Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt artikeln i Fokus föregicks varje svindel av en faktura, vars belopp höjdes till T:s förmån.
Men precis som du skrev tidigare borde det innebära att en massa företag och andra inte har fått sina pengar under flera år, vilket verkar osannolikt. Om hon har skött utbetalningarna från nåt av sina egna konton å kommunens vägnar verkar det också konstigt att det går att genomföra utan att nån reagerar under alla år, men kontrollen är kanske inte bättre än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Jag blir inte upprörd men exakt som Q skriver var det bedrägerier mot företags fakturor och inte mot föreningar.
Därför försökte jag förklara hur det fungerar i praktiken på ett företag, vilket numera kommunen sköts som, jag har själv aldrig betalat något till en förening som bidrag men kan tänka mig att inom kommunen tas ett beslut om detta som sen går som en betalorder till ekonomiavd som då betalar till föreningen och antagligen märker betalordern med bidrag blabla så att föreningen vet varför de får pengar, så de slipper sitta och leta efter ägaren till kontonr för att få veta vem pengarna kom ifrån.
Och tänk på att Tula haft det väldigt mycket lättare eftersom hon inte behövt scanna in utan skött allt manuellt.
Fast det var ju en felaktig utbetalning till IFK Sätra som gjorde att det avslöjades, så det kan inte bara ha varit företag inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Så länge du/förening får rätt utlovad summa i rätt tid är alla nöjda. GM har trixat med kontonummer, men jag är alldeles säker på att avsändaren lik förbenat varit Gävle kommun.
Hur skulle det se ut om Tuula Lavikkala skänker lika mycket som kommunen ska bidra med? Jo, det drar igång massmedia och GM skulle vara hjälte hela veckan med tusen följdfrågor, som jag inte tänker/behöver fördjupa mig i.
Tuula gjorde en miss vid sista "faktureringen", antingen blev hon avbruten och/eller glömde, så när en helt annan fakturerar hamnade pengarna på TL:s konto och larmet från banken gick. Med det får det väl stå klart att det var inte så TL gjorde vid de andra justeringarna.
Det som jag undrade över är väl mest hur mycket man kan trixa med sitt privata kontonummer, om det ens behövdes, eftersom hon på nåt sätt borde ha försäkrat sig om att ingen mottagare skulle ana oråd. Som jag skrev tidigare tycker jag att det fortfarande är lite oklart exakt hur det har gått till.