2013-01-27, 01:02
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Men enligt "vissa" i tråden så finns ju 100% säkra källor att hon lever: https://www.flashback.org/sp41264713

Tycker det är osmakligt att inte dessa källor hör av sig till Tuulas anhöriga och berättar att hon lever, men det kanske är för magstarkt även för flashbacks värsta mytomaner.

Det enda man får av att lyssna till fågelkvitter är en jäkla tinnitus.
Citera
2013-01-27, 01:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vet inte om det redan tagits upp, men i den här artikeln som jag länkar till sist i detta inlägg, sägs ett par saker som jag tycker kastar nytt ljus över problemet:

- Veckan före försvinnandet fick kommunledningen information om att förskingring pågick och beslöt på fredag eftermiddag att kalla Tuula till oannonserat möte direkt på måndag morgon (på fredagen var hon förkyld och sjukskriven). "Birgitta Pettersson, som var chef för förvaltningen vid den här tiden, beslutade att Tuula skulle kallas in till ett oannonserat möte på måndagen."

- Tuula försvann som vi alla vet väldigt abrupt, med till synes avbruten måltid, mobilen kvar etc.

Eftersom i alla fall jag inte tycker att detta med det väldigt abrupta uppbrottet är förenligt med den typiska självmordskandidaten så undrar jag om det istället kanske kan vara så att någon - med kännedom om innehållet i måndagsmötet - ringde och varnade Tuula som därmed gav sig av hals över huvud. Var det en medhjälpare eller en beskyddare som tipsade?

Artikeln säger vidare att: "Enligt chefsåklagare Ulf Back finns det uppgifter i utredningen som tyder på att Tuula Lavvikkala kan ha fått kännedom om att kommunen var henne på spåren."

Ärligt talat tycker jag det känns rätt klart att någon varnade henne, varför frågeställningarna nu blir:

- Vem varnade henne?

- Gav hon sig av för att leva ett annat liv någon annanstans eller för att ta livet av sig? Finns förstås också möjligheten att hon gett sig av för att träffa den som varnade henne.

Artikeln: http://www.expressen.se/nyheter/ingen-vet-vad-som-har-hant-tuula-52/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2013-01-27 kl. 02:07.
Citera
2013-01-27, 02:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I artikeln jag citerade i föregående inlägg framgår även att alla pengar verkligen verkar ha gått till Tuulas egna konton + hennes mammas. (En stor del av pengarna, cirka 11 miljoner, verkar ha gått via fackets konton.)

Och då fungerar det så att om pengarna gått in på Tuulas egna konton så bör det inte vara några som helst problem att se hur ofta hon tagit ut pengar, i hur stora portioner och vart pengarna gått (för hon har knappast plockat ut sådana belopp i kontanter).

Naturligtvis har polisen redan kollat upp detta och de bör därför ha en mycket god bild av huruvida pengarna gått till ett alltmer okontrollerat spelande, om de slussats vidare till någon annan person/bulvan eller om de förts utomlands.

Eftersom polisen väntade så länge med att efterlysa henne internationellt gissar jag att de funnit att pengarna sannolikt gått till spelande. För hade pengarna förts vidare till andra personer eller utomlands borde de ha varit betydligt snabbare.

Lägg till detta att folk i hennes omgivning säger att hon magrat av senaste månaderna och att de funderat över om hon var allvarligt sjuk.
Citera
2013-01-27, 02:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte om det redan tagits upp, men i den här artikeln som jag länkar till sist i detta inlägg, sägs ett par saker som jag tycker kastar nytt ljus över problemet:

- Veckan före försvinnandet fick kommunledningen information om att förskingring pågick och beslöt på fredag eftermiddag att kalla Tuula till oannonserat möte direkt på måndag morgon (på fredagen var hon förkyld och sjukskriven). "Birgitta Pettersson, som var chef för förvaltningen vid den här tiden, beslutade att Tuula skulle kallas in till ett oannonserat möte på måndagen."

- Tuula försvann som vi alla vet väldigt abrupt, med till synes avbruten måltid, mobilen kvar etc.

Eftersom i alla fall jag inte tycker att detta med det väldigt abrupta uppbrottet är förenligt med den typiska självmordskandidaten så undrar jag om det istället kanske kan vara så att någon - med kännedom om innehållet i måndagsmötet - ringde och varnade Tuula som därmed gav sig av hals över huvud. Var det en medhjälpare eller en beskyddare som tipsade?

Artikeln säger vidare att: "Enligt chefsåklagare Ulf Back finns det uppgifter i utredningen som tyder på att Tuula Lavvikkala kan ha fått kännedom om att kommunen var henne på spåren."

