Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Just jag har inga minnen från innan jag föddes men många andra påstår att dom har, av "andevärlden" av tidigare jordiska liv. NDEare minns hur dom planerade sina liv innan dom föddes osv.
Jag säger inte att varje objekt är ett medvetet subjekt, det skulle kunna vara en slags dubbelaspektsidealism som är fallet. Där allt som finns existerar i ett allomfattande medvetande, det utgörs både av sådant vi ser som objekt och andra medvetanden som är "delar" av detta universella medvetande. Jag lutar åt något åt det hållet men är ännu inte övertygad om att materialismen är felaktig, dock är den till dags dato bristfällig för att förklara sådant som medvetandet i vart fall.
Fast varför är det så få som har minnen av tidigare liv eller upplever utomkroppsliga upplevelser? Och varför stämmer dessa minnen nästan aldrig överens med den historia och den data vi har tillgänglig så att de kan bekräftas vara sanna? Materialismen har ett svar på denna fråga - inbillning. Detta är något som vi inte kan förneka att medvetandet gör sig skyldig till. Vi inbillar oss alla saker hela tiden. Enstaka personliga upplevelser är alltså inte att lite på, särskilt inte de som uppstår under tillfällen då vi är särskilt utsatta för att drabbas av detta.
Det går säkert att sy ihop en logiskt hållbar teori i vilket allt utgörs av ett eller flera medvetanden. Men som jag har sagt förut så fungerar det inte att leva efter en sådan teori. Den skulle innebära att allt som någonsin har funnits är det som du personligen har upplevt, och att allt det som finns bara är påhittade fantasier. Utgår man ifrån att en sådan teori är sann så finns det ingen anledning att ta någonting seriöst, då är man Alice i Underlandet, då lär man snart läggas in på mentalsjukhus.
Den enda brist du hittar hos materialismen är att man aldrig kan vara helt säker på att den är sann. Och denna ursäkt använder du för att luta åt en annan teori som är mycket osäkrare att vara sann. Varför du gör detta är inte svårt att förstå, materialismen ger dig stark ångest. Men skulle du tänka igenom vad det faktiskt skulle innebära med ett universellt medvetande så skulle du inse att det är mycket värre. Det är bättre att medvetandet dör ut än att det lever vidare för evigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Om man extrapolerar materialismen så bör evolutionen göra människan till helt logiska robotar så småningom. Kanske är det det man felaktigt vill åstadkomma med transhumanism och AI. Nej, det är ett logiskt tankefel med materialism.
Det finns ingenting ologiskt med det där. Det finns ingenting som säger att evolutionen inte skulle göra människan till helt logiska robotar så småningom, tvärtom så är det åt det hållet vi hittills ständigt har rört oss. Och vad skulle det vara för fel med det om så skedde? Våra medvetanden har bara blivit mer och mer logiska, och det har bara gjort vår tillvaro bättre och bättre.