2018-04-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Arnstads tweets i all ära men det krävs en TV-studio eller debattprogram för att pansargeneralens formuleringar ska få just den där paketeringen av svammel framfört som vetenskap, åsikter som framställs som fakta och utsvävningarna för att bli bra memes. "Det hörde vi allihopa", "Nazismen är en ideologi som bara har ett enda mål. Varenda jude ska dö." samt "Är Voldemort tillbaka?".

Våld är bäst på bio.
Sex är bäst i röven.
Arnstad är bäst på TV.

Om Svetsarn inte kan ge folket bröd så kan han fan ge oss lite skådespel!

Har du sett hans senaste långbågsvideo? Han bara matar på med pilar som ett proffs.
Citera
2018-04-21, 09:11
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nej, det har nämligen framförts klagomål i tråden på att vi belyser den tragiska komedi som är Henkes vardag i media. Helst ska tråden enbart handla om historia och Henkes medverkanden i "meningsfulla" (fri tolkning) sammanhang.

Lite trist att han inte svarar på inläggen från de få twittrare som han ännu inte har blockat. Man vill ju se honom läxa upp fascisterna ordentligt.
Fast det är inte mitt fel att Henke syns för lite i riktig media, om du är ärlig. Bristen på spaningar beror på att han inte har någon vardag i media. Jag vill varken förbjuda dig att skriva något eller be dig diskutera historia (tvärtom faktiskt). Säger bara att du kan överväga om varje inlägg av typen "Henrik har fel om historia/ordval" verkligen är så belysande som du själv tycker.
Citera
2018-04-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jo jo, men genetiskt sett handlar det om Grupp.
Vilken grupp, nation, ras, klubb, klan, är mindre relevant.
I förhandenvarande grupper du tar upp är auktoritärt tänkande i allra högsta grad levande. Houllenbeqc tar upp det i Elementarpartiklarna.
Så det stämmer även i dessa fall.

Fast sådan är inte gängkriminaliteten - den uppstår inte av genetiska orsaker. Det är ingen större genetisk skillnad mellan dessa grupper, ja möjligen mikroskopisk i de flesta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
För mig att en känd dokumentärfilmare to upp det. Ross Kemp? Hursomhelst skriver Svante Folin lite om just detta land; http://www.pugio.se/4-filosofi/4-9-de-flesta-kulturer-ar-rena-skrapet/

Ja det kan stämma den är bra den dokumentären. Ross Kemp har en bra berättarstil och ser seriöst på detta. Och precis som Svante Folin så finns det liknande berättelser ifrån bland annat kristna missionärer om våldet i de "sk naturfolken". Fast bara en mindre del av detta har gått i tryck tyvärr. Redan då var det icke-PK att skriva eller tala om sådant. Trolldom och häxerier och sådant saknas också berättelser om.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det ser ju lite mörkt ut i Sverige när det gäller TV-soffor & liknande för Henke.
Jag känner lite danska journalister, skall försöka pitcha in att han tas in som Sverigeexpert i Danmark inför bevakningen av det svenska valet.

Ja, det skulle ju vara kul faktiskt att han fick en plats i dansk TV, där han kan breda ut sitt väderkvarnsviftande - stor humor

Vad blir nästa steg med Pansargeneralen ? Karriären har väl bara börjat: Matlagningsprogram, Farmen, Robinson, Paradise Hotel, Big Brother, Lets Dance ?
Pansargeneralens ICA-reklam ?
Pansargeneralens Julkalender?
Pansargeneralen lär sig arabiska ?
Pansargeneralen murar en kakelugn ?
Pansargeneralen visar hur man gräver en skyttegrav ?
Pansargeneralen byter däck på en Skoda årsmodell 1979
Pansargeneralen byter växellåda på en stridsvagn ?
Pansargeneralen svarvar kebaber och bakar pizza
Repmånad ?
Sällskapsresan ?
Som Dynamit-Harry i Jönssonligan ?
Pansargeneralen på Akuten
Pansargeneralen gestaltar Doktor Krall som behandlar en ensamkommande asylfuskare för
prostatabesvär
Pansargeneralen som brandman i Rosengård
Pansargeneralen arbetar som skolvaktmästare i Rosengård
Pansargeneralen utklädd och sminkad som kaosblatte på elskejtboard
Pansargeneralen sminkad och med lösskägg och pyjamas på talibanuppdrag och bilbränning
(ibland iförd gasmask för att förhöja spänningen)
Pansargeneralen blir transa och ställer upp i SaudiArabiens kvinnliga simhoppstävling iklädd i en tvättsäck
Pansargeneralen rycker in i US Marines
En Arnstad på resa (En idiot på resa)
Filosofisk TV-Kväll med Arnstad, Breivik och Lasermannen, sång av Malena Ernman
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-04-21 kl. 10:54.
Citera
2018-04-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Fast det är inte mitt fel att Henke syns för lite i riktig media, om du är ärlig. Bristen på spaningar beror på att han inte har någon vardag i media. Jag vill varken förbjuda dig att skriva något eller be dig diskutera historia (tvärtom faktiskt). Säger bara att du kan överväga om varje inlägg av typen "Henrik har fel om historia/ordval" verkligen är så belysande som du själv tycker.