Ärligt talat tycker jag det känns rätt klart att någon varnade henne, varför frågeställningarna nu blir:

- Vem varnade henne?

- Gav hon sig av för att leva ett annat liv någon annanstans eller för att ta livet av sig? Finns förstås också möjligheten att hon gett sig av för att träffa den som varnade henne.

Det har väl varit lite olika uppgifter om hur Tuula fick reda på hur man var henne på spåren.
På två ställen har jag läst att hon var på jobbet på fredagen när överföringen misslyckades oc hdå sjukskrev sej och gick hem.
Bl a här:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5303426-husrannsakan-hos-misstankt-forskingrare

Mycket tyder på att tjänstemannen visste att snaran höll på att dras åt.

När denna i förra veckan försökte göra en fejkad utbetalning på cirka 100 000 kronor från sin enhet ska den ansvariga banken ha reagerat på felaktigheter och skickat tillbaka pengarna.

Vilket väckte misstankar inom kommun och ledde till efterforskningar.

Det var då som tjänstemannen sjukskrev sig och gick hem för dagen
.

Då hade hon själv förstått att loppet var kört och haft helgen på sej att grubbla över sitt öde.
Citera
2013-01-27, 03:16
Medlem
why123s avatar
För en 5-6 år sedan var det en ung kille som tog livet av sig på grund av spel. Då rörde det sig inte om några enorma summor ett par hundra tusen kronor. Jag minns det speciellt för att hans mamma gick ut i tidningen och skrev om det.

Han hade tjej, såg bra ut och hade hela livet framför sig (tyckte jag). Jag tror att han lånade pengar (inte förskingrade), detta kan verka som off topic, men det säger en hel del om vilken sinnesstämning en människa kan hamna i p g a spel. Tänker vi då att det rör sig om miljoner kr, och att hela släkten och Gävle stad ska få reda på det, fängelsestraff mm som väntade så kan inte livet te sig för ljust.

Tyvärr var jag borta från flashback en vecka, då verkar en hel del ha hänt. Jag har alltså inte läst hela tråden. Men hon hade blivit påkommen och skulle in till chefen och bara reste sig upp och gick hemifrån, eller?

Men det är märkligt att hon inte blivit hittad någonstans? Nu spelar jag inte själv, men hur i hela friden lyckas man spela bort så mycket pengar om det inte är på hästar eller privata spel med väldigt höga insatser?
Det kan väl inte heller vara alltför svårt för polisen att kontrollera hennes konto? Jag ber om ursäkt att jag ställer frågor som säkert varit uppe tidigare i tråden, tyvärr är jag inte så uppdaterad!
Senast redigerad av why123 2013-01-27 kl. 03:20. Anledning: ...
Citera
2013-01-27, 05:33
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
För en 5-6 år sedan var det en ung kille som tog livet av sig på grund av spel. Då rörde det sig inte om några enorma summor ett par hundra tusen kronor. Jag minns det speciellt för att hans mamma gick ut i tidningen och skrev om det.

Han hade tjej, såg bra ut och hade hela livet framför sig (tyckte jag). Jag tror att han lånade pengar (inte förskingrade), detta kan verka som off topic, men det säger en hel del om vilken sinnesstämning en människa kan hamna i p g a spel. Tänker vi då att det rör sig om miljoner kr, och att hela släkten och Gävle stad ska få reda på det, fängelsestraff mm som väntade så kan inte livet te sig för ljust.

Tyvärr var jag borta från flashback en vecka, då verkar en hel del ha hänt. Jag har alltså inte läst hela tråden. Men hon hade blivit påkommen och skulle in till chefen och bara reste sig upp och gick hemifrån, eller?

Men det är märkligt att hon inte blivit hittad någonstans? Nu spelar jag inte själv, men hur i hela friden lyckas man spela bort så mycket pengar om det inte är på hästar eller privata spel med väldigt höga insatser?
Det kan väl inte heller vara alltför svårt för polisen att kontrollera hennes konto? Jag ber om ursäkt att jag ställer frågor som säkert varit uppe tidigare i tråden, tyvärr är jag inte så uppdaterad!
Finns lite olika bud på varför hon avslöjades. Det senaste lyder i korthet (Expressen):"Att förskingringen till slut ändå upptäcktes var en ren slump. En annan förvaltning skulle göra en utbetalning på 100 000 kronor till en förening men då visade det sig att det kontonummer som var inlagt i systemet inte gick till föreningen - utan till Tuula Lavikkala."

