2023-07-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Fast varför är det så få som har minnen av tidigare liv eller upplever utomkroppsliga upplevelser? Och varför stämmer dessa minnen nästan aldrig överens med den historia och den data vi har tillgänglig så att de kan bekräftas vara sanna? Materialismen har ett svar på denna fråga - inbillning. Detta är något som vi inte kan förneka att medvetandet gör sig skyldig till. Vi inbillar oss alla saker hela tiden. Enstaka personliga upplevelser är alltså inte att lite på, särskilt inte de som uppstår under tillfällen då vi är särskilt utsatta för att drabbas av detta.

Det går säkert att sy ihop en logiskt hållbar teori i vilket allt utgörs av ett eller flera medvetanden. Men som jag har sagt förut så fungerar det inte att leva efter en sådan teori. Den skulle innebära att allt som någonsin har funnits är det som du personligen har upplevt, och att allt det som finns bara är påhittade fantasier. Utgår man ifrån att en sådan teori är sann så finns det ingen anledning att ta någonting seriöst, då är man Alice i Underlandet, då lär man snart läggas in på mentalsjukhus.

Den enda brist du hittar hos materialismen är att man aldrig kan vara helt säker på att den är sann. Och denna ursäkt använder du för att luta åt en annan teori som är mycket osäkrare att vara sann. Varför du gör detta är inte svårt att förstå, materialismen ger dig stark ångest. Men skulle du tänka igenom vad det faktiskt skulle innebära med ett universellt medvetande så skulle du inse att det är mycket värre. Det är bättre att medvetandet dör ut än att det lever vidare för evigt.

Det finns ingenting ologiskt med det där. Det finns ingenting som säger att evolutionen inte skulle göra människan till helt logiska robotar så småningom, tvärtom så är det åt det hållet vi hittills ständigt har rört oss. Och vad skulle det vara för fel med det om så skedde? Våra medvetanden har bara blivit mer och mer logiska, och det har bara gjort vår tillvaro bättre och bättre.

Ja så få är det ju inte, jag såg någon uppskattning på att det är 10% som får uppleva en eller flera OBEs under sin livstid. Jag har personligen träffat fyra stycken senaste åren. Minnen före födseln verkar betydligt ovanligare dock. Vad gäller OBEs och NDEs så är mitt tips att forska djupare själv så slipper jag skriva en väldig massa om detta eftersom det är komplicerat. Men vi har inte heller alla svar.

Nej jag använder det inte som en ursäkt för att tro på något som är mer osäkert. Jag anser det helt enkelt minst lika sannolikt, baserat på egna studier och erfarenheter genom många år. Jo jag skulle föredra att vi överlever döden, men kan såklart inte vara säker på att det är ett bättre scenario. Men det vet ju inte du heller att det inte är.

Jag vet inte varför man skulle ta ett fullkomligt absurt liv mellan två omedvetna evigheter mer seriöst? Galenskapen kan lura på vilken verklighetsuppfattning som helst. Men det är klart, det finns ju en trygghet i att tro på att allt är borta med döden. Men det kan ju i så fall vändas mot dig också då, jag kan lika gärna hävda att du väljer att tro på det för att det känns bättre, som också tycks framgå av ditt inlägg. Ärligt talat så vill jag faktiskt veta sanningen även om jag riskerar min mentala hälsa. Tror jag i alla fall. haha
Citera
2023-07-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja så få är det ju inte, jag såg någon uppskattning på att det är 10% som får uppleva en eller flera OBEs under sin livstid. Jag har personligen träffat fyra stycken senaste åren. Minnen före födseln verkar betydligt ovanligare dock. Vad gäller OBEs och NDEs så är mitt tips att forska djupare själv så slipper jag skriva en väldig massa om detta eftersom det är komplicerat. Men vi har inte heller alla svar.

Nej jag använder det inte som en ursäkt för att tro på något som är mer osäkert. Jag anser det helt enkelt minst lika sannolikt, baserat på egna studier och erfarenheter genom många år. Jo jag skulle föredra att vi överlever döden, men kan såklart inte vara säker på att det är ett bättre scenario. Men det vet ju inte du heller att det inte är.

Jag vet inte varför man skulle ta ett fullkomligt absurt liv mellan två omedvetna evigheter mer seriöst? Galenskapen kan lura på vilken verklighetsuppfattning som helst. Men det är klart, det finns ju en trygghet i att tro på att allt är borta med döden. Men det kan ju i så fall vändas mot dig också då, jag kan lika gärna hävda att du väljer att tro på det för att det känns bättre, som också tycks framgå av ditt inlägg. Ärligt talat så vill jag faktiskt veta sanningen även om jag riskerar min mentala hälsa. Tror jag i alla fall. haha
Jo, en evig död är rent logiskt alltid bättre än ett evigt liv. Detta kan vi vara fullständigt säkra på. Evig död har vi inte det minsta ont av, och är därför inte det minsta negativt. Evigt liv kan när som helst komma att innebära evigt lidande, vilket är extremt negativt.

