.
Det är som om det bör ha hänt något på platsen för att det ska bli spöken. Och då blir det inte så mycket spöken i nybyggda hus.
Citera
2020-03-09, 11:01
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Jodå i vårt ganska nybyggda hus spökade/spökar det. Sen fick vi veta att den är byggd på en gammal gravplats. Det var inget roligt hus, alltid en obehagskänsla . Konstiga oförklarliga saker hände.
Visst, jag får be om ursäkt för mitt slarv. Jag glömde att nämna att det kan spöka i ett nybyggt hus, men bara om det byggdes över ett äldre hus eller en begravningsplats.
Senast redigerad av Furienna 2020-03-09 kl. 11:04.
Citera
2020-03-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det är som om det bör ha hänt något på platsen för att det ska bli spöken. Och då blir det inte så mycket spöken i nybyggda hus.
Vilken händelse krävs för att det ska spöka?
I huset jag bor har en man tagit livet av sig. Räcker det?
Citera
2020-03-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capteno
Kan du dra fram vetenskapliga bevis på att allt jag säger inte finns eller stämmer?

Avsaknaden av bevis är inget bevis för motsatsen. Jag trodde folk på Flashback var medvetna om detta nu. Om jag säger att flygande elefanter existerar så är det inte upp till dig att motbevisa det, det är upp till mig att bevisa det. Samma sak med liv efter döden. Det spelar ingen roll om normala människor vittnar om spöken dagligen, det kan finnas andra orsaker till varför dom tror detta, som t.ex. pareidoli, illusioner, lögner, missbedömningar, osv.
Citera
2020-03-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Avsaknaden av bevis är inget bevis för motsatsen. Jag trodde folk på Flashback var medvetna om detta nu. Om jag säger att flygande elefanter existerar så är det inte upp till dig att motbevisa det, det är upp till mig att bevisa det. Samma sak med liv efter döden. Det spelar ingen roll om normala människor vittnar om spöken dagligen, det kan finnas andra orsaker till varför dom tror detta, som t.ex. pareidoli, illusioner, lögner, missbedömningar, osv.

Jo jag vet hur det funkar men bara för det inte är vetenskapligt bevisat så är inte motsatsen det i heller.
Tråkigt att alla väljer den enkla vägen istället för att forska med ett öppet sinne själv, folk idag vill inte tänka och använda känslor och sinnen för att utveckla idag finns det inte vetenskapliga bevis eller vi inte fått lära oss i det i skolan så stämmer det inte.
Patetiskt...ni skulle bara veta vad som finns där ute om man lär sig va öppen och koppla upp men det är för mycket arbete på sig själv.
Lättare att köpa senaste mobilen och fina kläder så behöver du inte fundera på sådant?
Lev ni i er bubbla och tro vi andra är sjuka i huvudet så slipper vi ha kontakt så gott vi kan med er.
Citera
2020-03-09, 13:26
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken händelse krävs för att det ska spöka?
I huset jag bor har en man tagit livet av sig. Räcker det?
Det vet man nog inte i förväg. Vissa blir spöken, andra inte.
Citera
2020-03-09, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Vad bygger du din fördom om att de inte är trovärdiga på? Troligen så vill du bara inte tro...

Och om tron på spöken fanns redan på Marcus Aurelius tid, så är det kanske så att det ligger något i det?

Det finns en massa som människor har trott på i alla tider utan att det finns någon empirisk eller rationell grund till det.
Citera
2020-03-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capteno
Jag ser och upplever andevärlden nästan varje dag tillsammans med tiotusentals andra här i vårat land, träffar massor av folk varje vecka och detta är inget psykos eller hippie folk utan många av dom är väldigt välutbildade och utan sjukdomar eller beroenden.

Det är bara jag som är korkad och ändå skriver ett inlägg till när jag vet det inte gör någon skillnad vilket är anledningen dom andra seriösa inom andevärlden aldrig skulle skriva på Flashback.

Det är fortfarande bara inbillning. De som tror eller vill tro på spöken har mycket lätt för att lura sig själva att de känner deras närvaro, eftersom de vill känna den. Att deras upplevelser kan ha en naturlig förklaring vill de inte ens överväga.

Ska vi titta på det hela ur ett vetenskapligt perspektiv? Vi människor är biologiska organismer, vi har uppstått extremt långsamt genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Våra förfäder var amöbor, bakterier. Vi är kusiner med insekterna och växterna, tror du att dessa blir spöken också?

Vårt medvetande är bara en biologisk kroppsfunktion, liksom blodomloppet eller matsmältningssystemet. Det har uppstått helt och hållet av sig självt helt utan något syfte.
Citera
2020-03-09, 20:17
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns en massa som människor har trott på i alla tider utan att det finns någon empirisk eller rationell grund till det.
Nu behöver ju inte allt i världen vara empiriskt eller rationellt heller. Ibland är det helt omöjligt att förklara saker och ting genom konventionell naturvetenskap.
Senast redigerad av Furienna 2020-03-09 kl. 20:26.
Citera
2020-03-09, 20:27
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är fortfarande bara inbillning. De som tror eller vill tro på spöken har mycket lätt för att lura sig själva att de känner deras närvaro, eftersom de vill känna den. Att deras upplevelser kan ha en naturlig förklaring vill de inte ens överväga.

Ska vi titta på det hela ur ett vetenskapligt perspektiv? Vi människor är biologiska organismer, vi har uppstått extremt långsamt genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Våra förfäder var amöbor, bakterier. Vi är kusiner med insekterna och växterna, tror du att dessa blir spöken också?

Vårt medvetande är bara en biologisk kroppsfunktion, liksom blodomloppet eller matsmältningssystemet. Det har uppstått helt och hållet av sig självt helt utan något syfte.
Du har en mycket tråkig och fyrkantig syn på livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in