2018-04-20, 00:06
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Här kommer en något mer tillförlitlig källa: en intervju med en forskare i FoF som har bekräftat att medkänsla och empati är två olika reaktioner på cellnivå som uppstår i olika delar av hjärnan:https://fof.se/tidning/2014/3/artikel/medkansla-och-empati-ar-inte-samma-sakHenke påstår sig alltså ha koll på vad auktoritära styren tycker om förmågan att förstå andra människor på cellnivå..
Intressant. Tack för länken. Men anser ändå att artikeln inte talar emot herr Arnstad:
Citat:
Det var då Tania Singer förstod att det inte finns en form av empati utan flera. Och den modell hon idag arbetar efter bygger på tre olika sätt att känna med andra människor.
Först det automatiska, reflexmässiga, som gör att till exempel gäspningar smittar. Här ingår ingen medvetenhet, ingen oro över att den andra är trött, två kroppar härmar bara varandra, och det finns hos människan från födelsen.
Nästa steg, det Tania Singer kallar empatin, kräver en viss medvetenhet och uppstår först när vi förstått att vi är enskilda personer. Jag ser att den andra lider, och jag känner det också.
Det tredje steget, ett slags förfinad empati, det Tania Singer kallar för compassion, medkänsla, innebär inte något medlidande, bara omsorg.
Alltså, medkänsla=högre stadium av empati.
Citat:
Det råder alltså en viss begreppsförvirring.
står det även i artikeln.
Henke menar helt enkelt att humanvetenskaperna bla arbetar på att känna med den andre. Det gör inte vi som vill erkänna skillnader (fysiska, intellektuella, moraliska, eller bara rena sociala och eller ekonomiska) mellan människor. Knappast talar han om cellnivåer. Eller kanske= människan är en gruppvarelse, en flockvarelse; genom att skapa bindningar inom flocken skapas en starkare gemenskap, och liksom står i artikeln, då blir det även mindre medkänsla med andra grupper.
Jag hävdar utan tvekan att Arnstad använder ordet helt ok, och att har rätt.

Att tolka in cellnivåer eller disputa ordens betydelse är som när jag sade till en unge som frågade "kan jag använda telefonen?", "Det vet jag inte. Kan du?"
Citera
2018-04-20, 00:07
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Finisterre har bett mig lämna tråden om jag vill diskutera aspekter av Henkes mediakarriär som denne personligen inte finner meningsfulla.
Det var jag inte medveten om. Sopigt av honom. Du vet var jag står.
Citera
2018-04-20, 00:10
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Nästan så vi borde skramla ihop till en föreläsning från experten, jag skulle lätt betala för lite live, utan att reta honom, mer som en grym(som mycket bra, minnesvärt etc) teater/standup.
Har varit på flera. Här från förra året:
http://www.pilum.nu/3-personer/3-10-henrik-arnstad/3-10-4-foredrag/17-januari-2017/ Det var lätt värt tiden jag gick dit för! Jag var för övrigt ende kritikern i publiken.
Citera
2018-04-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Det var jag inte medveten om. Sopigt av honom. Du vet var jag står.

Det är dumt att försvara inlägg man inte har läst. Jag vill fortfarande veta varför jag blir kritiserad för att skriva inlägg som är helt i linje med trådens ämne.

Du verkar heller inte ha läst mina inlägg ordentligt. Som sagt: jag syftade på att Henke påstår sig veta vad auktoritära styren tycker om den empatiska förmågan. Jag vill veta var han har hittat den informationen. Notera att jag inte är intresserad av din personliga teori om varför så skulle vara fallet, utan jag vill veta hur Henke har fått reda på detta. Att använda det som argument i en debattartikel kräver att det är sant, om Henke ska tas på allvar i media.
Citera
2018-04-20, 00:27
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Det är dumt att försvara inlägg man inte har läst. Jag vill fortfarande veta varför jag blir kritiserad för att skriva inlägg som är helt i linje med trådens ämne
. Så du avsåg alltså inläggen de senaste dagarna?
Då har jag redan svarat på frågan du ställer

Citat:
Duverkar heller inte ha läst mina inlägg ordentligt. Som sagt: jag syftade på att Henke påstår sig veta vad auktoritära styren tycker om den empatiska förmågan. Jag vill veta var han har hittat den informationen. Notera att jag inte är intresserad av din personliga teori om varför så skulle vara fallet, utan jag vill veta hur Henke har fått reda på detta. Att använda det som argument i en debattartikel kräver att det är sant, om Henke ska tas på allvar i media.
Jag har svarat även på det. Efter 30 års studier (nåja, 25) så tror jag mig veta hur PK-människan tänker. Henke återger inte forskning, han återger sin egen beskrivning/tolkning av fenomen i samhället.
En sådan är att exv nazisterna (exempel här på auktoritärt styre) medvetet aktivt arbetade på att skapa känslor av gemenskap i nation och ras; samtidigt som de aktivt arbetade på att minska känslorna för "de andra".