Vi kan aldrig vara 100% säkra på om vårt medvetande lever vidare för evigt eller inte, men det enda rationella är att hoppas att det inte gör det. Lyckligtvis är det system vi har som utgår ifrån bevis, vetenskapen, ytterst säkert på att medvetandet upphör att fungera när hjärnan gör det. Detta ska vi enbart vara tacksamma över.
Citera
2023-07-20, 22:52
Medlem
Citat:
Det finns ingenting ologiskt med det där. Det finns ingenting som säger att evolutionen inte skulle göra människan till helt logiska robotar så småningom, tvärtom så är det åt det hållet vi hittills ständigt har rört oss. Och vad skulle det vara för fel med det om så skedde? Våra medvetanden har bara blivit mer och mer logiska, och det har bara gjort vår tillvaro bättre och bättre.
Om människan vars medvetande evolutionärt skulle bli helt logiskt, "Homo Computalis", samt helt transhumansierade så verkar det inte finnas behov av onödiga djur och växter för elektricitet är det enda som behövs. Där har du det "datormedvetande" du pratar om.
Senast redigerad av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz 2023-07-20 kl. 22:55.
Citera
2023-07-20, 22:53
Medlem
Citat:
Jo, en evig död är rent logiskt alltid bättre än ett evigt liv. Detta kan vi vara fullständigt säkra på. Evig död har vi inte det minsta ont av, och är därför inte det minsta negativt. Evigt liv kan när som helst komma att innebära evigt lidande, vilket är extremt negativt.

Vi kan aldrig vara 100% säkra på om vårt medvetande lever vidare för evigt eller inte, men det enda rationella är att hoppas att det inte gör det. Lyckligtvis är det system vi har som utgår ifrån bevis, vetenskapen, ytterst säkert på att medvetandet upphör att fungera när hjärnan gör det. Detta ska vi enbart vara tacksamma över.

Det finns väldigt lite som stödjer scenariot evigt lidande utifrån NDEs i alla fall. Men jag förstår din poäng. Själv känner jag extrem motvilja mot scenariot att reinkarnera och gång på gång uppleva minnesförlust. Det finns det dessvärre lite mer stöd för från NDEare.

Ja det finns inget i dagsläget som håller som vetenskapligt bevis, dock kanske det kommer så småningom i Aware 2-studien som fortfarande rekryterar.
Citera
2023-07-20, 23:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsnatur
Jag håller inte med, den hårda verkligheten är något vi skapar, verkligheten har inga egenskaper oberoende oss, den är varken hård eller mjuk eller något annat. Sådant skapas i medvetandet, precis som jag tror att färger och former och så vidare också gör. Att något finns bortom medvetandet är mycket möjligt, till och med rimligt och troligt. Någon sorts informationsbitar.
Veklighetens egenskaper är inte oberoende av oss. Men den är verklig ändå. Den går att mäta. Så vi kan mäta hur hård en sten är. Det säger inte hur vi upplever den, men det ger ett mätvärde som säger hur hård den är jämfört med annat, som är oberoende av vår egen upplevelse av hårdhet. Samma med färger. Vi kan mäta våglängden på ljus och säga med rätt så bra noggrannhet vilken färg vi upplever den som. Information finns och allt fysiskt innehåller det. Däremot kan information, precis som vårt medvetande, inte existera i icke fysiks form.

Citat:
Nej, nu hänvisar du till jaget, allt medvetande är inte jag-upplevelser eller mänskligt medvetande.
När det gäller självmedvetandet hänvisar jag till jaget, inte när det gäller att vara medveten som sådan. Det kräver att man har upplevelser som gör att man är medveten om världen och att man kan ta beslut utifrån dem. Reflexrörelser är inte medvetna. En stenkula som träffar en annan kula, gör inte den träffade kulan medveten, bara för att den stöts bort.
Citera
2023-07-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Om människan vars medvetande evolutionärt skulle bli helt logiskt, "Homo Computalis", samt helt transhumansierade så verkar det inte finnas behov av onödiga djur och växter för elektricitet är det enda som behövs. Där har du det "datormedvetande" du pratar om.
Ja, det är mycket möjligt att vi går mot en sådan framtid. En dag kan mycket väl allt liv vara artificiellt. Fram tills dess måste dock evolutionen ha sin nödvändiga process i vilken den långsamt sållar bort allt onödigt. För jag hoppas du förstår att vi inte befinner oss i slutet av evolutionen? Vi befinner oss mitt i den.
Citat:
Det finns väldigt lite som stödjer scenariot evigt lidande utifrån NDEs i alla fall. Men jag förstår din poäng. Själv känner jag extrem motvilja mot scenariot att reinkarnera och gång på gång uppleva minnesförlust. Det finns det dessvärre lite mer stöd för från NDEare.

Ja det finns inget i dagsläget som håller som vetenskapligt bevis, dock kanske det kommer så småningom i Aware 2-studien som fortfarande rekryterar.
Om ditt medvetande inom en snar framtid försvinner för evigt så försvinner även den ångest du känner över icke-existensen för evigt. Du slipper den.

