2013-03-01, 13:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julikraftan
Att resa iväg är också ett sätt att hålla skammen borta. Skammen uppstår när man tvingas inse att man måste se anhöriga i ögonen, uppleva arbetskamraters förakt och utstå samhällets fördömande i form av rättegång och straff.

Alternativet var att resa iväg och försöka hålla sig undan upptäckt. En ryggradsreaktion som triggar flyktmekanismen. Hennes längtan efter paraplydrinkar var nog inte det drivande begäret - utan det enda alternativet om hon nu valde bort självmord och offentlig vanära.

Tror inte att Tuula planerat sin flykt särskilt noga i förväg utan att hon har drabbades av mer eller mindre panik när hon insåg att hon var påkommen. Först en sväng till Finland för att samla tankarna, sedan vidare till något ställe där hon tror hon kan leva en anonym tillvaro.

En incheckad väska packad med fräscha femhundrakronorssedlar underlättar förstås det hela.

Undrar om Tuula gick kvällskurser i spanska...
Citera
2013-03-01, 13:45
Medlem
LaScalas avatar
Det är precis vad jag funderat över!
Det borde hon ju gjort om hon haft en färdig flyktplan till t ex Spanien.
Ett vittne säjer sej ha sett henne i Fuengirola.
Många borde ha sett henne där om hon går omkring lös och ledig, det rör sej många skandinaver i området.
Å andra sidan borde det kommit in fler tips ändå eftersom det finns massor av Tuula-look-a-likes överallt.
Sitter hon och trycker bakom neddragna jalusier utan chans att bättra på rynkorna?
Vilken drömtillvaro!
Vågar hon gå och handla mat?
Har hon köpt peruk? Varför frågade inte vittnet henne om hon kunde bjuda på en paraplydrink?
Då hade h*n ju fått visshet? Kanske?
Jag tror inte det är så lätt att hålla sej undan i områden där det finns nordbor. Dom finns dessutom överallt.
Den bedrägliga Annétthe från Värmland igenkändes ju genast i Thailand av andra svenskar.
Citera
2013-03-01, 15:57
Medlem
Det jag tycker är underligt är att hon inte hade mer pengar. En belånad bostadsrätt, bil och kontanter motsvarande vad som är normalt för en medelålders kvinna. Varken lite eller mycket pengar på banken.

Om pengar skulle vara förskingrade och förflyttade utomlands för ett liv på playan, stämmer inte det med den livsstilen hon hade in Gävle.

Min uppfattning är att pengarna är bortspelade, och att Tuula ligger och trycker någonstans, om hon skulle vara i livet.

Om pengarna skulle hittas på utländska konton och Tuula på en strand i Spanien, innebär det att hennes omgivning och familj skyddar henne. Ett scenario med fler personer inblandade.
Citera
2013-03-01, 16:51
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Undrar om Tuula gick kvällskurser i spanska...

Hon har kanske tagit en och annan lektion av magister Alm i Bollnäs. Han liksom TL dras till pengar.

Om det nu avar TL i Spanien så har väl hon blivit varnad eftersom det stod i tidningarna här hemma. Det är dumt att uppehålla sig på turistorter när man är på flykt, dum verkar hon ju inte vara.
Citera
2013-03-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är precis vad jag funderat över!
Det borde hon ju gjort om hon haft en färdig flyktplan till t ex Spanien.
Ett vittne säjer sej ha sett henne i Fuengirola.
Många borde ha sett henne där om hon går omkring lös och ledig, det rör sej många skandinaver i området.
Å andra sidan borde det kommit in fler tips ändå eftersom det finns massor av Tuula-look-a-likes överallt.
Sitter hon och trycker bakom neddragna jalusier utan chans att bättra på rynkorna?
Vilken drömtillvaro!
Vågar hon gå och handla mat?
Har hon köpt peruk? Varför frågade inte vittnet henne om hon kunde bjuda på en paraplydrink?
Då hade h*n ju fått visshet? Kanske?
Jag tror inte det är så lätt att hålla sej undan i områden där det finns nordbor. Dom finns dessutom överallt.
Den bedrägliga Annétthe från Värmland igenkändes ju genast i Thailand av andra svenskar.

Ha ha! Bättra på rynkorna Hon kanske har fått dem utslätade och lyssnar på doktorn och håller sig inomhus tills allt läkt
Citera
2013-03-05, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Polisen: Tuula kan ha utsatts för brott
Citat:
– Om hon blivit så bestört att hon beslutat att ta livet av sig är det anmärkningsvärt att man inte återfunnit henne. Att i den situationen vara så rationell och ställa till så att hon inte ska bli hittad känns mycket märkligt, säger han.
Citera
2013-03-06, 06:12
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet: Polisen: Tuula kan ha utsatts för brott

Vem ligger närmast tillhands att misstänka?

