2014-02-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draken88
Vad mycket pengar alla har här inne, flashback = en sida för dem rika? :S

Tror de som har pengar hellre skriver än de som inte har. Ibland låter det som de flesta 18-20 år har minst 300k liggande. Men nästan "igen" skriver om de ärvt eller fått utan egen ansträngning.

Frågan, kanske ska vara hur de själv tjänat sina pengar?
Merparten av de yngre har sällan hunnit skaffat sig en egen midre förmögenhet om man är yngre änn 20 år.
Citera
2014-02-28, 11:53
Medlem
Är i dagsläget 21 och har runt 200k i likvida investeringar, dock med en förlust på c.a 25% så jag räknar med att detta kommer att förändra sig inom dom kommande 5 åren då allt tyder på det. Har studerat 1 år på högskola efter detta året men har bestämt mig för att min inslagna bana är för osäker då jag trots allt har tänkt lägga över 5 år till på studier och därför har jag bestämt mig för att läsa till läkare istället. Så av allt att döma kommer jag att leva fattigt dom kommande 6-7 åren. Målet därefter är att direkt efter avklarad AT börja jobba som hyrläkare i Norge då jag även planerar att emigrera dit. Förhoppningsvis borde jag kunna spara ihop 3-5 miljoner på 7 års arbete i Norge och kan då vid 35 års ålder anse mig ha uppnått mitt mål om ekonomisk trygghet.
Citera
2014-02-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
För att flika in med en intressant fråga i anslutning till ditt inlägg:

Hur tänker såna som du? Jag har alltid undrat varför man jobbar ihop pengar som man sedan bara slösar bort. Man verkar inte har något mål utan står på samma ruta månad efter månad. Vad gör du för dessa 16-18 tusen på två veckor? Lite nyfiken bara.

Vill helt enkelt leva livet nu när jag är ung och har chansen, vet att jag kommer börja spara en del pengar efter sommaren nu och förhoppsninsvis flytta ihop med en kompis.. Då blir ju ekonomin lite annorlunda och man behöver lägga undan pengar för att överleva hela månaden

Tanken är väl att börja plugga igen men kanske dröjer ett år eller två
Citera
2014-02-28, 13:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloaaz
Vill helt enkelt leva livet nu när jag är ung och har chansen, vet att jag kommer börja spara en del pengar efter sommaren nu och förhoppsninsvis flytta ihop med en kompis.. Då blir ju ekonomin lite annorlunda och man behöver lägga undan pengar för att överleva hela månaden

Tanken är väl att börja plugga igen men kanske dröjer ett år eller två

Finns det inget sug att spara till en egen bostad? Eller bor du nånstans där det faktiskt går att få tag i en hyresrätt utan att köa i tolv år?
Citera
2014-02-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Finns det inget sug att spara till en egen bostad? Eller bor du nånstans där det faktiskt går att få tag i en hyresrätt utan att köa i tolv år?

Självklart är jag sugen på det, men inställningen är såhär för tillfället.. Tar varje tillfälle som ges för att komma iväg och hitta på saker för att inte bli alltför uttråkad på jobbet.

Bor i GBG så lägenhet är absolut inte lätt att få, står i kö som alla andra men lär väl dröja, tar mitt pick och pack och byter stad om något år om jag börjar plugga, gör jag rätt? Vem vet men den som lever få se
Citera
2014-02-28, 14:01
Medlem
BlazadTomtes avatar
20 år har inte ett skit
Citera
2014-02-28, 14:06
Medlem
waawaawaas avatar
Är inom åldersspannet och har ~200k som jag sparat ihop genom att jobba, inget fancy jobb utan ett riktigt lågstatusjobb. För tre år sedan hade jag 0kr på kontot. Har inte fått eller ärvt en spänn, har bara jobbat. Sparar till bostadsrätt, trivs bra i den hyreslght jag bor i nu och känner inte att jag vill lägga alla cash på en liten etta bara för att.
Citera
2014-02-28, 19:30
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Sitter nu med typ 0 i sparande efter inköp av bostadsrätt. Känns jävligt konstigt att gå in och se sin stackars aktie/fonddepå helt tom.
Citera
2014-02-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamoNoi
24 år, bostadsrätt i city,ny bmw x6,

Sparande: 1,5 miljoner
Inkomst: 30k netto
Lån: 0

Kanske drömmen slår in någon gång?
Citera
2014-03-01, 00:13
Medlem
hajenthirteens avatar
I oktober månad 2012 låg jag några kronor minus på mitt sparkonto + en del skulder till föräldrarna. Sedan kom min första lön på mitt nya jobb samma månad, sedan dess fram tills idag har jag lyckats spara undan 176000 kronor. Försöker lägga undan ca 15 tusen per månad.

Är 22 år och har varit bosatt på hemmaplan med morsan och farsan vilket lett till extremt bra sparmöjligheter + hårt arbete och i snitt 15 övertidstimmar per månad.

Ingen av mina närmsta kompisar har mer än några tusenlappar undansparade trots samma levnadssituation och ålder som mig, jag skakar på huvudet och förstår ingenting.

Har levt ett gott liv sedan oktober 2012, det kan man göra utan att slösa pengar på massa jäkla dravel.

Förstår verkligen inte varför folk gör av med sina hårt inarbetade pengar på ingenting.

Flera människor borde även inse vad börsen kan göra med ens pengar och börja upprätta ett månadssparande i en billig indexfond eller rakt köp utav aktier. Thats what i do.
Citera
2014-03-01, 00:23
Medlem
Snart 25 bast,
Köpte ett mindre hyreshus i vintras. 2,5milj (självklart lån på det)
50k i aktier 20k på kontot.
Har 18k ut i månaden + endel svart jobb ^^

Alla mina andra polare har kanske 100k sparat så tycker ändå att jag lyckats lite. Dock sugen på att plugga vidare till nåt tekniskt nu.
Citera
2014-03-01, 01:01
Medlem
modig.hemmas avatar
35k på kontot
Några kilo silver och några gram guld lite här och där.

CSN-skuld på strax över 100k

Så man ligger på minus, känns ju sissådär.
Hoppas kunna bli av med skulden inom något år. Lån i allmänhet ger mig obehagskänslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in