2014-07-21, 14:26
Medlem
25 år & arbetslös.

Förlorade arbetet 2012, gick på A-kassa i stort sett hela år 2013 efter det levde jag på sparpengarna fram till slutet på Maj.

Nu säljer jag av diverse tillbehör jag har hemma för att har råd att äta...

Har inte betalt räkningar på två månader och fogden jagar mig.

Blir nog till att ta ett lån på max snart och fly landet.

Bra liv...
Citera
2014-07-21, 19:26
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Med restskatten i åtanke har jag för närvarande 28 kkr på banken. Född 1994 men får inte köpa från Systembolaget än.
Detta för tre månader sedan, nu har jag snart 60 kkr...

Å ena sidan vill jag spendera (men inte slösaktigt), å andra sidan vill jag få den där högen att växa ännu mer... Hur göra? Någon som har några goda råd?
Citera
2014-07-21, 19:38
Medlem
Wunderbaum91s avatar
23 år gammal, inga skulder, sammanlagt så har jag mellan 70-80.000.
Citera
2014-07-22, 14:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spawngame
Familjen hör till arbetarklassen. Allt som jag lyckats med har jag gjort på egen hand...

Jobbar på ett av Sveriges största och Främsta Företag inom detaljhandel för i övrigt.

Fråga innan du dömer....
Okej. Jag tänkte mer om hon står för dina utgifter. Det är dyrt att leva själv, men det är livet. Jag undrade om hon står för dina utgifter och du sparar dina inkomster?
Citera
2014-07-29, 15:49
Medlem
Man 24 år 50 k på sparkonto, 25 k i aktier, en hel del fonder jag inte har riktigt koll på samt 100 k kontant i en Br. Har jobbat i några år fast nu läser jag och går på CSN. Sparar 10% av alla inkomster till investeringar (och tyvärr en del slösande trots allt)
Citera
2014-07-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Har fått sparken nu så har ingen inkomst alls och minus på kontot.
Innan dess fick jag ut 16000 innan skatt som timanställd, skulle få utökat till 75 % men det blev aldrig av. Har inte rätt av soc att få pengar och enligt förnedringen är A-kassa inte aktuellt eftersom att jag måste vara studie/arbetslös i minst 90 dagar.
Är 24 och har skulder hos CSN och ett par små avbetalningsköp (kurslitteratur) i övrigt så är det bara inkomsten som saknas..

Sparken? Har du inte betalat A-kassa?
Citera
2014-07-29, 20:59
Medlem
vikingrods avatar
22 år gammal. Sjukpension. Kommer in cirka 9600 kr i månaden på kontot från det.
Har sparat ihop cirka 11 tusen på 7 månader. Bor i en fin nyrenoverad etta. Hyra 3743 kr i månaden. Har elektronik och hifi för cirka 50k.
Så kan man leva när puben och sånt är ointressant ( även om jag åkte ner till tyskland och drack massa god öl för mitt eget nöjes skull). Och att inte ha en dyr bil eller några dyra vanor som rökning heller sparar enorma summor.
Kanske köper mig ett torp ute i ingenstans i framtiden där jag kan bo helt utan att behöva träffa andra människor men är nöjd i dagsläget.
Musik,böcker och film så är mitt liv komplett. Ingen stress. Ingen chef. Oändlig fritid. Paradis.
Citera
2014-07-30, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
22 år gammal. Sjukpension. Kommer in cirka 9600 kr i månaden på kontot från det.
Har sparat ihop cirka 11 tusen på 7 månader. Bor i en fin nyrenoverad etta. Hyra 3743 kr i månaden. Har elektronik och hifi för cirka 50k.
Så kan man leva när puben och sånt är ointressant ( även om jag åkte ner till tyskland och drack massa god öl för mitt eget nöjes skull). Och att inte ha en dyr bil eller några dyra vanor som rökning heller sparar enorma summor.
Kanske köper mig ett torp ute i ingenstans i framtiden där jag kan bo helt utan att behöva träffa andra människor men är nöjd i dagsläget.
Musik,böcker och film så är mitt liv komplett. Ingen stress. Ingen chef. Oändlig fritid. Paradis.

Fantastiskt land vi har, där du kan gå sjukskriven i så unga år och ha en fullt drägligt, till och med behagligt liv, troligtvis bättre än 90% av jordens befolkning. Hoppas vi kan fortsätta ha den här levnadsstandarden, det går ju inte ihop sig om för många ska leva av systemet. Vad hittar du på den dagen bidraget försvinner när du är 43 år gammal?
Citera
2014-07-30, 04:57
Medlem
Shadowcrafts avatar
Äger cirka 350 000 kr i aktier och fonder och cirka 100 000 i bosparande. Det är så mycket som jag vet att jag har iaf. På mitt egna bankkonto som jag bara lägger på skit så har jag ungefär 3000 kr.

Är 18 år

(Fick pengarna av min mormor och morfar)
Citera
2014-07-30, 06:18
Medlem
Citat:
Hur i hela helvete lyckas man bli sjukpensionär vid 22 år? Man har knappt slutat skolan vid 22 år. Bara i Sverige...
Citera
2014-07-30, 09:34
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:

Kan du ta dig ner till Tyskland før att dricka øl, så kan du væl jobba?
Citera
2014-07-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBasilone1
Haha alltså folk som sparar mycket och sedan skriver "lever snålt". Hur orkar ni med er själva????

Ska man spara mycket så ska man även tjäna mycket så man kan leva ett drägligt liv. Men visst ni kanske gillar att torka er med sandpapper i röven och köpa massa mat med olika tillsatser.

Jag tjänar runt 20000-25000 efter skatt, sparar ca 5000 och har bara avgift på 2000 på lägenheten sedan så går mat på ca 3000 så ungefär 15000 lyxkonsumerar jag upp varje månad. Brukar bli mer än det då jag har en del inkomster vid sidan av.

Man lever bara en gång så jag köper det jag vill ha och har råd med. Försöker dock aldrig ha mindre än 3månadslöner på sparkontot.

Är f.ö 23 år och ska börja läsa nästa år men inte fan mår jag dåligt över att behöva ta studielån.

Om man har allt då? Egen bil, bra lya med möbler/elektronik osv, gillar inte att konsumera heller. Hur fan hittar man ens saker för 15k varje månad att köpa för? varje månad.. du måste ju va skapligt korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in