Särbon Janne?
Någon kollega?
Citera
2013-03-06, 07:01
Medlem
Cinnabars avatar
Jag tror ändå att Tuula steg upp för att äta frukost, och möta sin "dom", men så drabbades hon av plötsliga insikter, fick stor panik, rev runt i lägenheten, det blev kaos på kort tid. Verkar mest troligt. Hon tappade helt besinningen, och det kan man förstå. Flydde hals över huvud, tog livet av sig, förblindad av panik, cyklade tills kraften tog slut. Ungefär hur långt kan Tuula ha kommit om hon trampade för livet? Inom den radien bör man söka... jag tror faktiskt att hon hoppade i vattnet, och drog i cykeln också.
Citera
2013-03-06, 07:27
Medlem
Kan hon ha blivit utpressad av någon som sedan slog ihjäl henne?
En kärlek som förblindat henne och sen tagit henne av daga eller så har hon tagit nödutgången själv?
Hon finns i naturen inom en mils avstånd från bostaden.

Min gissning.
Citera
2013-03-06, 08:21
Medlem
Ceborgias avatar
Det finns ju en del intressanta punkter.

1: Ganska tidigt efter hennes försvinnande gick både särbon och barnen ut i media med att de var säkra på att hon tagit sitt liv. Att hon flytt landet "fanns inte på kartan". Det är ju ett ganska märkligt uttalande. Ingen har en aning om hur det ligger till, men det har minsann särbo och barn. Hon ligger död någonstans och kommer att dyka upp när snön har börjat smälta till våren.

2: Särbon hade ingen aning om någonting angående Tuulas privatliv. Bara det säger ju en hel del.

3: På det vis Tuula lämnat lägenheten efter sig, talar för att hon hastigt har gått ut för att möta någon hon känner. Tanken var säkert att återkomma till lägenheten och fortsätta frukosten. Finns det inget registrerat samtal på telefonen vid den tiden, så kan det ju vara så enkelt att personen utanför fick kontakt med henne genom fönstret. Hur nära Tuula bodde särbon?

4: Varför var särbon tvungen att sjukskriva sig efter hennes försvinnande? Bara för att han var övertygad om att hon var död, eller för att hon hade flytt landet?

5: Det finns någonting i särbons uttalande kring deras gemensamma spelande som låter konstigt. Det känns som att han vill tona ned vissa bitar. Men det är bara en känsla jag får och inget jag kan styrka på något vis. Jag tror ändå inte jag är ensam om att känna så.
Citera
2013-03-06, 08:49
Medlem
LaScalas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16359779.ab

Advokat Gustaf Andersson menar att det kan finnas flera tänkbara scenarier bakom kvinnans försvinnande.

– Om hon blivit så bestört att hon beslutat att ta livet av sig är det anmärkningsvärt att man inte återfunnit henne. Att i den situationen vara så rationell och ställa till så att hon inte ska bli hittad känns mycket märkligt, säger han.

Jaha, han tycker det är anmärkningsvärt att man inte hittat henne om hon tagit sitt liv?
Har man tömt alla vattendrag inklusive Östersjön? Annars kan man väl inte säja så?
Är det inte lika märkligt att man inte hittat henne om hon om hon blivit mördad?
Märkliga uttalanden...
Och åklagaren har övergivit paraplydrinksteorierna...
Citera
2013-03-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Det finns ju en del intressanta punkter.

1: Ganska tidigt efter hennes försvinnande gick både särbon och barnen ut i media med att de var säkra på att hon tagit sitt liv. Att hon flytt landet "fanns inte på kartan". Det är ju ett ganska märkligt uttalande. Ingen har en aning om hur det ligger till, men det har minsann särbo och barn. Hon ligger död någonstans och kommer att dyka upp när snön har börjat smälta till våren.

2: Särbon hade ingen aning om någonting angående Tuulas privatliv. Bara det säger ju en hel del.

3: På det vis Tuula lämnat lägenheten efter sig, talar för att hon hastigt har gått ut för att möta någon hon känner. Tanken var säkert att återkomma till lägenheten och fortsätta frukosten. Finns det inget registrerat samtal på telefonen vid den tiden, så kan det ju vara så enkelt att personen utanför fick kontakt med henne genom fönstret. Hur nära Tuula bodde särbon?

4: Varför var särbon tvungen att sjukskriva sig efter hennes försvinnande? Bara för att han var övertygad om att hon var död, eller för att hon hade flytt landet?

5: Det finns någonting i särbons uttalande kring deras gemensamma spelande som låter konstigt. Det känns som att han vill tona ned vissa bitar. Men det är bara en känsla jag får och inget jag kan styrka på något vis. Jag tror ändå inte jag är ensam om att känna så.

Jag har börjat fundera på om sambon är inblandad. Det kan ju uppstått bråk när det här uppdagades, men som någon annan skrev, är det mest troliga att hon hade panik i lägenheten. Hon kanske t,om förbannade sig själv och kastade grejer omkring sig, svårt att sia om saken när man inte sett hur bostaden exakt såg ut. Hon kan ju också varit deprimerad den sista tiden och helt enkelt städat dåligt pga bristande ork. Om någon rövat bort/dödat henne är det otroligt förslaget att också forsla bort cykeln, i så fall är ju en väldigt närstående inblandad, för en främlig visste knappast vad Tuula hade för cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in