2012-12-28, 14:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
TVÅ personer utreds varav den ena (Tuula) är misstänkt. Än så länge.
Den personen skulle alltså varit införstådd med att pengar gick till spelmissbruk och hjälpt henne med detta?
"Klart du ska kasta mågna miljoner i sjön i sjön, Tuula, jag hjälper dej"
Känns det troligt?
Att det är en person i Tuulas närhet är väl ingen dålig gissning.
Polisen är också öppen för att hon kan ha mördats.
Ja, folk har tagit livet av varann för mindre summor.
Att bli avslöjad som storbedragare i mångmiljonklassen kanske kan vara skäl nog att göra sej av med Tuula.
Efterlyser mer spekulationer grundade på polisens uttalande...

Ja jag tror ärligt talat inte att Tuula den där morgonen, efter halväten frukost och läst tidning, bestämde sig för att ta sitt liv. Vem fan bryr sig om frukost om man bestämt sig för att dö?

Det låter inte helt osannolikt att någon kommit på morgonkvisten. Det blir bråttom. Man drar. Känns inte alls omöjligt att detta var planerat. Möte var hon kallad till. Någon mer än Tuula blev orolig? Den fixade planen?
Citera
2012-12-28, 15:14
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja jag tror ärligt talat inte att Tuula den där morgonen, efter halväten frukost och läst tidning, bestämde sig för att ta sitt liv. Vem fan bryr sig om frukost om man bestämt sig för att dö?

Det låter inte helt osannolikt att någon kommit på morgonkvisten. Det blir bråttom. Man drar. Känns inte alls omöjligt att detta var planerat. Möte var hon kallad till. Någon mer än Tuula blev orolig? Den fixade planen?

OM Tu*la var spelmissbrukare och pengarna gått dit håller jag inte för osannolikt att hon bestämde sig för självmord efter/mitt i frukosten. Missbrukare är väl mer eller mindre mästare på att förtränga sanningar som hotar deras missbruk; marken började skaka för T redan på fredagen då först inte de överförda pengarna nådde fram och sedan när hon blev kallad till möte på måndagen. T ägnade väl helgen åt ett oändligt ältande om framtiden - kanske bestämde hon sig trots allt för att ta sitt ansvar och sitt straff, förmodligen med tanke på barnen, och på måndagen dukade hon därför fram frukosten som vanligt och åt halva innan hon plötsligt ångrade sig och valde den fegaste vägen?

OM T inte var spelmissbrukare och istället försnillat pengarna till någon hemlig gömma någonstans tror jag absolut att hon haft medhjälpare som sannolikt varit den som drivit på det hela. Visserligen är det väl mer eller mindre bevisat att T levde något av ett dubbelliv som hederlig betrodd medarbetare och tjuv men hon kan ju inte gärna ha jobbat där i över 20 år för att skaffa sig ett bra rykte BARA FÖR ATT så småningom kunna stjäla 22 miljoner? Tillfället gör ju tjuven men tjuveriet har pågått i mer 4 år verkar T vara en så kallhamrad tjuv att hon stjäl mer och mer och sedan arbetar fram en plan för hur hon ska gå tillväga när hon blir ertappad? Kräver inte det nerver av stål och en rätt speciell personlighet som är vanligare bland kriminella? OM T hade en sådan personlighet hur lyckades hon dölja den i 20 år tills dess hon kunde sätta sin plan i verket? Vanliga människor (jag själv t ex) har inte en susning om vem som ska kontaktas om man behöver ett falskt pass (kan ju inte gärna annonsera på Blocket/tradera)!?! Nej OM Ts försnillade pengar INTE har gått till spel har hon hamnat i klorna på någon som tvingat henne in i detta!

Och OM flykten var planerad varför åt hon inte frukosten tidigare?
Citera
2012-12-28, 15:25
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Ja, det där med frukosten skaver i mitt Miss Marple-sinne.
För mycket fokus har lagts på cykeln.
Hon kan ha blivit hämtad (eller bortforslad) med bil.
Citera
2012-12-28, 15:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Kan säga att det står cyklar på perrongen i Gävle. Inpackade i snö. Man ser nåt styre sticka upp bara. Svårt att säga vad det är för cyklar och jobbet att få bort snön med bara händer känns allt för jobbigt för lilla jag.

Nu minns jag inte hur det var med snö vid försvinnandet. Någon annan?
Citera
2012-12-28, 15:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
OM Tu*la var spelmissbrukare och pengarna gått dit håller jag inte för osannolikt att hon bestämde sig för självmord efter/mitt i frukosten. Missbrukare är väl mer eller mindre mästare på att förtränga sanningar som hotar deras missbruk; marken började skaka för T redan på fredagen då först inte de överförda pengarna nådde fram och sedan när hon blev kallad till möte på måndagen. T ägnade väl helgen åt ett oändligt ältande om framtiden - kanske bestämde hon sig trots allt för att ta sitt ansvar och sitt straff, förmodligen med tanke på barnen, och på måndagen dukade hon därför fram frukosten som vanligt och åt halva innan hon plötsligt ångrade sig och valde den fegaste vägen?

