Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, men nu får vi anta att polisen undersökt möjligheten till medbrottsling? Exempelvis var särbon någon slags lärare i företagsekonomi och ev. bolagsjurist och mot bakgrund av det borde han väl varit en naturlig person att titta närmare på vad gäller ev. medbrottslighet.
Så är det, och ju längre det drar ut utan att polisen hittar någon medbrottsling, dess mindre är sannolikheten för att det har funnits någon. Vidare har du rätt i att särbon, på grund både av yrkeskompetens och närståenderelation, är den som polisen rimligen först och mest synar i sömmarna om de söker efter en medhjälpare. Men det faktum att Tuulas jobbdator raderades utan att det är alldeles klart under vilka omständigheter är i det sammanhanget åtminstone en liten smula bekymrande.
Citat:
Det är väldigt konstigt om en medbrottsling är så pass osynlig att ingen alls hos Tuulas tillhörigheter tyder på att någon varit medveten om hennes förehavanden och hjälpt henne. Däremot är det givetvis svårt att veta exakt vad Tuula och särbon småpratat om vid frukostbordet, samt att som någon nämnde är missbrukare ofta mästare i att dupera människor. Inte alls säkert att en ev. särbo som kanske berättat om hur man kan fiffla förstått att Tuuula följt hans anvisningar till punkt och pricka. Man får också förmoda att en ev. medbrottsling haft intresse att tilldelas en viss procent av förskingringen (sådant är sällan pur välgörenhet) och frågan är så om de verkligen gjorts utanför bankens ramar, för i annat fall borde man även där kunna se ev. överföringar till en särbo eller annan medhjälpare, om det nu inte var så oreglerat att Tuula helt enkelt hela tiden bjöd sin medhjälpare på olika resor osv.
Om det skulle ha funnits en medhjälpare vars konton direkt berikats med pengar från Tuulas förskingringar, borde denne vara identifierad för mycket länge sedan, det är alldeles riktigt. Hur det än är, så kan det inte gärna vara.
Citat:
Just avsaknaden av saker som tyder på medhjälpare får mig att starkt tvivla på den teorin. Däremot har vi ett nyligen inköpt rep (om vi får tro någon som skrev här), vi har ett "avskeds"brev (som du iofs tvivlar på innehållsligt)
Det är inte så mycket att jag tvivlar på dess innehåll, som att det a) under alla förhållanden måste vara är oklart vad det innebär att hon uppenbarligen kasserade meddelandet, och b) att ett sånt meddelande måste tolka efter exakt hur det är formulerat. De approximativa återgivanden som har förekommit i tråden låter ju sig tolkas både som
Jag sjappar. Ge fan i att försöka leta efter mig! som
Jag tar livet av mig.
Citat:
vi har pass och plånbok liggande hemma, orört bankkonto och en försvunnen cykel....det enda som saknas är kroppen och klarhet i vart pengarna fördes över. Och ja, jag erkänner, indiciekedjan som talar för självmord är svag, men den som talar för mord är i mina ögon ännu svagare.
Det är den nog. Men jag är alltså osäker på om sannolikheten för självmord överväger sannolikheten för mord och flykt ihop.
Låt oss försöka räkna: Först måste vi anta att Tuula var spelmissbrukare - annars är sannolikheten för självmord mycket lägre. Låt oss sätta den till 80&. Sen har vi sannolikheten att en spelmissbrukare tar livet av sig efter att ha blivit påkommen. Låt oss vara generösa och sätta den till 20%. Sen har vi sannolikheten att någon som har tagit livet av sig gör det på ett sådant sätt att kroppen inte återfinns på flera månader. Nog fan hittar man mer än nio av tio självmördare ganska snart efter självmordet? Låt oss alltså sätta den sannolikheten till 10%. Dessa oberoende sannolikheter måste sedan multipliceras. 80%*20%*10%=1,6%
Vad har vi för underliggande antaganden för mord? Ja, vi måste anta att mördaren har lyckats gömma kropppen så väl att den inte har hittats. Sannolikheten för det är väsentligt större än för att en självmördare inte ska hittas, eftersom mördaren har ett mycket tydligare incitament, men låt oss vara snåla och sätta den till 30% - bara tre gånger högre än sannolikheten att en självmördare inte återfinns. Huruvida Tuula var spelmissbrukare eller ej har ingen uppenbar effekt på risken att bli mördad i samband med att bubblan spricker, och sannolikheten för spelmissbrukare att begå självmord är naturligtvis helt ointressant.
Vi finner alltså att den inneboende a priori-sannolikheten för självmord måste multipliceras med 0,016, medan den inneboende apriorisannolikheten för mord måste multipliceras med 0,3. Apriorisannolikheten för självmord måste alltså vara 18,75 gånger högre än sannolikheten för mord för att betingade sannolikheterna ska vara lika stora. Det är en hel del, det - i all synnerhet som jag har varrit snäll mot självmordshypotesen och ganska elak mot mordhypotesen när jag har skattat mina sannolikheter.
Sedan har vi då sannolikheten för att hon har sjappat. Det är det alternativ som har självklart högst apriorisannolikhet - klart högre än självmord. Sedan finns det då ett antal antaganden som måste göras, som drar ner den betingade sannolikheten högst betydligt - hon måste ha ett annat pass eller en annan identitet till hands om hon ska utom Norden, till exempel. Eftersom sannolikheterna för detta beror en hel del av om hon har dubbelt finsk/svenskt medborgarskap (det har de flesta sverigefinnar inte, men incitamenten mot dubbelt medborgarskap har varit större för män, som riskerat dubbel militärtjänst) avstår jag just nu, men man kan konstatera att det finns högst betydande underliggande antaganden med sammantaget låg sannolikhet som apriorisannolikheten för att ha sjappat måste multipliceras med.
Om jag gör en tummenochpekfingretuppskattning, skulle jag sätta apriorisannolikheterna för att en försvnnen påkommen förskingrare endera har begått självmord, dött eller sjappat till 39% självmord, 1% mord, 60% sjappat. Den betingade sannolikheten för självmord blir då 39%*1.6%=0.62% Den betingade sannolikheten för mord blir 0.3%. Sannolikheten att Tuula har begått självmord skulle med den här uträkningen vara runt dubbelt så stor som den för att hon har blivit mördad, givet vad vi vet just nu. För att självmord skulle vara mer sannolikt än alla andra utfall tillsammans, måste de underliggande antagandena som krävs för hypotesen att hon har sjappat ha en sannolikhet på under 0.53%. Om Tuula har haft ett giltigt finskt pass har jag svårt att se hur de underliggande antagandena som krävs för att hon ska ha sjappat ligger ens i närheten av att vara så låga. Om hon inte har det, kan de mycket väl ligga lägre än så - men inte gärna storleksordningar lägre.
Citat:
Måtte kroppen dyka upp snart!
Om kroppen dyker upp under omständigheter som tyder på självmord, kommer dessvärre förundersökningen att läggas ner och inte bli offentlig, och Gävle kommun kommer att vara
mycket måttligt intresserade av att tala om hur allt gick till. Den som vill få reda på precis hur det var, ska hoppas att Tuula endera har låst in sig i en stuga i Yli-Pohjankylä eller hänger i baren på Playa des Paraguas. och att i båda fallen penningbrist får henne att endera ge upp eller bli upptäckt.