Vissa i tråden ignorerar det och vill hellre ha lite mer dramatik. Det blir mer spännande och passar bättre in i deras bild av spelmissbrukare om en desperat Tuula själv skulle fört över pengarna, avslöjats med fingrarna i syltburken och i panik sjukskrivit sig på studs. För att två dagar senare ta livet av sig. Helst genom dränkning långt från land så kroppen inte hittas.

Senaste tio månaderna innan hon försvann hade drygt åtta mille förskingrats. Det blir att spela bort runt 200.000 i veckan. Fem tusen i timmen betyder 40 timmars spel. Fyra timmar varje vardag och 10+10 på helgen. Varje vecka. Klarar man av det? Nätpoker? Spenderade hon pengar på annat missbruk? Är det 100% säkert att hon hade något missbruk?
Citera
2013-01-27, 08:13
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Girig, kall och beräknande är mina funderingar vad gäller Tuula.
Inte en tanke på hur hennes gamla mamma eventuellt blir behandlad vid
personalindragningar på ålderdomshemmet t ex.

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Som leg. sjuksköterska har du mitt ord på att den dementa stackars mamman
spöar vi upp varje dag, ja, flera gånger dagligen.
Vår läkare har ordinerat: Knytnäve x 4 samt en näve v.b. (dock max. 6 nävar/dygn).

------------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Är "bag-in-box"-en tömd eller har du tullat på medicinförrådet?

Vare sig det ena eller det andra! Däremot var jag kanske lite väl grov när
jag sökte klargöra att vi sjukvårdspersonal inte straffar någon i vårt dagliga
vårdarbete. Vare sig kriminella eller deras anhöriga.

För övrigt är det scenario som nu börjar träda i dagen exakt det som
jag hela tråden igenom anat och gett uttryck för. Mina spekulationer,
som nu visar sig stämma, har du på ditt naivt tvärsäkra manér gjort dig
lustig över.
Om du inte tror mig, bör du gå in i tråden och se efter.

On topic: Jag har nu inget mer att tillägga i fallet Tuula. Det var som jag
anade.
Vare sig Tuula lever eller inte så handlar det här om en mänsklig tragedi.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-27 kl. 08:41.
Citera
2013-01-27, 08:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Finns lite olika bud på varför hon avslöjades. Det senaste lyder i korthet (Expressen):"Att förskingringen till slut ändå upptäcktes var en ren slump. En annan förvaltning skulle göra en utbetalning på 100 000 kronor till en förening men då visade det sig att det kontonummer som var inlagt i systemet inte gick till föreningen - utan till Tuula Lavikkala."

Vissa i tråden ignorerar det och vill hellre ha lite mer dramatik. Det blir mer spännande och passar bättre in i deras bild av spelmissbrukare om en desperat Tuula själv skulle fört över pengarna, avslöjats med fingrarna i syltburken och i panik sjukskrivit sig på studs. För att två dagar senare ta livet av sig. Helst genom dränkning långt från land så kroppen inte hittas.

Senaste tio månaderna innan hon försvann hade drygt åtta mille förskingrats. Det blir att spela bort runt 200.000 i veckan. Fem tusen i timmen betyder 40 timmars spel. Fyra timmar varje vardag och 10+10 på helgen. Varje vecka. Klarar man av det? Nätpoker? Spenderade hon pengar på annat missbruk? Är det 100% säkert att hon hade något missbruk?

Tack för svaret! Så hon skulle under de sista 10 månaderna ha förskingrat 8 miljoner och sedan spelat upp dem! Nej, jag vet inte hur de skulle gått till, men nu kan jag inget om spel. Det enda jag kan tänka mig annars är att hon skulle sätta stora belopp på hästar alternativt på privat spel med stora insatser.

Det de faller på är att någon närstående måste ha sett det..Visst hade hon någon sambo eller särbo eller hur det nu var. För mig känns det overkligt att bolla med så stora belopp utan att de närmaste har känt till det, eller märkt något..

Jag läste att det började för sex år sedan, har de inte märkt skillnad på lilla mamma, det måste trots allt vara ganska nervslitande redan efter en kort period. Hon hade arbetat där länge, uppemot 30 år, så det var efter ca 25 år förskingringen började. För en vanlig människa måste det slitiq hårt på psyket redan efter kort tid.

Mycket märkligt att inte barn eller sambo märkt någonting, faktiskt obegripligt!

Även om hon hade en del konto och bolla med så borde polisen veta vid detta läget hur pengarna har farit runt. Finns det något på kontot eller inte?

