2023-07-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och hade vår hjärna och sinnen sett annorlunda ut så hade vår vetenskap om den yttre världen sett annorlunda ut.

Tveklöst så.
Citera
2023-07-21, 10:17
Medlem
Citat:
Dom gjorde det nyss. Finns att läsa på bloggen Aware of Aware. Resultat som egentligen varken sa bu eller bä, så hittills inte mycket till ökad klarhet. Dock så pekade resultaten på att man funnit EEG i nivå med medvetande korta perioder under CPR. Å andra sidan hade man i de fall som haft NDEs ingen EEG-data alls.

Nästa omgång publicering av resultat blir nog om några år skulle jag tro.

Varför ska det ta flera år? Det är väl bara att söva några försökspersoner djupt och sen se om dom kan redogöra för saker under sin koma?
Citera
2023-07-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Varför ska det ta flera år? Det är väl bara att söva några försökspersoner djupt och sen se om dom kan redogöra för saker under sin koma?

Det handlar väl om etik kanske vet ej. Man vill väl särskilt studera hjärtstilleståndspatienter också.

Angående att man inte funnit EEG hos dom patienter som hade NDEs. Det kan ju fortfarande vara så att NDEn skedde precis innan eller efter. Jag har inte heller läst och satt mig in i alla detaljer. Jag läste bara bloggposten om summeringen av resultaten.

Jo angående att det tagit så lång tid är delvis brist på ekonomiska resurser och att covid kom emellan. Så rekryteringen har inte alls varit så omfattande som man från början hoppats. Men det är frustrerande att vänta. Men om vi ponerar att fenomenet är verkligt så är det mycket som skall till ändå för att få en träff. Patienten skall först och främst ha en NDE som inkluderar OBE vilket bara ca hälften har. Och patienten skall sedan fokusera just på I-pad bilden och minnas denna under i övrigt förvirrande omständigheter. Även OBE till sin natur verkar fungera så att den mesta info stämmer överens med verkligheten som vi normalt upplever den men inte all. Men visst borde det ändå snart finnas minst en träff om fenomenet inte bara är hallisar tycker man.
Senast redigerad av Tandan 2023-07-21 kl. 11:19.
Citera
2023-07-21, 11:18
Medlem
Citat:
Det handlar väl om etik kanske vet ej. Man vill väl särskilt studera hjärtstilleståndspatienter också.

Angående att man inte funnit EEG hos dom patienter som hade NDEs. Det kan ju fortfarande vara så att NDEn skedde precis innan eller efter. Jag har inte heller läst och satt mig in i alla detaljer. Jag läste bara bloggposten om summeringen av resultaten.

Jo angående att det tagit så lång tid är delvis brist på ekonomiska resurser och att covid kom emellan. Så rekryteringen har inte alls varit så omfattande som man från början hoppats.

Ja det är högst sannolik så som du själv skriver, att komapatienterna har haft sina upplevelser före eller efter att hjärnaktiviteten varit helt utslagen. Det skulle nog dom flesta läkare hålla med om.

Att Sam Parnia, som kör den här studien inte känner till det gör att han framstår som opålitlig. Att han saknar pengar till sina studier säger också en hel del om studien 🙂

Objektiva fynd är det som räknas dr Parnia inte vad personer har för upplevelser. Det borde han också känna till. Han får kämpa vidare helt enkelt.
Citera
2023-07-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ja det är högst sannolik så som du själv skriver, att komapatienterna har haft sina upplevelser före eller efter att hjärnaktiviteten varit helt utslagen. Det skulle nog dom flesta läkare hålla med om.

Att Sam Parnia, som kör den här studien inte känner till det gör att han framstår som opålitlig. Att han saknar pengar till sina studier säger också en hel del om studien 🙂

Objektiva fynd är det som räknas dr Parnia inte vad personer har för upplevelser. Det borde han också känna till. Han får kämpa vidare helt enkelt.

Jag uppdaterade precis mitt förra inlägg.

Ja det är vad man tror är fallet i dagsläget.

Jo det känner han till, just därför så finns I-paden som generar olika bilder med tidsintervall, så att man kan avstämma tiden för när bilden visades med när iakttagelsen under OBEn skedde.

