2013-02-10, 01:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippi70
Intressant här att många tror att T och Janne bara haft ett förhållande i något år.

När det är så att de har haft ett förhållande sedan han började jobba på Borgis och följdaktligen gått bakom ryggen på hans tidigare sambo i över tio år. Det har ju varit en officiell hemlighet på Borgis.

Bedrägligt beteende?

Nej, otrohet är inte bedrägligt beteende. Man kan ju också tänka sig att den försmådda kanske haft ett horn i sidan till Tuula, eller rent av har särbon + hans "bedragna" partner tillsammans lurat in Tuula i bedrägeriet mot kommunen? En avancerad form av skuldbeläggande, botgöring och payback?

(Men jag tror fortfarande mest på att Tuula försatt sig i en hopplös ekonomisk situation på grund av spelmissbruk. Förnekelse är väl den allvarligaste biverkningen av spelberoende, det finns ju alltid nytt hopp nästa dag, och så drar hjulet än djupare ned i gyttjan.)
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-10 kl. 01:59.
Citera
2013-02-10, 02:12
Medlem
Cinnabar,står i aftonbladets artikel som pippi70 hänvisar till.
Visst fan är otrohet ett bedrägligt beteende,i alla fall med de normer jag har.
Citera
2013-02-10, 04:34
Medlem
Marre1976s avatar
Ja riktigt skumt känns det, officiell otrohet, lögner, gigantisk förskingring och huvudpersonen dessutom försvunnen.
Värsta upplägget för en ny Back-serie...
Citera
2013-02-10, 07:37
Medlem
Tokfaans avatar
Bedrägligt beteende är ett brottsbalksbrott; otrohet eller äktenskapsbrott är avkriminaliserat sedan förra seklets början. Dock så vittnar det om ett rymligt samvete och förmågan att ljuga även för nära och kära.

@pippi70: tack för värdefullt bidrag till tråden. Skönt med ett intermezzo till spelmissbrukskören som vanligtvis sjunger här för fulla halsar. Kan du berätta mer om denna man? Bakgrund, utbildning, yrke(n), personlighet, kända problem, tidigare förhållanden, tidigare uppvisad brist på handel och vandel?
Citera
2013-02-10, 07:54
Medlem
PeterNosters avatar
Några passande ordspråk:
Bakom varje framgångsrik kvinna står en man; och bakom honom, hans fru.
Det som göms i snö kommer upp i tö.
Citera
2013-02-10, 08:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Några passande ordspråk:
Bakom varje framgångsrik kvinna står en man; och bakom honom, hans fru.
Det som göms i snö kommer upp i tö.

Nu var väl inte Trolösa Tuula så framgångsrik när man ser hur det slutat.
Hon verkar inte ha kunna fixa nåt på egen hand, lägger sej till sej andras pengar och andras män istället.
Senast redigerad av LaScala 2013-02-10 kl. 08:41.
Citera
2013-02-10, 09:26
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Såvida jag uppfattat detta korrekt så anser de anhöriga att Tuula
sannolikt är död.
Polisen håller det för sannolikt att Tuula är vid liv ...
Tydligen ingen konsensus där – det glappar – det spretar ...

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fullt naturligt att det spretar. Varken det ena eller andra säger så mycket.

Det är sant som du säger: Varken det ena eller andra säger så mycket, men
sammantaget så är det för mig ändå ett litet observandum.
Saker och ting kan ju spreta lite grann. Här tycks det spreta ganska mycket.

Jag uttryckte mig för kort och för kryptiskt. Vad jag menar är att polisen rimligtvis
bör ha en bättre bild av Tuulas förehavanden i detta brott än de närmast
anhöriga (såvida ej dessa också är inblandade).
Citera
2013-02-10, 09:41
Medlem
FruGondols avatar
Om Tuula är vid liv och grips, hur ser då hennes framtid ut?
Hon får väl sitta en 3-4 år på kåken (efter strafförkortning), men sen då?
Kommer hon ha Kronofogdemyndigheten efter sig resten av livet?
Hon skulle kunna skriva en kioskvältare om denna härva,
men som sagt – Kronofogdemyndigheten ... ?
Citera
2013-02-10, 10:38
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Om Tuula är vid liv och grips, hur ser då hennes framtid ut?
Hon får väl sitta en 3-4 år på kåken (efter strafförkortning), men sen då?
Kommer hon ha Kronofogdemyndigheten efter sig resten av livet?
Hon skulle kunna skriva en kioskvältare om denna härva,
men som sagt – Kronofogdemyndigheten ... ?
Skuldsanering i fem år, om hon lyckas övertyga alla om att det rör sig om skulder som uppkommit till följd av spelmissbruk som hon inte kunnat kontrollera.
Citera
2013-02-10, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Skuldsanering i fem år, om hon lyckas övertyga alla om att det rör sig om skulder som uppkommit till följd av spelmissbruk som hon inte kunnat kontrollera.
Kan man få skuldsanering för skuld som uppstått genom brott? var min första tanke när jag läste detta. Googlade och hittade: Lagen.nu
Citat:
Sedan M.M. ansökt om skuldsanering och Kronofogdemyndigheten i Gävleborgs län överlämnat ärendet härom till Hudiksvalls tingsrätt förordnade Hudiksvalls tingsrätt (1995-12-07, tingsfiskalen Helena Bavrell) om tvingande skuldsanering på visst sätt innebärande bl.a. att M.M. befriades helt från en av Trygg-Hansa Försäkringsaktiebolag anmäld fordran om 225 817 kr avseende skadestånd i anledning av brott.
En fundering inom samma område. Kan man få skuldsanering medan man sitter i fängelse?
Citera
2013-02-10, 11:45
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan man få skuldsanering för skuld som uppstått genom brott? var min första tanke när jag läste detta. Googlade och hittade: Lagen.nu

En fundering inom samma område. Kan man få skuldsanering medan man sitter i fängelse?
Jag kan inte hitta något explicit förbud, men den här paragrafen kan nog ställa till det för många som sitter i fängelse:
Citat:
17 § Kronofogdemyndigheten skall kalla gäldenären att inställa sig personligen vid ett sammanträde, om det kan antas vara till fördel för utredningen. Vid sammanträdet skall gäldenären lämna de ytterligare upplysningar som behövs för att avgöra frågan om skuldsanering.

Kallelsen skall sändas till gäldenären under den adress gäldenären senast har uppgivit i ärendet. Kallelsen behöver inte delges.

I kallelsen skall gäldenären upplysas om syftet med sammanträdet och om att ansökan kan avslås om gäldenären inte inställer sig personligen.
För den vetgirige: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skuldsaneringslag-2006548_sfs-2006-548/?bet=2006:548

Rättsfall och förarbeten kanske kan ge ytterligare information, men det faller utanför ramen för helgens göromål.
Citera
2013-02-10, 12:00
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Nu var väl inte Trolösa Tuula så framgångsrik när man ser hur det slutat.
Hon verkar inte ha kunna fixa nåt på egen hand, lägger sej till sej andras pengar och andras män istället.
Vad har slutat? Vad ser "man" (=du) som inte polis och anhöriga ser?

I sista meningen så skriver du att det är något som "verkar". Inget säkert alls, alltså. Varför slösar du byte och tangentbord med att fastslå en sak som du tar tillbaka i nästa mening?

Faktum är att det inte finns entydiga bevis som endast pekar åt ett håll och överbevisar allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in