2014-04-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Dyra bilar/båtar/märkeskläder/elektronik är inte något man BEHÖVER. Detta slösar nästan varje familj sina pengar på.

Statistiken talar för min fördel, svenskar (och finnar) är skuldsatta över öronen, något bekräftelsebehov måste de ju ha då.

Nej, smycken stiger inte i värde om det är vanliga smycken (det är inte många som köper antika smycken). Köp en diamantring för 50000kr så är den värd 10000 om du säljer den.

Det är värdemetaller i större mängd (guld/silver i bullion-form eller i myntform) som KAN öka i värde sålänge som spekulationsbubblan växer (då dessa metaller är precis lika värdelösa som stenar i diket, det industriella behovet matchar inte det inflaterade priset som de har).

Hade människor varit ute efter kvalitè så hade de inte köpt Gant-skjortor/PRL-skjortor för 1000kr, de hade köpt en skräddarsydd skjorta som fås för samma pris (finns t.o.m. skräddarsydda skjortor för 500kr på nätet med MYCKET bättre kvalitet än PRL/Gant/valfritt stort märke) men till mycket högre kvalitè.

Haha fy fan vilken arrogant och dryg unge du är, du har ju NOLL koll på i princip allt du skriver.

Du försöker ge råd och leka världsvan när du bor hemma hos din mamma och pappa.
Du verkar heller inte fatta att andra har andra preferenser än vad du har, enligt ditt resonemang har ca 6 miljoner svenska "Svenssons" fel medan du som är vadå? 17? Har rätt i hur man "ska" göra för att vara smart. Den dagen du flyttar hemifrån kommer du få sån fet pungspark när du förstår att det finns hur många olika icke budgeterade utgifter som helst som du inte ens tänkt på.

Jag frågar som alla andra, hur ser ditt kapital ut? Utbildning mm? Dra till med något stort nu så du inte blir genomskådad ordentligt.

OnT: jag har hus för tre mille.
50k på konto
Två bilar för ca 300k
Familj, är mellan 25-30
Citera
2014-04-18, 09:09
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Haha fy fan vilken arrogant och dryg unge du är, du har ju NOLL koll på i princip allt du skriver.

Du försöker ge råd och leka världsvan när du bor hemma hos din mamma och pappa.
Du verkar heller inte fatta att andra har andra preferenser än vad du har, enligt ditt resonemang har ca 6 miljoner svenska "Svenssons" fel medan du som är vadå? 17? Har rätt i hur man "ska" göra för att vara smart. Den dagen du flyttar hemifrån kommer du få sån fet pungspark när du förstår att det finns hur många olika icke budgeterade utgifter som helst som du inte ens tänkt på.

Jag frågar som alla andra, hur ser ditt kapital ut? Utbildning mm? Dra till med något stort nu så du inte blir genomskådad ordentligt.

OnT: jag har hus för tre mille.
50k på konto
Två bilar för ca 300k
Familj, är mellan 25-30
"Hus för tre mille", dvs. belånat till 90% samt lån på bilarna också?

I övrigt så blir inte mitt resonemang sämre bara för att jag är ung och bor hemma, faktum är att du ger bort timmar av ditt liv för att köpa de prylar du köper och betalar en hög onödiga utgifter som ger minimalt med välmående i slutändan.

Pengar är inte bara ett medel man kan slösa på temporära lyckobooster, man kan också köpa sig fri från tvång med det (då man blivit ekonomiskt oberoende). Frihet och makt över ens egna tid är i min åsikt mycket viktigare än ytligt slöseri av ens liv för att upprätthålla en dyr fasad.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-18 kl. 09:10. Anledning: edit
Citera
2014-04-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
"Hus för tre mille", dvs. belånat till 90% samt lån på bilarna också?

I övrigt så blir inte mitt resonemang sämre bara för att jag är ung och bor hemma, faktum är att du ger bort timmar av ditt liv för att köpa de prylar du köper och betalar en hög onödiga utgifter som ger minimalt med välmående i slutändan.

Pengar är inte bara ett medel man kan slösa på temporära lyckobooster, man kan också köpa sig fri från tvång med det (då man blivit ekonomiskt oberoende). Frihet och makt över ens egna tid är i min åsikt mycket viktigare än ytligt slöseri av ens liv för att upprätthålla en dyr fasad.

Har jag lån på huset och bilarna? Ok då vet jag.

Hur såg set ut med dina tillgångar? Du har undvikit frågan hela tråden. Vad utbildar du dig till?
Citera
2014-04-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Har jag lån på huset och bilarna? Ok då vet jag.

Hur såg set ut med dina tillgångar? Du har undvikit frågan hela tråden. Vad utbildar du dig till?
Det är ingen ide, han har fått frågan i månader nu. Han påstår att han är nitton bast, bor hemma hos sina höginkomsttagande föräldrar och går gymnasiet. Dra av lite för överdrifter så har vi ett femtonårigt fosterhemsbarn som bor i ett trailertrash-område och skolkar från nian. Det skulle förklara en hel del av de förvirrande argument som haglar från den misogyna hedonisten.
Citera
2014-04-18, 11:46
Medlem
Jag och min sambo flyttade ihop för ett halvår sedan i en hyresrätt.
Har inga lån och mina högskolestudier behövde jag inget studielån till.

Jag får ut efter skatt 16-17 för mitt första heltidsjobb så får ändå vara nöjd.
Sambon är sjukskriven till 50% så får ersättning för detta, sen jobbar hon 50%, får kanske ut efter skatter o.s.v. 8-10 beroende på hur mycket hon behöver plocka ut.