Att funding saknas har delvis med vårt materialistiska paradigm att göra dock, som avfärdar möjligheten att fenomenet kan vara verkligt på förhand.
Citera
2023-07-21, 11:32
Medlem
Citat:
Jag uppdaterade precis mitt förra inlägg.

Ja det är vad man tror är fallet i dagsläget.

Jo det känner han till, just därför så finns I-paden som generar olika bilder med tidsintervall, så att man kan avstämma tiden för när bilden visades med när iakttagelsen under OBEn skedde.

Att funding saknas har delvis med vårt materialistiska paradigm att göra dock, som avfärdar möjligheten att fenomenet kan vara verkligt på förhand.

Får han några trovärdiga träffar framåt så kan man börja ta det på allvar. Men utan en enda träff så påminner det faktiskt väldigt mycket om ett religiöst önsketänkande i nuläget.
Citera
2023-07-21, 11:39
Medlem
Citat:
Får han några trovärdiga träffar framåt så kan man börja ta det på allvar. Men utan en enda träff så påminner det faktiskt väldigt mycket om ett religiöst önsketänkande i nuläget.

Jag förstår dig och håller med om att det är det som krävs, inte för att ta det på allvar för min del men för att bli övertygad. Men än så länge behöver du inte svettas alltså. Dagen är än så länge fjärran när du och absinten får gråta blod. haha
Citera
2023-07-21, 12:14
Medlem
Citat:
Jag förstår dig och håller med om att det är det som krävs, inte för att ta det på allvar för min del men för att bli övertygad. Men än så länge behöver du inte svettas alltså. Dagen är än så länge fjärran när du och absinten får gråta blod. haha

Ja precis 😂 Och medvetandet är ju vad det är oavsett vad som skrivs i den här tråden. Vi kan inte påverka vad som händer med oss efter döden. Det är inget vi kan kontrollera. Det kommer nog att lösa sig bra för oss alla är jag rätt säker på 🙂
Citera
2023-07-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ja precis 😂 Och medvetandet är ju vad det är oavsett vad som skrivs i den här tråden. Vi kan inte påverka vad som händer med oss efter döden. Det är inget vi kan kontrollera. Det kommer nog att lösa sig bra för oss alla är jag rätt säker på 🙂

Ja vi får hoppas det. Skitdöden närmar ju sig också, fy fan vilken ångest.
Citera
2023-07-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ja vi får hoppas det. Skitdöden närmar ju sig också, fy fan vilken ångest.

Min gissning är att alla vi som skriver i den här tråden har ett väldigt stort kontrollbehov. Vi försöker att förstå hur medvetandet fungerar så vi ska kunna påverka vår situation framåt och försöka styra vad som händer efter döden. Men det blir nog som sagt väldigt svårt att påverka detta. Det är nog att släppa på kontrollen som är rätt väg framåt. Och det är ju skrämmande men ändå jävligt skönt.
Citera
2023-07-21, 13:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsnatur
Ja visst kan vi det, vi kan mäta så länge det finns ett mätande medvetande. Sedan finns det verkliga upplevelser som inte går att mäta.
Som vadå? Vad menar du är verkliga upplevelser?

Citat:
Ja, eftersom vi har färgseende, för de som inte har det existerar inte färger överhuvudtaget, precis som utseende försvinner då man sluter ögonen. Således kan vi sluta oss till att färg skapas i medvetandet, liksom utseende. Information, så som förordningar, regler och lagar är inte fysisk information men existerar ändå.
Färgerna existerar i vår hjärna, även om de inte är verkliga. Vi kan även blunda och se både färger och utseenden i vårat medvetande, även om inte lika klart som med våra ögon. Vi kan även höra icke-existerande musik i vårt huvud genom att tänka på viss musik. Vi kan till och med skapa saker i vårat medvetande som inte finns i verkligheten.

Lagar och regler finns lagrade i vårt minne som fysisk information. Men det krävs en hjärna för att avkoda informationen och ett medvetande för att vara medveten om vad de handlar om.

