2013-01-07, 08:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perineum
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5456949-forskare-forvanad-over-miljonbedrageriet-i-gavle
Jag citerar lite ur artikeln om länken skulle gå sönder.

GD: Forskare förvånad över miljonbedrägeriet i Gävle
Citat:
– Men att en enskild anställd plockar åt sig miljoner kronor inom den kommunala förvaltningen är sällsynt och ovanligt. Jag kan inte förstå hur det har gått till, säger David Karlsson.

Regeln att varje faktura ska undertecknas av två personer borde vara svår att kringgå, menar han.

Eventuellt kan man tänka sig att medarbetare som jobbat länge ihop har byggt upp ett förtroende mellan varandra som skapar utrymme för slarv.

– Men revisorerna borde upptäcka sådana saker. De är normalt som hökar även när det gäller små summor, säger David Karlsson.
Citera
2013-01-07, 08:41
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Kan du möjligen avslöja när du gjorde din observation? Jag menar; förutsatt att du sett rätt, kan det ju ha ett visst intresse i sammanhanget.

Dagen innan nyårsafton. Vi fick ögonkontakt och hon blev märkbart obekvän, med att jag studerade henne. Men jag kollade så noga jag kunde. Hårfärg, ålder, glasögon, ansiktsdrag och längd stämde väldigt väl in. Men om det var en kvinna som var lik henne, så kan ju hon ha blivit väldigt obekväm, för att hon vet att hon är lik Tuula. Men dottern stämde överens med bilden jag sett på henne.

Åh vilken grönjävlig ångest jag fick nu. Jag borde bara ha tagit tag i kärringen, hållt fast henne och ringt polisen....
Citera
2013-01-07, 09:09
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Dagen innan nyårsafton. Vi fick ögonkontakt och hon blev märkbart obekvän, med att jag studerade henne. Men jag kollade så noga jag kunde. Hårfärg, ålder, glasögon, ansiktsdrag och längd stämde väldigt väl in. Men om det var en kvinna som var lik henne, så kan ju hon ha blivit väldigt obekväm, för att hon vet att hon är lik Tuula. Men dottern stämde överens med bilden jag sett på henne.

Åh vilken grönjävlig ångest jag fick nu. Jag borde bara ha tagit tag i kärringen, hållt fast henne och ringt polisen....

*tröstklapp*
De flesta hade nog gjort som du. Det ser man ju i kommentarerna på Missing Peoples Facebook.
De har suttit mitt emot folk de trott varit den försvunne, t o m pratat med dom men aldrig kommit på att fråga "Heter du xxxx?"

Vad som är bra att anmäla iakttagelser (även i efterhand) är att polisen kan ha andra iakttagelser vilket då pekar åt samma håll.
Citera
2013-01-07, 10:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det skulle du inte alls ha gjort. Du kan ha tagit fel, och det finns personer som har åtalats för att ha gripit fel person. Det enda rätta är att ringa de som har till yrke att gripa personer.
Citera
2013-01-07, 12:37
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det gör ju varken till eller ifrån..hon behöver ju inte visa pass inom EU och internationellt efterlyst är hon ju inte så det är fritt fram då. Perkele!
Om hon spelat bort pengarna på poker så lär hon inte kommit långt.
Sitter och trycker i en bastu i Finland?
Nja. Med dubbla giltiga pass, så har hon inte behövt beställa förfalskade pass. (Ett brott mindre att åka fast för) Hon kan riskfritt lämna hemma det ena för att ge sken av att inte kunna resa långt. För nationellt id måste man ha om man reser utanför Norden. Polisen kan detta. Inbillar mig att det är mycket vanligare med pass eftersom det är endast inom Schengenområdet som nationellt id kan användas istället för pass.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-07 kl. 12:43.
Citera
2013-01-07, 15:04
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:

Var såg du henne? (om det nu var hon)
Citera
2013-01-07, 15:25
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Jag kan ju ha sett jävligt fel, men i så fall var kvinnan sjukt likt Tuula och dottern var jävligt lik bilden jag sett av henne.

Det är ju inte helt osannolikt att det var henne du såg. Samtidigt drar jag mig
till minnes att det på 80-talet började dyka upp främmande ubåtar lite här och där.
Även i insjöar.

Personligen tror jag hon är död, även om jag blivit mera osäker de sista dygnen.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-07 kl. 15:29.
Citera
2013-01-07, 17:07
Medlem
hängballens avatar
Har hört av säkra källor att beloppet är mindre än 20 miljoner som nämnts men mycket var det iaf.
Citera
2013-01-07, 17:12
Medlem
Det där med dubbla pass tror jag inte på, dels är det väldigt ovanligt mellan finland/sverige och sen har hon bott här i minst 35 år och kanske är född här dessutom. Minns inte om hon bröt då för 35 år sen, men härlig var hon!
Citera
2013-01-07, 17:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
Det där med dubbla pass tror jag inte på, dels är det väldigt ovanligt mellan finland/sverige och sen har hon bott här i minst 35 år och kanske är född här dessutom. Minns inte om hon bröt då för 35 år sen, men härlig var hon!
Sedan 2003 är det tillåtet med flera medborgarskap.
Finland hade några år senare en drive när de försökte få utflyttade finländare att återta sitt finska medborgarskap (utöver det nya medborgarskap de hade).
Citera
2013-01-07, 17:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finland hade några år senare en drive när de försökte få utflyttade finländare att återta sitt finska medborgarskap (utöver det nya medborgarskap de hade).
Stämmer bra det. Finlands ambassad i Sverige: Medborgarskap
Citat:
Hur får vuxna dubbelt medborgarskap?
  • Finsk och svensk lag tillåter flerfaldigt (dubbelt) medborgarskap. En finsk medborgare som förvärvar svenskt medborgarskap genom anmälan får behålla sitt finska medborgarskap om han/hon fått det svenska medborgarskapet efter att Finlands nuvarande medborgarskapslag trädde i kraft (dvs 1 juni 2003). Innan den nya lagen trädde i kraft förlorade man sitt finska medborgarskap om man blev medborgare i landet.
  • Alla länder, bl.a. Norge och Danmark, tillåter inte flerfaldigt medborgarskap.
  • En tidigare finsk medborgare kan få tillbaka sitt medborgarskap genom anmälningsförfarande. För anmälan uppbärs en avgift. Mer information ger Finlands ambassad, tfn 08-676 6700. En svensk medborgare behåller automatiskt sitt svenska medborgarskap om han eller hon erhåller finskt medborgarskap genom anmälningsförfarande.
Jag har dubbelt medborgarskap. Vilket lands pass får jag?

Personer som har flera medborgarskap kan ha pass från samtliga länder de är i medborgare i. Det rekommenderas dock att man använder endast ett pass under en och samma resa.
Citera
2013-01-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Precis! Inga konstigheter har en kompis och han har också både finskt pass och svenskt, förresten är Tuula född i Finland enligt säkra källor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in