2013-03-10, 08:30
Medlem
bagarn29s avatar
Om hon har begått självmord så var nog inte hennes sista tanke att "jag måste låsa cykeln" så jag tror att vi kan glömma cykeln.

Varför ska man åka till varmare länder om man vill hålla sig undan?
Citera
2013-03-10, 08:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om hon har begått självmord så var nog inte hennes sista tanke att "jag måste låsa cykeln" så jag tror att vi kan glömma cykeln.

Varför ska man åka till varmare länder om man vill hålla sig undan?
Man bör nog resa någonstans för att inte bli igenkänd på gatan, och varmare länder lockar mer än kallare så här års.
Citera
2013-03-10, 08:52
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man bör nog resa någonstans för att inte bli igenkänd på gatan, och varmare länder lockar mer än kallare så här års.

Helt är det så för flertalet men har man haft nerver och kunskap till gör en sådan här kupp så är jag övertygad om att hon har en någorlunda färdig flyktplan.

Det finns varmare länder än Sverige inom EU som kan vara aktuella och jag tror att om man undviker turistställena så kan man röra sig hyfsat fritt.

Fast än så länge är jag varm anhängare av bastu-teorin.
Citera
2013-03-10, 08:56
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Helt är det så för flertalet men har man haft nerver och kunskap till gör en sådan här kupp så är jag övertygad om att hon har en någorlunda färdig flyktplan.

Det finns varmare länder än Sverige inom EU som kan vara aktuella och jag tror att om man undviker turistställena så kan man röra sig hyfsat fritt.

Fast än så länge är jag varm anhängare av bastu-teorin.

Är hon på resande fot så håller jag på Finland. Finnarna älskar sitt modersland mer än vad andra gör. Där känner hon sig trygg och smälter in i miljön ganska lätt, även enkelt för barn att komma o hälsa på när som helst....bara ta en av alla färjor
Citera
2013-03-10, 10:08
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du är lite gammaldags, helt enkelt. Att ta livet av sig på grund av en social chikan är väsentligt ovanligare nu än för femtio eller hundra år sedan. Men visst, Tuula hade arbetat upp en tung position inom kommunen som inte bara hade med hennes arbetsuppgifter att göra, och som hon naturligtvis skulle förlora helt när hon avslöjades. Om den var viktigare än själva livet för henne har vi svårt att veta.

Men jag vill likafullt framkasta hypotesen att de människor som är mest benägna att ta livet av sig vid en total chikan, nog också är de människor som är minst benägna att börja förskingra från arbetsgivaren också om möjlighet ges öht.

Det var bättre förr! När jag blir gammal ska jag bli Moraltant och turnera med svavelosande moralpredikningar.
Synen på brott och brottslingar förändras över tid. Historien visar att det brukar komma en motreaktion om än inte så häftig så egentligen är jag kanske före min tid?
Tuula har visat bristande moral på två punkter vad vi vet.
Hade hon t ex levt på 1600-talet hade hon dömts för lönskaläge pga sin relation med den vänstrande särbon Janne.
Då hade hon fått det betydligt hetare om öronen än i bastun.

Det fetade: Nu var du så där klok igen.
Citera
2013-03-10, 10:46
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Du är lite gammaldags, helt enkelt. Att ta livet av sig på grund av en social chikan är väsentligt ovanligare nu än för femtio eller hundra år sedan. Men visst, Tuula hade arbetat upp en tung position inom kommunen som inte bara hade med hennes arbetsuppgifter att göra, och som hon naturligtvis skulle förlora helt när hon avslöjades. Om den var viktigare än själva livet för henne har vi svårt att veta.

Citat:
Men jag vill likafullt framkasta hypotesen att de människor som är mest benägna att ta livet av sig vid en total chikan, nog också är de människor som är minst benägna att börja förskingra från arbetsgivaren också om möjlighet ges öht.
Jag vill snarare påstå att det är rätt vanligt att människor som dragit på sig stora skulder (oavsett det handlar om förskingring, lån eller spelskulder) många gånger mår så dåligt att de ser självmord som enda utväg. Speciellt om det är ekonomiska problem som är spelrelaterade. För det är ju precis vad det handlar om, förskingring och spelmissbruk. Bara för att det handlar om spelmissbruk gör det inte på något sätt annorlunda än vad det gäller andra typer av missbruk. Och bland den grupp människor som lever i ett missbruk, är risken för självmord väldigt mycket högre än på annat håll.
Citera
2013-03-10, 11:36
Medlem
Citat:

Jag tror att vi kan utgå från att om Tuula mördades, så var det kopplat till upptäckten av förskingringen. Att hon skulle ha mördats av orelaterade skäl precis efter att det upptäckts att hon gjort sig skyldig till miljonförskingringar är så osannolikt att det knappast behöver beaktas. Ett hämndmotiv är teoretiskt möjligt, men svårt att virka ihop på ett trovärdigt sätt. Det rimligaste, om Tuula har mördats, är att hon har haft minst en medbrottsling, som sett en möjlighet att klara sitt eget skinn om h*n röjde henne ur vägen innan hon blev utsatt för polisförhör.