Citat:
Du verkar som att du utgår från mänskligt medvetande och menar att det är mallen. Du hänvisade till att mäta, man har mätt att växter kan ha 15 fler sinnen än vad vi har och att intelligens existerar utan hjärna. Växter, för att inte tala om slemsvampen, kan bearbeta information, överföra information och överväga beslut, bland annat. Medvetande existerar alltså bortom den mänskliga hjärnan.
Jag utgår från naturen och vad man menar med medvetande, medan du utgår från att allt som kan ta beslut har ett medvetande. Men för att ta beslut behöver man inget medvetande. Det kan man göra med bara intelligens, logik. Datorer gör det hela tiden utan ett medvetande. Logiska kretsar tar beslut.

Som jag sagt tidigare är inte medvetandet inblandat när vi utför reflexrörelser. Bränner vi oss ser hjärnan till att dra bort handen, utan att medvetandet är inblandat. Så man behöver inte ett medvetande för att ta beslut.

Man kan till och med fråga sig om tänkandet är en medveten handling, eller om medvetandet bara är in och output för hjärnan, där information från våran sinnen och svaren på hjärnans tänkande, presenteras som olika abstrakta bilder eller ord.
Fundera på det själv. Kan du säga hur du gör när du tänker, eller formulerar du bara frågor och sedan uppenbarar sig svaret magiskt i ditt medvetande. Men hur gjorde du egentligen när du tänkte? Kan du säga det?
Vem formulerade frågan du ställde, hjärnan eller medvetandet?
Senast redigerad av EnCarte 2023-07-21 kl. 13:49.
Citera
2023-07-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Som vadå? Vad menar du är verkliga upplevelser?

Kvalia är verkligt, men inte mätbart.

Citat:
Färgerna existerar i vår hjärna, även om de inte är verkliga. Vi kan även blunda och se både färger och utseenden i vårat medvetande, även om inte lika klart som med våra ögon. Vi kan även höra icke-existerande musik i vårt huvud genom att tänka på viss musik. Vi kan till och med skapa saker i vårat medvetande som inte finns i verkligheten.

Lagar och regler finns lagrade i vårt minne som fysisk information. Men det krävs en hjärna för att avkoda informationen och ett medvetande för att vara medveten om vad de handlar om.

Färgerna existerar i medvetandet. Lagar, regler, abstraktioner och rättigheter existerar inte som materiella företeelser. Det du påpekade var att minnena av dem finns, vilket är en stor skillnad.

Citat:
Jag utgår från naturen och vad man menar med medvetande, medan du utgår från att allt som kan ta beslut har ett medvetande. Men för att ta beslut behöver man inget medvetande. Det kan man göra med bara intelligens, logik. Datorer gör det hela tiden utan ett medvetande. Logiska kretsar tar beslut.

Som jag sagt tidigare är inte medvetandet inblandat när vi utför reflexrörelser. Bränner vi oss ser hjärnan till att dra bort handen, utan att medvetandet är inblandat. Så man behöver inte ett medvetande för att ta beslut.

Man kan till och med fråga sig om tänkandet är en medveten handling, eller om medvetandet bara är in och output för hjärnan, där information från våran sinnen och svaren på hjärnans tänkande, presenteras som olika abstrakta bilder eller ord.

Utgå från naturen? Har naturen en definition av medvetande? Mer än bara beslut, överväganden, växter kan känna, röra sig, mata andra och lukta. De kan även konkurrera mot varandra genom krigsföring och de kan hjälpa varandra. Det kallar jag medvetenhet.

Citat:
Fundera på det själv. Kan du säga hur du gör när du tänker, eller formulerar du bara frågor och sedan uppenbarar sig svaret magiskt i ditt medvetande. Men hur gjorde du egentligen när du tänkte? Kan du säga det?
Vem formulerade frågan du ställde, hjärnan eller medvetandet?

Ingen aning hur jag gör, tankar är ju inte ens definierade som begrepp. Hur mäter man en tanke och vad består den av? Jag tror inte att vare sig medvetandet eller hjärnan går att beteckna som vem, alltså en person, men jag tror att medvetandet är upphovet till frågeformuleringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in