2023-07-25, 20:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jo, alla som inte köper mitt resonemang är antingen faktaresistent eller okunniga. Så enkelt är det faktiskt, eftersom allt jag skriver är fakta i ordets rätta bemärkelse.

Eftersom du aldrig presenterar några fakta så kan du ju inte veta om folk är faktaresistenta.

Hur skapar materien medvetande? Det är en mycket enkel fråga som du inte en enda gång besvarat.

Du anklagar folk för att vara rädda för "sanningen", som enligt dig är att hjärnan skapar medvetandet, vilket du aldrig belägger. Du anklagar också folk för att vara rädda för att det inte finns fri vilja, något du heller aldrig belägger.
I själva verket är det nog så att det är du som är rädd för att det ska finnas något annat än det fysiska.

Du är patetisk och det här ger mig inget.
Citera
2023-07-25, 20:14
Medlem
Citat:

Allt jag har skrivit i den här tråden är fakta. Jag har inte kommit med några egna teorier. Du vill bara inte erkänna detta eftersom du inte vill se hur förutsägbart och okontrollerbart ditt medvetande faktiskt är. Det tar emot att behöva inse att vi bara är förprogrammerade robotar utan minsta fria vilja.
Vad är detta *jag* som vet så mycket? Ett ihopkok av minnen du samlat på efter andras fantasier om deras illusioner? Du kallar det fakta från vem då?

Sorry, finns inga fakta och inte ens du finns att förstå det då du tillhör samlingen som idag heter församlingen men borďe heta eftersamlingen av illusioner, regnbågar och spjut.

Det finns inget mer än drömmar och det ingår i allt som finns ... utan sin jämlike. Vissa kallar det Gud, Absoluta, Hélheten mm och det inkluderar allt. Ingen utlämnad ...ALLT!

Går inte att förstå av dualistiska tankar men väl upplevas som allt och inget. Finns ingen väg dit men det finns heller ingen väg bort från det.

Hemmet finns även i alla skriverier här då Allt är Allt och utanför är bara Carl Bìldt med sitt utanförskap. Men dessa fantasier, illusioner ingår även och han blev rik som ett troll ingår. Allt som sker sker sjungs det över nejden. Kiserasera ...

Även Separationen ingår kära fb barnasinnen.

Gud, evigheten, det absoluta som alltid funnits är redan här så vad letar "du" efter? Att vara tom som en påse är allt och om något behövs till överlevnad så finns det där om du tittar. Amen, gogo ...

Utan tidsillusionen inga kroppar, ting eller jord. Vad fanns under nattens dröm? Ďet finns även under dagens dröm. Utan separation inget att vara medveten om.

Prova för det går inte att förstå för dina tankar, luftslott. Det händer när det händer och finns inte i tidens gång.

Här är allt stilla som det alltid varit med ingen nämnd eller glömd. Ditt liv är bara en dröm, illusion. Kaos, ologiskt javisst men inte för någon. Det bara är så utan ett center med pjäser som försöker förstå allt och inget.

Full fart och ingen kan stoppa då ingen finns till att stoppa kaoset.

När du ser att du plötsligt under en promenad eller annatförstår du vem du är och saknar ingen eller inget.

Friheten är total, god kväll i helheten och var uppmärksam var du går och gör då den fria viljan bara är fri!

Red: Vad är medvetandet, jösses det kom bort i mina meningar.
Eftersom det inte finns annat än medvetenhet så finns ingen till att kalla det så. Det är bara en leķ med ord i ett tomt universum som tar paus under djup sömn och så trollar du fram ett liv från din hjärna som inte finns mer än i sagan om hjärnan.

Tron är lösningen, tror de som tror de finns på jorďen, som inþe finns. Andra som jag, har inte ens en aning om Det som sker under illusionens täckmanteĺ.

Det räcker att läsa.

Allt är THIS.
Senast redigerad av shivashambo 2023-07-25 kl. 20:42.
Citera
2023-07-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Eftersom du aldrig presenterar några fakta så kan du ju inte veta om folk är faktaresistenta.

Hur skapar materien medvetande? Det är en mycket enkel fråga som du inte en enda gång besvarat.

Du anklagar folk för att vara rädda för "sanningen", som enligt dig är att hjärnan skapar medvetandet, vilket du aldrig belägger. Du anklagar också folk för att vara rädda för att det inte finns fri vilja, något du heller aldrig belägger.
I själva verket är det nog så att det är du som är rädd för att det ska finnas något annat än det fysiska.

Du är patetisk och det här ger mig inget.
Detta finner jag också obehagligt. Du säger att jag inte har besvarat saker som jag har besvarat flera gånger, alldeles nyligen.

Om vi förutsätter att du inte bara ljuger för att slippa bemöta det så är den enda förklaringen till detta att du inte ens ser svar du inte gillar, du hoppar omedvetet över dem när du läser. Alternativt så förtränger du dem ögonblickligen.
Citera
2023-07-25, 20:36
Medlem
negerbrors avatar
Citat:
Detta finner jag också obehagligt. Du säger att jag inte har besvarat saker som jag har besvarat flera gånger, alldeles nyligen.
Visst är det obehagligt att inte inse sin egen oförmåga. Härifrån ser det direkt absurt ut att du inte förstår en fråga som du samtidigt tror dig ha förmedlat närmast absolut kunskap om till oss andra. Att du sedan fabulerar naiva rationaliseringar och inbillar dig att det är vi som inte förstår är både patetisk tragedi och direkt skrattretande komik.