Ja, men nu får vi anta att polisen undersökt möjligheten till medbrottsling? Exempelvis var särbon någon slags lärare i företagsekonomi och ev. bolagsjurist och mot bakgrund av det borde han väl varit en naturlig person att titta närmare på vad gäller ev. medbrottslighet.

Det är väldigt konstigt om en medbrottsling är så pass osynlig att ingen alls hos Tuulas tillhörigheter tyder på att någon varit medveten om hennes förehavanden och hjälpt henne. Däremot är det givetvis svårt att veta exakt vad Tuula och särbon småpratat om vid frukostbordet, samt att som någon nämnde är missbrukare ofta mästare i att dupera människor. Inte alls säkert att en ev. särbo som kanske berättat om hur man kan fiffla förstått att Tuuula följt hans anvisningar till punkt och pricka. Man får också förmoda att en ev. medbrottsling haft intresse att tilldelas en viss procent av förskingringen (sådant är sällan pur välgörenhet) och frågan är så om de verkligen gjorts utanför bankens ramar, för i annat fall borde man även där kunna se ev. överföringar till en särbo eller annan medhjälpare, om det nu inte var så oreglerat att Tuula helt enkelt hela tiden bjöd sin medhjälpare på olika resor osv.

Just avsaknaden av saker som tyder på medhjälpare får mig att starkt tvivla på den teorin. Däremot har vi ett nyligen inköpt rep (om vi får tro någon som skrev här), vi har ett "avskeds"brev (som du iofs tvivlar på innehållsligt) vi har pass och plånbok liggande hemma, orört bankkonto och en försvunnen cykel....det enda som saknas är kroppen och klarhet i vart pengarna fördes över. Och ja, jag erkänner, indiciekedjan som talar för självmord är svag, men den som talar för mord är i mina ögon ännu svagare. Måtte kroppen dyka upp snart!
Citera
2013-03-10, 12:12
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, men nu får vi anta att polisen undersökt möjligheten till medbrottsling? Exempelvis var särbon någon slags lärare i företagsekonomi och ev. bolagsjurist och mot bakgrund av det borde han väl varit en naturlig person att titta närmare på vad gäller ev. medbrottslighet.
Särbon tycker jag fortfarande är intressant. Jag undrar vad polisen har fått på honom under tiden som har gått. Någonstans känner i alla fall jag att han har något med pengarna att göra, på ett eller annat sätt. Jag kan heller inte släppa tanken på att han har något med hennes försvinnande att göra.

Citat:
Just avsaknaden av saker som tyder på medhjälpare får mig att starkt tvivla på den teorin. Däremot har vi ett nyligen inköpt rep (om vi får tro någon som skrev här), vi har ett "avskeds"brev (som du iofs tvivlar på innehållsligt) vi har pass och plånbok liggande hemma, orört bankkonto och en försvunnen cykel....det enda som saknas är kroppen och klarhet i vart pengarna fördes över. Och ja, jag erkänner, indiciekedjan som talar för självmord är svag, men den som talar för mord är i mina ögon ännu svagare. Måtte kroppen dyka upp snart!

Känns det inte som att det är meningen att det ska se ut på det viset då? Det är ju som upplagt för att ingen ska behöva fundera över vad som hänt.

Inköpt rep
Avskedsbrev
Maten kvar på bordet
Plånboken kvar
Passet kvar
Cykeln borta

Det är ju som ett serverat, färdigt scenario, vilket gör att självmordsteorin nästan känns påtvingad. Som att någon har brytt sig om att undanröja alla tvivel på att det skulle röra sig om något annat än självmord. Och inte känns det bättre av att kroppen inte har återfunnits.
Om vi nu låtsas att det är Tuula som har serverat oss detta färdiga scenario. Varför har hon då gjort det så svårt för polisen att hitta hennes kropp? Det går liksom inte ihop med resten.

