Citat:
Ursprungligen postat av
Holk1
Vad jobbar du med då om man får fråga? Bor du i Norge också? Tjänar du verkligen något på att bo och jobba i Norge om man skulle jämföra med samma jobb i Sverige?
Absolut, jobbar som säkerhetstekniker och tjänar cirka 38' brutto på det jobbet, 08 - 15'30. Men många dagar drar jag hem tidigare/börjar senare eftersom jag inte har något på schemat. Sedan så extraknäcker jag 2 till 3 pass om 6 timmar per vecka som personlig assistent inom privat sektor som betalar bra + att jag fick bestämma mycket själv(Valt att ta dom 2-3 passen mellan måndag och torsdag, 17-23 jobbar jag alla pass) Här får jag cirka 230 nok i timmen med OB.
Som utgifter bor jag och bruden i ett eget rum på 20 kvadrat just nu, svårt med bostäder på stället vi bor. Bodde på 10 kvadratmeter för 7000kr i månaden, men nu har vi 20 + eget handfat och kyl på rummet, detta betalar vi 7100 för så det lönar sig. Inom säk'tek jobbet har jag egen firmabil vilken vi brukar för att handla osv, även jobbtelefonen brukar jag privat. Så mina utgifter är ungefär 3600kr lägenhet samt 3000kr mat 1400 nöjen.
Inkomst cirka 32-33000 nok per månad
Utgifter 8000
Så jag får cirka 25000 nok "över", vilket även är det högsta beloppet jag lyckats spara på 1 månad. Dock så har jag studerat ett par år på högskola som fattig student och vägrar nu snåla med mat, lägger t.ex säkert 1000-1500krspänn i månaden på energidricka och godis. Hur som helst sparar jag undan minst 20000 nok(22000sek) per månad, detta utan att det påverkar min livskvalitet något nämnvärt. Hade säkert kunnat sparar mycket mer men efter ett par år som student som sagt....förtjänar lite lyx.
Har aldrig jobbat i Sverige men som sagt i Norge får jag massor med pengar över, fick ett jobberbjudande på 2 av dom största kvinnoanstalterna i Sverige som säkerhetstekniker, där fick jag ett första bud om 27000 ingångslön, detta var i Örebro. Så har inte så bra koll på det men jag tror knappast jag hade kunnat jobba med samma saker i Sverige och lägga undan 22000 sek i månaden, kanske 10-15 som max