Vem har påstått att det är belysande? Det är tillåtet att ha kul.
Citera
2018-04-21, 15:36
Medlem
Vår hjälte har uppmärksammats av twitters just nu roligaste aktuella konto:
https://twitter.com/fylkesallehanda/status/987643079153811456
Citera
2018-04-22, 22:47
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Är Henke kunnig inom psykologi nu också? Från en färsk debattartikel i DN (fast länken är till hans blogg): http://www.tricorder.se/?p=2304....Notera att han inte nämner något om vad forskningen är bra för, annat än ett vagt påstående att den hjälper oss förstå människor. Istället är det bärande argumentet att modern humaniora håller forskare sysselsatta.
Idéhistorikern Svante Nordin, utöver alla andra som nämnts, instämmer i kritiken mot vitsen med dagens humanism (läs pladder) på universiteten:
Citat:
”Marxismens anstormning inom universiteten kom att röja vägen för allsköns destruktiva irrläror som postmodernism, postkolonialism och feminism. De ersatte sådant som fakta, historia och empiri i forskningen med spekulationer, politisk korrekthet och snåriga teorier till den grad att ingen längre kan känna igen den gamla humanioran, än mindre säga vad den egentligen ska vara bra för."
Citera
2018-04-23, 17:30
Medlem
Fan vad tråkig han är som återkvittrar vartenda inlägg från Sverige under WW2. Vill man läsa deras inlägg så går man in på deras konto. Henkes konto ska vara reserverat för Henkes visdomar.
Citera
2018-04-23, 17:39
Avslutad
Citat:
Fan vad tråkig han är som återkvittrar vartenda inlägg från Sverige under WW2. Vill man läsa deras inlägg så går man in på deras konto. Henkes konto ska vara reserverat för Henkes visdomar.

Har gjort hans twitter helt oläsligt. Har själv slutat följa honom pga det ("följa" dock i en icke-teknisk mening: jag har inget twitter så har aldrig varit en riktig "följare", jag menar bara att jag inte kollar in på hans twittersida längre).

Är det dessutom inte Panzergeneralen själv som skriver det där WWII-kontot? Kommer ihåg att det var en massa om den där Günther, eller vad fan han hette.

Sen även om man är intresserad av WWII är det mest trivialiteter utan sammanhang som kommer fram där. Om ett konto av den typen ska ha något berättigande borde det handla om nya artiklar eller liknande "nyheter". Annars är det liksom bättre att läsa en bok.
Citera
2018-04-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Vår hjälte har uppmärksammats av twitters just nu roligaste aktuella konto:
https://twitter.com/fylkesallehanda/status/987643079153811456

Haha

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Har gjort hans twitter helt oläsligt. Har själv slutat följa honom pga det ("följa" dock i en icke-teknisk mening: jag har inget twitter så har aldrig varit en riktig "följare", jag menar bara att jag inte kollar in på hans twittersida längre).

Är det dessutom inte Panzergeneralen själv som skriver det där WWII-kontot? Kommer ihåg att det var en massa om den där Günther, eller vad fan han hette.

Jo, allt tyder väl på det skulle jag tro, så det är ju lite bluff o fusk att han retweetar dem

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Sen även om man är intresserad av WWII är det mest trivialiteter utan sammanhang som kommer fram där. Om ett konto av den typen ska ha något berättigande borde det handla om nya artiklar eller liknande "nyheter". Annars är det liksom bättre att läsa en bok.