Något jag också har svårt för, är maten på bordet. Om det stämmer att hon inte hade ätit upp sin mat, så är det ju väldigt konstigt att Tuula (som förmodligen redan dagen innan bestämt sig för att ta sitt liv) går upp för att äta frukost, men avbryter mitt i maten för att rusa ut ur lägenheten, kasta sig på cykeln och trampa ut i ödemarken för att hänga sig i ett träd som ingen kan hitta. Kan man inte äta upp frukosten innan? Jag ser inte meningen med att avbryta den när man ändå vet att man ska ta sitt liv senare. Det ger mer sken av att det helt enkelt är så här det är tänkt att se ut från början.

Oavsett det finns ett rep eller ej, så finns det ett färdigt självmordscenario serverat av Tuula. Men det går inte ihop med att hon gör det svårt för polisen att hitta sin kropp. Alltså är det serverat av någon annan, eller i samråd med någon annan.
Senast redigerad av Ceborgia 2013-03-10 kl. 12:22.
Citera
2013-03-10, 13:33
Medlem
Citat:

Jag måste hålla med. En person som förskingrar, har inte det känslolivet en person har, som aldrig skulle förskingra och stjäla från arbetsgivaren. Det handlar mycket om att veta i ryggmärgen vad som tillkommer en, med de spärrar som en hederlig person har.

Jag tänker mycket på Tuula, då det är en försvunnen kvinna, och att det löser problem för eventuella medbrottslingar att hon håller sig undan eller är död.

Att begå självmord för 20 miljoner kronor, anser jag är möjligt, under förutsättning att det handlar om ens egna pengar som försvunnit genom olyckliga affärer, bedragare eller förskingring. Då är det hemskt att förlora dessa pengar, generationers arbete är förlorade, bostad och allt är borta. Det är en situation som är så svår att många har tidigare valt att dö. Det är svårt när en konkurs tar allt man är van vid och man står tomhänt. Jag vet om många som tar livet av sig eller dör i hjärtinfarkt om de är över 50 år, inför att allt de äger är borta.

Att förlora det man äger är en helt annan sak än det Tuula känner sig drabbad av. Hon kunde lika gärna ha snattat och fått guldkant i tillvaron.

Kommunens pengar är hypotetiska pengar, lätt fånget och lätt förgånget. Summan har inget med brottslingen att göra, då en brottsling inte vet innebörden av att äga 20 miljoner hårt förvärvade pengar. Tuula vet inget konkret om vad en bostad, och övriga tillgångar innebär för de personer som trots allt har tjänat ihop sådana summor och lever i vardagen därefter.

Förlusten av 20 miljoner kronor innebär inget för Tuula, då hon inte ägt mer en än trist belånad lägenhet i Gävle, vanlig bil, och ett ganska mediokert bankkonto. Hennes tillgångar är på 600.000, och livet i Gävle med ett jobb på kommunen, visar att det rör sig om en enkel kvinna, där ingen i hennes omgivning vet vad dessa pengar innebär praktiskt, i ett konkret liv. Man kan inte förlora det man inte äger.

Därför har hon inte förlorat några pengar, och om hon hade gjort det så hade 20 tusen eller 200 tusen, varit en stor förlust om det varit hennes pengar.

Min poäng är att jag tror inte Tuula sörjer kommunens pengar. Det är kommunen, skattebetalarna, polisen och vi som triggas av summan, men för henne hade summan ingen betydelse för om hon vill leva eller dö. I Tuulas värld är summan hypotetiska pengar vare sig hon spelade bort den, eller tvättade dem på spelkonton. Jag har svårt att se att Tuula ensam skulle "spela" bort dessa summor, och sedan ta livet av sig av skammen.

Om det däremot är någon som konkret har tillgång till dessa pengar, så är dessa pengar, summor som ändrar och förbättrar liv. Utifrån det resonemanget är det viktigt att hitta Tuula, för hon vet vad som skett och vad som skett med pengarna.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-03-10 kl. 13:35.
Citera
2013-03-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Jag vill snarare påstå att det är rätt vanligt att människor som dragit på sig stora skulder (oavsett det handlar om förskingring, lån eller spelskulder) många gånger mår så dåligt att de ser självmord som enda utväg. Speciellt om det är ekonomiska problem som är spelrelaterade. För det är ju precis vad det handlar om, förskingring och spelmissbruk. Bara för att det handlar om spelmissbruk gör det inte på något sätt annorlunda än vad det gäller andra typer av missbruk. Och bland den grupp människor som lever i ett missbruk, är risken för självmord väldigt mycket högre än på annat håll.