Vilket av ditt handviftande inbillar du dig har besvarat frågan om hur subjektiviteten (medvetande) mekaniskt emergerar från det objektiva (materien)? Du har enbart antagit att så är fallet, aldrig rättfärdigat dina grundantaganden.
Förstår du alls problemet? Du framstår som handikappad.
Senast redigerad av negerbror 2023-07-25 kl. 20:40.
Citera
2023-07-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbror
Visst är det obehagligt att inte inse sin egen oförmåga. Härifrån ser det direkt absurt ut att du inte förstår en fråga som du samtidigt tror dig ha förmedlat närmast absolut kunskap om till oss andra. Att du sedan fabulerar naiva rationaliseringar och inbillar dig att det är vi som inte förstår är både patetisk tragedi och direkt skrattretande komik.

Vilket av ditt handviftande inbillar du dig har besvarat frågan om hur subjektiviteten (medvetande) mekaniskt emergerar från det objektiva (materien)? Du har enbart antagit att så är fallet, aldrig rättfärdigat dina grundantaganden.
Förstår du alls problemet? Du framstår som handikappad.
Förväntar du dig att någon ska svara på ditt dravel, eller är du bara här för att skriva av dig?
Citera
2023-07-25, 20:56
Medlem
negerbrors avatar
Citat:
Förväntar du dig att någon ska svara på ditt dravel, eller är du bara här för att skriva av dig?
Uppenbarligen kan jag inte förvänta mig att du ens skall förstå vad det är du ombedes svara på. Ämnet filosofi är ingenting för dig, då du är en intellektuell krympling.
Kan du ens tänka dig utforska dina grundantaganden?
Det jag är här för är att föra dialektikens talan.
Senast redigerad av negerbror 2023-07-25 kl. 21:03.
Citera
2023-07-25, 21:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Om vi förutsätter att du inte bara ljuger för att slippa bemöta det så är den enda förklaringen till detta att du inte ens ser svar du inte gillar, du hoppar omedvetet över dem när du läser. Alternativt så förtränger du dem ögonblickligen.

Ok, så för att en person som är så dum som jag ska fatta så vänligen gör det igen.

Förklara en gång för alla hur medvetandet kan uppstå ur samspelet mellan icke-medvetna delar – hur en rörelse hos objektiva partiklar som var och en lyder under samma fysikaliska lagar som all annan materia kan bli till en subjektiv känsla.

Förklara, och belägg med forskningsresultat som talar till din förmån.
Citera
2023-07-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok, så för att en person som är så dum som jag ska fatta så vänligen gör det igen.

Förklara en gång för alla hur medvetandet kan uppstå ur samspelet mellan icke-medvetna delar – hur en rörelse hos objektiva partiklar som var och en lyder under samma fysikaliska lagar som all annan materia kan bli till en subjektiv känsla.

Förklara, och belägg med forskningsresultat som talar till din förmån.
Jag kan kopiera mina inlägg i den här tråden så att du får läsa dem igen. Men vi vet båda att det är meningslöst eftersom du än en gång bara kommer att vifta bort allt med ursäkten att du "känner" att det inte kan vara på det viset.

Du har gjort fullkomligt klart att du anser dina irrationella känslor trumfa logik och bevis. Eller snarare att du inte ens förstår logik och bevis. Om du känner att något är på ett visst sätt så kan du inte förstå hur det skulle kunna vara annorlunda. Det har du bevisat med dina kommentarer om bl.a. den fria viljan och sanden i Sahara. Det vi bevittnade där var en total hemfallenhet åt känsloargument. Det finns noll vilja för rationalitet i dina argument.
Citera
2023-07-25, 23:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag kan kopiera mina inlägg i den här tråden så att du får läsa dem igen. Men vi vet båda att det är meningslöst eftersom du än en gång bara kommer att vifta bort allt med ursäkten att du "känner" att det inte kan vara på det viset.

Du har gjort fullkomligt klart att du anser dina irrationella känslor trumfa logik och bevis. Eller snarare att du inte ens förstår logik och bevis. Om du känner att något är på ett visst sätt så kan du inte förstå hur det skulle kunna vara annorlunda. Det har du bevisat med dina kommentarer om bl.a. den fria viljan och sanden i Sahara. Det vi bevittnade där var en total hemfallenhet åt känsloargument. Det finns noll vilja för rationalitet i dina argument.

Put your money where your mouth is, som vi brukar säga hemma i Edinborough.
Men det kunde du alltså inte utan du tycker det är mer intressant med personangrepp.

Ok. Over and out.
Citera
2023-07-26, 05:28
Avstängd
Orkar nog inte idag
Senast redigerad av Alva-zin 2023-07-26 kl. 05:32.
Citera
2023-07-26, 08:38
Medlem
Citat:

1177 har svaret på hjärnan och medvetandet

Var i hjärnan sitter medvetandet?

Hjärnbarken. Storhjärnans yttre lager kallas hjärnbarken eller cortex. Den består av grå hjärnsubstans som innehåller nervceller. Hjärnbarken ansvarar för vårt medvetande och för tankar, känslor och minne.

Hjärnan är inblandad i det mesta vi gör, känner och upplever. Det är den som ger oss vår personlighet och våra känslor. Det är hjärnan som gör att vi har ett medvetande, att vi kan tänka och att vi kan minnas. Hjärnan kontrollerar också kroppens funktioner, till exempel våra sinnen och rörelser.
Citera
2023-07-26, 08:43
Medlem
link71s avatar
Medvetandet är ett område som behöver forskas mer om, läste en bok om medvetandet, det är otroligt spännande, en sak som fastnade var att vårat medvetande ifrågasätter sig själv , " är detta verkligen verkligt eller en illusion" .
Här har ni underhållande och intressant klipp : https://m.youtube.com/watch?v=H6u0VB...VzbmVzcw%3D%3D

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in