2014-07-30, 10:44
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hur i hela helvete lyckas man bli sjukpensionär vid 22 år? Man har knappt slutat skolan vid 22 år. Bara i Sverige...

I mitt fall svår social ångest och fobi. Och ledsjukdom. Och en trasig rygg.
Jag klarade inte skolan och drog iväg själv när jag gick i åttan. Bodde i tält. Åkte på lunginflammation.
Sen blev jag inlagt på ungdomspsyket. Kommer inte ens ihåg hur jag hamna där.
Allt innan jag fyllt 18. Sen fick jag flytta hem men klarade inte av att dela lägenhet med föräldrarna trots medicin så fick akut hjälp med egen lya. Och efter massa utredningar och psykologer bedömdes det att jag förmodligen aldrig kommer kunna jobba och en ansökan gjordes om förtidspension. Gick igenom direkt.

Så gick det i mitt fall iallafall.
Citera
2014-07-30, 10:56
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
I mitt fall svår social ångest och fobi. Och ledsjukdom. Och en trasig rygg.
Jag klarade inte skolan och drog iväg själv när jag gick i åttan. Bodde i tält. Åkte på lunginflammation.
Sen blev jag inlagt på ungdomspsyket. Kommer inte ens ihåg hur jag hamna där.
Allt innan jag fyllt 18. Sen fick jag flytta hem men klarade inte av att dela lägenhet med föräldrarna trots medicin så fick akut hjälp med egen lya. Och efter massa utredningar och psykologer bedömdes det att jag förmodligen aldrig kommer kunna jobba och en ansökan gjordes om förtidspension. Gick igenom direkt.

Så gick det i mitt fall iallafall.

Citat:

Du har så pass svår social ångest och fobi att du inte kan arbeta, men åka till ett annat land och dricka øl, det kan du?

Borde ju tyckas att om man har en så pass svår social fobi att man inte kan jobba, så går man knappt utanfør dørren, æn mindre resa utomland, eller?
Citera
2014-07-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Du har så pass svår social ångest och fobi att du inte kan arbeta, men åka till ett annat land och dricka øl, det kan du?

Borde ju tyckas att om man har en så pass svår social fobi att man inte kan jobba, så går man knappt utanfør dørren, æn mindre resa utomland, eller?

Vissa vill helt enkelt inte jobba Låt han vara tönt om han vill det
Citera
2014-07-30, 14:59
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Vissa vill helt enkelt inte jobba Låt han vara tönt om han vill det

Tru dat!
Citera
2014-07-30, 17:03
Medlem
vikingrods avatar
Citat:

Jag satt i baksätet på brorsans bil hela vägen ner dit och läste.
Väl i tyskland hittade brorsan en fin liten ölstuga som sålde hembryggt öl på flaska.
Sen spenderade jag tiden i en trevlig liten park. Fritt från människor för min del.
Så jo man kan gå utanför dörren och ta små resor även med svår social fobi.
Man får bara se till att hålla sig från folk. Nått som människor inte verkar tro är möjligt.
Citera
2014-07-30, 19:14
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Jag satt i baksätet på brorsans bil hela vägen ner dit och läste.
Väl i tyskland hittade brorsan en fin liten ölstuga som sålde hembryggt öl på flaska.
Sen spenderade jag tiden i en trevlig liten park. Fritt från människor för min del.
Så jo man kan gå utanför dörren och ta små resor även med svår social fobi.
Man får bara se till att hålla sig från folk. Nått som människor inte verkar tro är möjligt.

Fair enough, jag är inte nog påläst inom ämnet för att bestrida!

Hoppas att din fobi blir bättre med åren!
Citera
2014-07-30, 19:34
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Fair enough, jag är inte nog påläst inom ämnet för att bestrida!

Hoppas att din fobi blir bättre med åren!

Hoppas jag med. Inte kul att knapra piller varje dag bara för att klara av att gå och köpa mjölk...
Citera
2014-07-30, 19:38
Medlem
22år
Jobbat 100% sen gymnasium.
Har runt 100k på kontot och har investerat i en bostadsrätt som är värd runt 1,8-2M som jag har bottenlån på.
Citera
2014-07-30, 20:58
Medlem
130k på mitt privatkonto och tog studenten för inte så längesen. Jobbat ihop alltihop, har dock ingen aning om hur aktier och annat finurligt funkar så det hade säkert gått och höja....

Ser att det är många i tråden som tjänar 24-26 tusen kronor EFTER skatt, får man fråga hur detta är möjligt utan utbildning och med knapp erfarenhet i ett land där skatten är så hög som i sverige? låter nästan för bra för att vara sant....
Senast redigerad av Bullzapp 2014-07-30 kl. 21:22.
Citera
2014-07-31, 10:26
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullzapp
130k på mitt privatkonto och tog studenten för inte så längesen. Jobbat ihop alltihop, har dock ingen aning om hur aktier och annat finurligt funkar så det hade säkert gått och höja....

Ser att det är många i tråden som tjänar 24-26 tusen kronor EFTER skatt, får man fråga hur detta är möjligt utan utbildning och med knapp erfarenhet i ett land där skatten är så hög som i sverige? låter nästan för bra för att vara sant....

Jobbar man inom industrin där det oftast är skift drar man enkelt 26000 kr efter skatt. Att komma upp i 30 000 kr efter skatt är även det relativt enkelt.
Citera
2014-07-31, 16:31
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:

Jag har dragit in 24-25k efter skatt per månad under de senaste tre månaderna som personlig assistent. Det beror på mycket helgjobb samt att jag har jobbat över heltid, men på samma gång är jag helnöjd med tanke på att det inte är ett särskilt krävande jobb.

Har för tillfället ~45k på banken, men dessa pengar skall investeras i polska betaldamer .
Senast redigerad av Landsknecht 2014-07-31 kl. 16:37.
Citera
2014-07-31, 18:38
Medlem
Citat:

Det är folk som jobbar röven av sig, obekväm arbetstid och gärna tar något extrapass. Dom tror att bara för dom tjänar lika mycket som någon med utbildning att det är bra. Att dom sedan jobbar natt eller 15-23 tänker dom inte på, man missar massa tid med familjen, förstör sin naturliga sömnrytm samt kommer i obalans med resten av världens sociallivet då man jobbar när folk egentligen kommer hem från jobbet så man får väga upp det själv om det är värt, jag röstar 9 av 10 gånger på att utbilda dig!

Själv jobbar jag i Norge och ligger på lite över 50 brutto, med 2 jobb då så cirka 50 timmar i veckan vilket är helt ok Det bästa vore om du bodde nära gränsen, jobba halvåret i Sverige halvåret i Norge, då betalar du lite skatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in