Är värdelösa på att spara båda två egentligen men försöker spara så mycket det går. Har på ett halvår fått ihop 20k på sparkontot, en början iaf!
Citera
2014-04-18, 12:05
Medlem
White-Wolfs avatar
Är 22 år gammal, tjänar ca 23.000/månad ( brukar bli mer då jag har mycket övertid )
har ca 10.000 på kontot + 30.000 sparat.
Har en liten etta så har billig hyra, så inget flashigt men jag överlever
Citera
2014-04-18, 12:36
Medlem
22 år, får ut 16-17000 efter skatt från mitt heltidsjobb och 1-3000 av ett extrajobb.
Inga lån, bor i andrahand. Har cirka 70k i aktier/fonder och 10k på sparkonto.
Citera
2014-04-18, 14:52
Medlem
Teh_Masterers avatar
Efter gymnasiet jobbade jag i 3 år. Jag bodde hemma tills jag var 19 och lyckades spara ihop kanske 50k under den tiden Jag hade sedan innan typ 60k undansparat från diverse presenter och insättningar från min farmor. Min genomsnittslön låg på runt 13-14k i månaden efter skatt. Det levde jag gott på fast jag betalade hyra och mat när jag bodde hemma. När jag flyttat hemifrån så drabbades jag av en sjukdom som varade i ungefär ett år. Eftersom att jag inte hade A-kassa så fick jag inget när jag var tvungen att säga upp mig och eftersom att jag hade pengar på banken så bad socialen mig att dra åt helvete.

Typ 100k av sparpengarna gick väl åt under det året till räkningar, mediciner och diverse annat. Jag började studera och inledde studietiden med att ligga runt +1000kr efter varje månad med lån och studiebidrag, samt kanske 10k på banken. Det är väl i de krokarna jag ligger just nu också när jag studerar så någon stor buffert har jag verkligen inte. Men å andra sidan har jag inte heller några större utgifter än räkningar, mat och busskort, så då klarar man sig. Så mitt tips till dig är att betala till A-kassan om du inte gör det, du tjänar igen det å det grövsta ifall något liknande oförutsett skulle hända dig.
Citera
2014-04-18, 14:55
Medlem
Wa-do-Themss avatar
5000, studerande. 18 år
Citera
2014-04-18, 15:22
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
20år jobbar, tjänar förtillfället 24 000:- i snitt efter skatt har jobbat i 7 månader har inte sparat ett skit mer än att köpt en bil för 30 000:- det mesta är slösade pengar på skit som krogen, spelande osv. Har inga sparade pengar iallafall.. Men lever väl gött men kunde ju levt bättre ekonomiskt ifall jag skulle vart lite smartare och inte slösat pengar på skit...

Har förövrigt inga utgifter mer än bilen, bor hemma och betalar inget. så man kan säga att jag har 22300:- att leka med när jag har betalat försäkringen och nån försäkring(?) byggnads..
Haha ärligt talat hur kan man lyckas att inte spara ett skit med sån hög inkomst samtidig som man bor hemma?

" det mesta är slösade pengar på skit som krogen, spelande osv."
Du måste ju vara en grovt försupen och kass speltorskalkoholist? Eller hur går det annars ens ihop!?

Jag är genuint intresserad av att få en mer detaljerad lista på vad du bränner dina pengar på
Citera
2014-04-18, 15:41
Medlem
Jag är 21 år och har 130.000 kr i aktier som jag fått av mina päron + 30.000 i löner/studiemedel. Aktierna rör jag inte.

Brukar månadsbudgetera med:
- 3000 i mat/hushållspapper/cigg etc
- 2200 i hyra/el/bredband
- 600 i "övrigt", t.ex. frisörbesök och några bärs.

Ska nämnas att jag har studieskulder på omkring 100.000 kr, vilket förvisso är ganska lite för att ha pluggat på universitet/högskola i tre år.

Förstår inte hur mina vänner alltid kan vara så jäkla fattiga i slutet av månaderna. Att jag har 30.000 i kassan beror enbart på att jag snålar. Men många polare kommer ofta i halvsnygga plagg som kostat 1000-lappen som de egentligen inte behöver. Jag lägger pengar på- och är intresserad av kläder, men tänker fan inte utvidga skulder på "lyxkonsumtion" så länge jag lever på skulder.
Citera
2014-04-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Jag är 21 år och har 130.000 kr i aktier som jag fått av mina päron + 30.000 i löner/studiemedel. Aktierna rör jag inte.

Brukar månadsbudgetera med:
- 3000 i mat/hushållspapper/cigg etc
- 2200 i hyra/el/bredband
- 600 i "övrigt", t.ex. frisörbesök och några bärs.

Ska nämnas att jag har studieskulder på omkring 100.000 kr, vilket förvisso är ganska lite för att ha pluggat på universitet/högskola i tre år.

Förstår inte hur mina vänner alltid kan vara så jäkla fattiga i slutet av månaderna. Att jag har 30.000 i kassan beror enbart på att jag snålar. Men många polare kommer ofta i halvsnygga plagg som kostat 1000-lappen som de egentligen inte behöver. Jag lägger pengar på- och är intresserad av kläder, men tänker fan inte utvidga skulder på "lyxkonsumtion" så länge jag lever på skulder.

Måste säga att din post på 2200 för hyra, el och bredband var inte illa! För mig ligger de 3 på 3000-3500 kr och då betalar jag och sambon 50/50.
Bor du hemma/delar bostad med flera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in