Jag vill hävda bestämt att det måste vara skillnad på sinnesstämning och sinnesstämning. Skillnaden är milsvid när det gäller konsekvenserna av att spela bort kommunens hypotetiska 20 miljoner kronor, till att spela bort familjens villa, företag och liv i 20 miljonersklassen.

Tuula har inte gjort en ekonomisk förlust, förutom förluster av fantasier i la la land. Inget att ta livet av sig för. De fall du nämner innebär att det varit personliga förluster av pengar och splittrade familjer. Barn som lider och saknar försörjning. I Tuulas fall är det inga egna pengar och familjen mår bra.
Citera
2013-03-10, 13:59
Medlem
Cinnabars avatar
Var finns inlägget om inköpt rep?

Självmord, precis som misshandel, ska alltid "förklaras" av omgivningen. Man vill gå steg för steg, hitta logik. Det finns ingen; det är den gemensamma nämnaren för haverier. Tuulas liv var havererat. Det torde vara tillräckligt för att ta livet av sig, lägg till spelproblematik, chock och kanske tillfällig psykos. Tuula drabbades med hundraprocentig kraft av den fulla insikten om vad hon gjort. Det behöver inte ha väldigt mycket med skam att göra egentligen, kanske mer chockverkan och ensamhet i det akuta läget. Det verkar ju som om Tuula lämnat kaos efter sig. Försökte skriva ett brev, försökte äta frukost, försökte gå till jobbet. Det gick inte. Hon tog nödutgången. Att hon var i nöd kan vem som helst förstå, eller?

Jag tror att Tuula hann tänka sig att hennes liv skulle försvinna. Lägenhet, saker, allt skulle vara borta, utom kontroll för henne. Hon var dömd till ett helt nytt liv, och det ville hon inte leva. Hon var barskrapad in på bara kroppen, in till själen faktiskt.

Tuula lekte sannolikt med papperspengar, allt var lite overkligt hela den långa tiden. Att hitta en lönndörr in till en skattekista som kan finansiera spelmissbruk är helt otroligt. Om man håller sig till den teorin, jag tror att jag stannar där.

Slängde Tuula cykeln i Gävleån bör väl den hittas förr eller senare?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-10 kl. 14:07.
Citera
2013-03-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Särbon tycker jag fortfarande är intressant. Jag undrar vad polisen har fått på honom under tiden som har gått. Någonstans känner i alla fall jag att han har något med pengarna att göra, på ett eller annat sätt. Jag kan heller inte släppa tanken på att han har något med hennes försvinnande att göra.

Känns det inte som att det är meningen att det ska se ut på det viset då? Det är ju som upplagt för att ingen ska behöva fundera över vad som hänt.

Inköpt rep
Avskedsbrev
Maten kvar på bordet
Plånboken kvar
Passet kvar
Cykeln borta

Det är ju som ett serverat, färdigt scenario, vilket gör att självmordsteorin nästan känns påtvingad. Som att någon har brytt sig om att undanröja alla tvivel på att det skulle röra sig om något annat än självmord. Och inte känns det bättre av att kroppen inte har återfunnits.
Om vi nu låtsas att det är Tuula som har serverat oss detta färdiga scenario. Varför har hon då gjort det så svårt för polisen att hitta hennes kropp? Det går liksom inte ihop med resten.

Något jag också har svårt för, är maten på bordet. Om det stämmer att hon inte hade ätit upp sin mat, så är det ju väldigt konstigt att Tuula (som förmodligen redan dagen innan bestämt sig för att ta sitt liv) går upp för att äta frukost, men avbryter mitt i maten för att rusa ut ur lägenheten, kasta sig på cykeln och trampa ut i ödemarken för att hänga sig i ett träd som ingen kan hitta. Kan man inte äta upp frukosten innan? Jag ser inte meningen med att avbryta den när man ändå vet att man ska ta sitt liv senare. Det ger mer sken av att det helt enkelt är så här det är tänkt att se ut från början.

Oavsett det finns ett rep eller ej, så finns det ett färdigt självmordscenario serverat av Tuula. Men det går inte ihop med att hon gör det svårt för polisen att hitta sin kropp. Alltså är det serverat av någon annan, eller i samråd med någon annan.

Mycket kloka ord, du fick mig att tänka igenom hela saken. Ett serverat självmordsscenario som vi nu alla diskuterar, och tar bort viktiga resurser från utredningen.

Är pengarna borta genom spel och Tuula tar livet av sig borde saken vara klar i Tuula och medbrottslingarnas värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in