Panzergeneralen klipper o klistrar som andra, en del av hans idéer kommer ifrån Populär Historia verkar det som, Själv verkar han ju inte precis som att han tillbringar mycket tid i arkiven heller
Citera
2018-04-24, 13:27
Medlem
Henke har publicerat en kandidatuppsats från 2009: https://twitter.com/arnstad/status/988674933998915585

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Årsdagen av Vasas bärgning 1961. Men varför bärgades detta gamla skepp? Det har jag forskat om!
http://www.tricorder.se/wp-content/uploads/vasa-1.pdf
Citera
2018-04-24, 16:14
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Henke har publicerat en kandidatuppsats från 2009: https://twitter.com/arnstad/status/988674933998915585

Det dröjer inte länge fören jag hakar upp mig på en mening i den uppsatsen.

Sida 6
Citat:
frågan är varför enorma samhällsresurser satsades på just detta projekt.

Jag googlar lite snabbt och kan inte hitta någon exakt siffra vad bärgningen kostade, men jag noterar att skeppet bärgades med inlånade dykare från flottan, något som ger dom möjlighet att öva skarpt. Att dom två pontonerna lånades ut och av det lilla jag vet om skeppsbärgningar att det var ganska standardiserat lyft. Det vill säga att det kan tyckas vara ett jättemärkligt projekt för en lekman men för erfarna skeppsbärgare så är det någonting dom gör i sömnen.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/rojalismen-lyfte-vasa/
Citat:
Marinen tillhandahöll gratis – och förmodligen regelvidrigt – dykeriresurser. Redan några veckor efter upptäckten dök hela 15 man på ”Vasa”. Rederi- och varvsjätten Broströms stod för lyftpontoner, genom sitt dotterföretag Neptun. Ett åtagande som ordnades genom att Franzén bjöd vd:n på öl på Mosebacke (notan finns bevarad och på den har Franzén antecknat ”lunch med A F Hedberg i Neptunbolaget för att få låna pontoner för att lyfta Wasa”).

Det ovanstående styrker min tro om att själva bärgningsarbetet var gjort i ett nafs om man har det som yrke. Däremot kan jag tänka mig att konserveringen och all marinarkeologi kan ha kostat sin slant. Men då får man även ett unikt bevarat skepp från 1600-talet, en inblick i dåtidens liv, en plats på världskartan med åtskilliga miljoner turister genom årens lopp.

Sida 7
Citat:
Den mediala yran kring Vasa nådde för övrigt 1961 närmast hysteriska proportioner, då skeppet skulle bryta vattenytan. 18 Så om det inte var massmedia som genomdrev bärgningen av Vasa – vad var det då istället?

Svarar han inte på sin egen fråga här? Var det inte tack vare all uppmärksamhet som projektet fick kraft? *djup suck* Det enda förlåtande jag kan hitta är att han inte nämner ett ord om genusteorier och könsmaktsordning på dessa sju sidor.
Citera
2018-04-24, 20:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Det dröjer inte länge fören jag hakar upp mig på en mening i den uppsatsen.

Sida 6

Jag googlar lite snabbt och kan inte hitta någon exakt siffra vad bärgningen kostade, men jag noterar att skeppet bärgades med inlånade dykare från flottan, något som ger dom möjlighet att öva skarpt. Att dom två pontonerna lånades ut och av det lilla jag vet om skeppsbärgningar att det var ganska standardiserat lyft. Det vill säga att det kan tyckas vara ett jättemärkligt projekt för en lekman men för erfarna skeppsbärgare så är det någonting dom gör i sömnen.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/rojalismen-lyfte-vasa/

Det ovanstående styrker min tro om att själva bärgningsarbetet var gjort i ett nafs om man har det som yrke. Däremot kan jag tänka mig att konserveringen och all marinarkeologi kan ha kostat sin slant. Men då får man även ett unikt bevarat skepp från 1600-talet, en inblick i dåtidens liv, en plats på världskartan med åtskilliga miljoner turister genom årens lopp.

Sida 7

Svarar han inte på sin egen fråga här? Var det inte tack vare all uppmärksamhet som projektet fick kraft? *djup suck* Det enda förlåtande jag kan hitta är att han inte nämner ett ord om genusteorier och könsmaktsordning på dessa sju sidor.
Man hade även frivilliga dykare. Min polares släkting var en av dom, han fick ett halvt kilo trä från Vasa som betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in