OM T inte var spelmissbrukare och istället försnillat pengarna till någon hemlig gömma någonstans tror jag absolut att hon haft medhjälpare som sannolikt varit den som drivit på det hela. Visserligen är det väl mer eller mindre bevisat att T levde något av ett dubbelliv som hederlig betrodd medarbetare och tjuv men hon kan ju inte gärna ha jobbat där i över 20 år för att skaffa sig ett bra rykte BARA FÖR ATT så småningom kunna stjäla 22 miljoner? Tillfället gör ju tjuven men tjuveriet har pågått i mer 4 år verkar T vara en så kallhamrad tjuv att hon stjäl mer och mer och sedan arbetar fram en plan för hur hon ska gå tillväga när hon blir ertappad? Kräver inte det nerver av stål och en rätt speciell personlighet som är vanligare bland kriminella? OM T hade en sådan personlighet hur lyckades hon dölja den i 20 år tills dess hon kunde sätta sin plan i verket? Vanliga människor (jag själv t ex) har inte en susning om vem som ska kontaktas om man behöver ett falskt pass (kan ju inte gärna annonsera på Blocket/tradera)!?! Nej OM Ts försnillade pengar INTE har gått till spel har hon hamnat i klorna på någon som tvingat henne in i detta!

Och OM flykten var planerad varför åt hon inte frukosten tidigare?

Nej jag vet inte heller hur man får tag i ett falskt ID/pass. Men jag vet var jag kan vända mig om jag behöver veta hur jag går till väga

Men Tuula kan ju ha haft ett finskt pass också. Och åkt från Helsingfors?
Med plan, menade jag att någon annan kanske smitt planen, åkt till Tuula och bara sagt: Kom vi måste dra, dom är oss på spåren. Fast då måste ju en till vara borta förstås. Så jag får väl köra med att personen ifråga sa: Dra i förväg du. Jag kommer när det värsta lagt sig. Spar lite pengar åt mig!
Citera
2012-12-28, 16:14
Medlem
Salveheims avatar
Tuula jobbade på min gymnasieskola på den tiden när jag själv gick där. Blev lagom paff när jag fick reda på att det var hon som låg bakom detta.
Citera
2012-12-28, 16:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Den halvätna frukosten kan ju betyda vad som helst... Hon kanske hade gjort sig klar för att resa den morgonen och medan hon åt frukosten så kom hennes eventuella medhjälpare lite för tidigt och de drog direkt, hon kanske blev mätt, taxin kanske kom tidigare, hon kanske blev dålig i magen av oro/stress, hon kanske kom på att dra istället för idén kvällen innan att hon skulle överlämna sig till polisen, frukosten kanske inte var god etc. etc.

Ibland ligger allt i detaljerna, ibland kan man bara ta det för vad det är, dvs. ingenting...

Hon är helt klart på annan ort, mördad och nedgrävd eller på glatt humör, sippandes en Margherita på valfri semesterort, som inte har överlämningsavtal med Sverige...
Citera
2012-12-28, 16:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vidare så behöver ingen som är så kall och förslagen så att denne kan försnilla 22 mille, en medhjäpare... Detta är några enklare knapptryck så finns pengarna i en annan världsdel, smidigt - jobbar man dessutom med ekonomin så lär hon snappat upp både det ena och det andra på jobbet och utbildningar, både lagliga och illegala transaktioner...
Citera
2012-12-28, 16:45
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Hon verkar ju förslagen och samvetslös som få denna bedragerska, så hon kanske lämnade en halväten frukost med flit just för att ge sken av att ha blivit bortförd?
Citera
2012-12-28, 16:48
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vidare så behöver ingen som är så kall och förslagen så att denne kan försnilla 22 mille, en medhjäpare... Detta är några enklare knapptryck så finns pengarna i en annan världsdel, smidigt - jobbar man dessutom med ekonomin så lär hon snappat upp både det ena och det andra på jobbet och utbildningar, både lagliga och illegala transaktioner...
Du menar "tillfället gör tjuven"? Om man kommer in på jobbet en miljon eller 20 ligger där ingen annan är där ta dem och dra - kan nog många göra men nu pågick det i fyra år och förmodligen lite till. En vanligt funtad människa (och inte de som man kan hitta på landets fängelser för där är ALLA oskyldiga) skulle ju ha lite problem med att gå till jobbet varje dag precis som vanligt i fyra år samtidigt som man vet att man snor pengar OM man inte drivs av sitt missbruk eller någon med hållhake på en tvingar en. Så tänker jag men vet det gör jag INTE....
Citera
2012-12-28, 16:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Hon verkar ju förslagen och samvetslös som få denna bedragerska, så hon kanske lämnade en halväten frukost med flit just för att ge sken av att ha blivit bortförd?

Ja eftersom dörren var låst och plånbok och sånt låg framme så låter det som en teori lika god som någon annan
Citera
2012-12-28, 16:58
Medlem
Mendaxandakts avatar
Det finns ett paradis för brottslingar att gömma sig i där ingen letar och som har kopplingar till Gävle.

I staden Sosua på Dominikanska Republiken finns mer än 4000 gömda brottslingar och kidnappade barn, även svenska. Helikopterrånarna gömde sig där, Gävles fantastiska polischef Maria Palmaeus åkte dit på semester när sambon greps för sin narkotikasmuggling. Det finns kopplingar till Gevalia som köper kaffe därifrån, bland annat från svenskägda plantager på DR - bland dem en svenskägd cacaoplantage.

http://www.geflechoklad.se/pages/view/var-kakaoplantage-mata-grande

Jag tror på Thailand, visst, men DR är absolut en stark kandidat. DR är helt safe. Om Tuula är sosse så ökar det skälen att gissa på DR - jag kan återkomma till det sedan.

På DR går allt att köpa, det gäller inresa utan pass också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in