Har hon rört kreditkorten sedan hon försvann..fast det är klart, i den mån där funnits några pengar är de spärrade! Skulle hon vara i livet idag så måste hon rimligen ha hjälp av någon, men det kan ju inte gärna vara någon helt obekant för familjen?

Eller skulle det kunna vara så utstuderat att hon faktiskt satt av pengar till framtiden..och nästan göra en Joakim Posener, men det verkar väl ändå lite övermage. I och för sig låter det lite väl häftigt att spela upp så mycket pengar på så kort tid också. Så båda alternativen blir knepiga hur man än vänder och vrider på sig.
Citera
2013-01-27, 08:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

- Vem varnade henne?

Ur artikeln:
Citat:
På måndagsmorgonen den 12 november hittar Tuula Lavikkalas anhöriga hennes lägenhet tom. Dörren är olåst, på köksbordet står frukosten uppdukad och är halvt uppäten. Morgontidningen ligger på bordet med Tuulas glasögon ovanpå - och hennes mobil ligger på en bänk bredvid.
Det här tycker jag låter verkligen arrangerat. Vem springer ifrån mitt i frukosten för att ta livet av sig eller fly någonstans?

Hon kan alltså ha stuckit redan på torsdagen, och fått hjälp med frukostarrangemanget för att det skulle se ut som om hon stack på måndag morgon.
Citera
2013-01-27, 08:32
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ur artikeln:

Det här tycker jag låter verkligen arrangerat. Vem springer ifrån mitt i frukosten för att ta livet av sig eller fly någonstans?

Hon kan alltså ha stuckit redan på torsdagen, och fått hjälp med frukostarrangemanget för att det skulle se ut som om hon stack på måndag morgon.

Hur var det, jobbade särbon på samma arbetsplats som hon? Vilken insyn kan han ha haft i det? Hur länge hade de varit ihop?

Som jag minns det fanns det inget överdrivet lyxigt som pengarna kan ha gått till, och nog borde hon en ganska bra lön efter så många år på samma arbetsplats..

Har det framkommigt något om hur äventyrlig hon är som människa eller om hon haft några andra problem? Då tänker jag på problem som ingen pratar om men "alla känner till".
Citera
2013-01-27, 08:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur var det, jobbade särbon på samma arbetsplats som hon? Vilken insyn kan han ha haft i det? Hur länge hade de varit ihop?

Som jag minns det fanns det inget överdrivet lyxigt som pengarna kan ha gått till, och nog borde hon en ganska bra lön efter så många år på samma arbetsplats..

Har det framkommigt något om hur äventyrlig hon är som människa eller om hon haft några andra problem? Då tänker jag på problem som ingen pratar om men "alla känner till".
Du ställer frågor som jag inte kan besvara. Men en kan jag göra ett försök med. Min erfarenhet från stat och kommun är att det är svårt att få påökt utan befordran. T var ingen chef, så det var nog inte lönen som fick henne att skratta hela vägen till banken.
Citera
2013-01-27, 08:53
Medlem
FruGondols avatar
Citat:

Mycket märkligt att inte barn eller sambo märkt någonting, faktiskt obegripligt!

Inte helt obegripligt. Jag citerar mig själv i ett inlägg jag gjorde i denna
tråd, för snart en månad sen.

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Vill i sammanhanget nämna att jag har en mycket närstående släkting som
på ca. 5 år spelat bort dryga 3 miljoner på nätpoker. Dock inga försnillade pengar,
utan ett arv. Pengarna är nu helt slut och den nämnde lever i stort på nära
existensminimum
Det är bara jag och två till som känner till detta, trots att det finns massor av
släktingar, arbetskamrater, nära och kära till denne "pokerspelare".

I början var insatserna tämligen moderata, men ökade snabbt efter hand.
Så gjorde även dennes tablettkonsumtion av lugnande och rogivande
tabletter. Sista halvåret blev det många "panik-all in", för att reparera
förlusterna.
Jag fick det bestämda intrycket av, att spelpengarna för denne ej hade något
som helst nominellt värde. De var bara medel ("material") för att kunna fly
från verkligheten, via nätpokern.

Denne anhörige till mig, som är en mycket vänlig och ärlig människa
mår nu fruktansvärt dåligt och har sökt hjälp för sitt tablettmissbruk.
Denne har också nödgats sluta med nätpokern då inga mer pengar finnes.

Edit: Det är förstås fullt möjligt att de närmaste kände till Tuulas spelande,
dock kanske de inte kände till omfattningen.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-27 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in