Om ditt medvetande däremot lever vidare för evigt så finns ständigt möjligheten att du när som helst drabbas av en lika stark ångest för någonting annat, en ångest som du kanske aldrig blir av med utan som du tvingas dras med i all evighet. Ett evigt liv kanske verkar bra i början, men det finns aldrig några garantier för att det inte så småningom blir till ett evigt helvete.
Citera
2023-07-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ja, det är mycket möjligt att vi går mot en sådan framtid. En dag kan mycket väl allt liv vara artificiellt. Fram tills dess måste dock evolutionen ha sin nödvändiga process i vilken den långsamt sållar bort allt onödigt. För jag hoppas du förstår att vi inte befinner oss i slutet av evolutionen? Vi befinner oss mitt i den.

Om ditt medvetande inom en snar framtid försvinner för evigt så försvinner även den ångest du känner över icke-existensen för evigt. Du slipper den.

Om ditt medvetande däremot lever vidare för evigt så finns ständigt möjligheten att du när som helst drabbas av en lika stark ångest för någonting annat, en ångest som du kanske aldrig blir av med utan som du tvingas dras med i all evighet. Ett evigt liv kanske verkar bra i början, men det finns aldrig några garantier för att det inte så småningom blir till ett evigt helvete.

Ja så är det ju naturligtvis.

Nej jag instämmer, man vet aldrig säkert. Dock när man lyssnar på många NDEare så upplever dom ofta det som att återvända och komma hem igen. Då är det ju något man känner väl till men man bara glömt. Ingen vill ju återvända hit heller för att dom mår så mycket bättre där.
Senast redigerad av Tandan 2023-07-20 kl. 23:29.
Citera
2023-07-20, 23:16
Medlem
Citat:
Där blev materialistiska åskådningen helt osannolik.
Citera
2023-07-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Veklighetens egenskaper är inte oberoende av oss. Men den är verklig ändå. Den går att mäta. Så vi kan mäta hur hård en sten är. Det säger inte hur vi upplever den, men det ger ett mätvärde som säger hur hård den är jämfört med annat, som är oberoende av vår egen upplevelse av hårdhet.

Ja visst kan vi det, vi kan mäta så länge det finns ett mätande medvetande. Sedan finns det verkliga upplevelser som inte går att mäta.

Citat:
Samma med färger. Vi kan mäta våglängden på ljus och säga med rätt så bra noggrannhet vilken färg vi upplever den som. Information finns och allt fysiskt innehåller det. Däremot kan information, precis som vårt medvetande, inte existera i icke fysiks form.

Ja, eftersom vi har färgseende, för de som inte har det existerar inte färger överhuvudtaget, precis som utseende försvinner då man sluter ögonen. Således kan vi sluta oss till att färg skapas i medvetandet, liksom utseende. Information, så som förordningar, regler och lagar är inte fysisk information men existerar ändå.

Citat:
När det gäller självmedvetandet hänvisar jag till jaget, inte när det gäller att vara medveten som sådan. Det kräver att man har upplevelser som gör att man är medveten om världen och att man kan ta beslut utifrån dem. Reflexrörelser är inte medvetna. En stenkula som träffar en annan kula, gör inte den träffade kulan medveten, bara för att den stöts bort.

Du verkar som att du utgår från mänskligt medvetande och menar att det är mallen. Du hänvisade till att mäta, man har mätt att växter kan ha 15 fler sinnen än vad vi har och att intelligens existerar utan hjärna. Växter, för att inte tala om slemsvampen, kan bearbeta information, överföra information och överväga beslut, bland annat. Medvetande existerar alltså bortom den mänskliga hjärnan.
Citera
2023-07-21, 09:43
Medlem
Citat:

När kommer Aware studien att presentera sina resultat?
Citera
2023-07-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ja visst kan vi det, vi kan mäta så länge det finns ett mätande medvetande. Sedan finns det verkliga upplevelser som inte går att mäta.

Ja, eftersom vi har färgseende, för de som inte har det existerar inte färger överhuvudtaget, precis som utseende försvinner då man sluter ögonen. Således kan vi sluta oss till att färg skapas i medvetandet, liksom utseende. Information, så som förordningar, regler och lagar är inte fysisk information men existerar ändå.

Du verkar som att du utgår från mänskligt medvetande och menar att det är mallen. Du hänvisade till att mäta, man har mätt att växter kan ha 15 fler sinnen än vad vi har och att intelligens existerar utan hjärna. Växter, för att inte tala om slemsvampen, kan bearbeta information, överföra information och överväga beslut, bland annat. Medvetande existerar alltså bortom den mänskliga hjärnan.

Och hade vår hjärna och sinnen sett annorlunda ut så hade vår vetenskap om den yttre världen sett annorlunda ut.
Citera
2023-07-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
När kommer Aware studien att presentera sina resultat?

Dom gjorde det nyss. Finns att läsa på bloggen Aware of Aware. Resultat som egentligen varken sa bu eller bä, så hittills inte mycket till ökad klarhet. Dock så pekade resultaten på att man funnit EEG i nivå med medvetande korta perioder under CPR. Å andra sidan hade man i de fall som haft NDEs ingen EEG-data alls.

Nästa omgång publicering av resultat blir nog om några år skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in