Det behövs liksom ingen "källa" till detta påstående. Det är så självklart att det inte behöver beläggas. Fast det är klart att man kan göra det via x antal dokument, undersökningar, avhandlingar.
Citera
2018-04-20, 01:10
Medlem
Citat:
Efter 30 års studier (nåja, 25) så tror jag mig veta hur PK-människan tänker. Henke återger inte forskning, han återger sin egen beskrivning/tolkning av fenomen i samhället.
En sådan är att exv nazisterna (exempel här på auktoritärt styre) medvetet aktivt arbetade på att skapa känslor av gemenskap i nation och ras; samtidigt som de aktivt arbetade på att minska känslorna för "de andra".

Det behövs liksom ingen "källa" till detta påstående. Det är så självklart att det inte behöver beläggas.

Fast det stämmer inte helt, Mexiko och USA kan inte kallas för särskilt auktoritära samhällen om man jämför med Nazi-Tyskland. Ändå så finns det enormt mycket gängkriminalitet i de länderna. Och den gängkriminaliteten har stora likheter med fascism och nazism.
De grupperna kräver lojalitet in i döden
Och har inga känslor för "de andra" överhuvudtaget

Vidare så finns det mycket rasism emellan tex afroamerikaner och latinos i tex USA men nästan inget skrivs om detta ämne. USA har också ett sk Stockholmssyndrom att man lider av en PK-sjuka att inte ventilera denna galenskap. Så fort någon vit journalist i USA skriver om sådan galenskap, så blir det automatiskt ett big no-no
-- Nu kommer den vita världen med pekpinnar igen, nu bränner vi lite bilar till...

Det värsta landet med etniska konflikter tros vara Papua Nya Guinea med vad är det, cirka 200 folkgrupper ?
Citera
2018-04-20, 01:13
Medlem
Citat:
Om du läser detta Henrik: jag betalar fläsk för att få mäta din skalle!

Haha, ja det kan ju behövas, skicka allt PK-Folk på skallmätning, fan vet hur det här slutar ?
Snart fattas det ju bara att Pansargeneralen kommer ut som strålkärring också ?
Att det finns rasistisk strålning som infiltrerar svenskens medvetande, hihi
Citera
2018-04-20, 01:14
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fast det stämmer inte helt, Mexiko och USA kan inte kallas för särskilt auktoritära samhällen om man jämför med Nazi-Tyskland. Ändå så finns det enormt mycket gängkriminalitet i de länderna. Och den gängkriminaliteten har stora likheter med fascism och nazism.
De grupperna kräver lojalitet in i döden
Och har inga känslor för "de andra" överhuvudtaget
Jo jo, men genetiskt sett handlar det om Grupp.
Vilken grupp, nation, ras, klubb, klan, är mindre relevant.
I förhandenvarande grupper du tar upp är auktoritärt tänkande i allra högsta grad levande. Houllenbeqc tar upp det i Elementarpartiklarna.
Så det stämmer även i dessa fall.
Citera
2018-04-20, 01:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Det värsta landet med etniska konflikter tros vara Papua Nya Guinea med vad är det, cirka 200 folkgrupper ?
För mig att en känd dokumentärfilmare to upp det. Ross Kemp? Hursomhelst skriver Svante Folin lite om just detta land; http://www.pugio.se/4-filosofi/4-9-de-flesta-kulturer-ar-rena-skrapet/
Citera
2018-04-20, 09:27
Medlem
Citat:
. Så du avsåg alltså inläggen de senaste dagarna?
Då har jag redan svarat på frågan du ställer

Jag har svarat även på det. Efter 30 års studier (nåja, 25) så tror jag mig veta hur PK-människan tänker. Henke återger inte forskning, han återger sin egen beskrivning/tolkning av fenomen i samhället.

Det behövs liksom ingen "källa" till detta påstående. Det är så självklart att det inte behöver beläggas. Fast det är klart att man kan göra det via x antal dokument, undersökningar, avhandlingar.

Då förstår jag. Jag tycker att om man ska försvara en skattefinansierad institution så ska man använda bevisade fakta som argument. Du tycker att svepande påståenden är helt okej.
Citera
2018-04-20, 09:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan vi återgå till Arnstad nu? Please.
Citera
2018-04-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vi återgå till Arnstad nu? Please.

Det är honom vi diskuterar. Jag tycker att han skämmer ut sig som brukar svepande påståenden som argument för att försöka rädda en skattefinansierad verksamhet, apelsinen tycker att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in