Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Finns lite olika bud på varför hon avslöjades. Det senaste lyder i korthet (Expressen):"Att förskingringen till slut ändå upptäcktes var en ren slump. En annan förvaltning skulle göra en utbetalning på 100 000 kronor till en förening men då visade det sig att det kontonummer som var inlagt i systemet inte gick till föreningen - utan till Tuula Lavikkala."
Vissa i tråden ignorerar det och vill hellre ha lite mer dramatik. Det blir mer spännande och passar bättre in i deras bild av spelmissbrukare om en desperat Tuula själv skulle fört över pengarna, avslöjats med fingrarna i syltburken och i panik sjukskrivit sig på studs. För att två dagar senare ta livet av sig. Helst genom dränkning långt från land så kroppen inte hittas.
Senaste tio månaderna innan hon försvann hade drygt åtta mille förskingrats. Det blir att spela bort runt 200.000 i veckan. Fem tusen i timmen betyder 40 timmars spel. Fyra timmar varje vardag och 10+10 på helgen. Varje vecka. Klarar man av det? Nätpoker? Spenderade hon pengar på annat missbruk? Är det 100% säkert att hon hade något missbruk?
Tack för svaret! Så hon skulle under de sista 10 månaderna ha förskingrat 8 miljoner och sedan spelat upp dem! Nej, jag vet inte hur de skulle gått till, men nu kan jag inget om spel. Det enda jag kan tänka mig annars är att hon skulle sätta stora belopp på hästar alternativt på privat spel med stora insatser.
Det de faller på är att någon närstående måste ha sett det..Visst hade hon någon sambo eller särbo eller hur det nu var. För mig känns det overkligt att bolla med så stora belopp utan att de närmaste har känt till det, eller märkt något..
Jag läste att det började för sex år sedan, har de inte märkt skillnad på lilla mamma, det måste trots allt vara ganska nervslitande redan efter en kort period. Hon hade arbetat där länge, uppemot 30 år, så det var efter ca 25 år förskingringen började. För en vanlig människa måste det slitiq hårt på psyket redan efter kort tid.
Mycket märkligt att inte barn eller sambo märkt någonting, faktiskt obegripligt!
Även om hon hade en del konto och bolla med så borde polisen veta vid detta läget hur pengarna har farit runt. Finns det något på kontot eller inte?
Har hon rört kreditkorten sedan hon försvann..fast det är klart, i den mån där funnits några pengar är de spärrade! Skulle hon vara i livet idag så måste hon rimligen ha hjälp av någon, men det kan ju inte gärna vara någon helt obekant för familjen?
Eller skulle det kunna vara så utstuderat att hon faktiskt satt av pengar till framtiden..och nästan göra en Joakim Posener, men det verkar väl ändå lite övermage. I och för sig låter det lite väl häftigt att spela upp så mycket pengar på så kort tid också. Så båda alternativen blir knepiga hur man än vänder och vrider på sig.