Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja jag tror ärligt talat inte att Tuula den där morgonen, efter halväten frukost och läst tidning, bestämde sig för att ta sitt liv. Vem fan bryr sig om frukost om man bestämt sig för att dö?
Det låter inte helt osannolikt att någon kommit på morgonkvisten. Det blir bråttom. Man drar. Känns inte alls omöjligt att detta var planerat. Möte var hon kallad till. Någon mer än Tuula blev orolig? Den fixade planen?
OM Tu*la var spelmissbrukare och pengarna gått dit håller jag inte för osannolikt att hon bestämde sig för självmord efter/mitt i frukosten. Missbrukare är väl mer eller mindre mästare på att förtränga sanningar som hotar deras missbruk; marken började skaka för T redan på fredagen då först inte de överförda pengarna nådde fram och sedan när hon blev kallad till möte på måndagen. T ägnade väl helgen åt ett oändligt ältande om framtiden - kanske bestämde hon sig trots allt för att ta sitt ansvar och sitt straff, förmodligen med tanke på barnen, och på måndagen dukade hon därför fram frukosten som vanligt och åt halva innan hon plötsligt ångrade sig och valde den fegaste vägen?
OM T inte var spelmissbrukare och istället försnillat pengarna till någon hemlig gömma någonstans tror jag absolut att hon haft medhjälpare som sannolikt varit den som drivit på det hela. Visserligen är det väl mer eller mindre bevisat att T levde något av ett dubbelliv som hederlig betrodd medarbetare och tjuv men hon kan ju inte gärna ha jobbat där i över 20 år för att skaffa sig ett bra rykte BARA FÖR ATT så småningom kunna stjäla 22 miljoner? Tillfället gör ju tjuven men tjuveriet har pågått i mer 4 år verkar T vara en så kallhamrad tjuv att hon stjäl mer och mer och sedan arbetar fram en plan för hur hon ska gå tillväga när hon blir ertappad? Kräver inte det nerver av stål och en rätt speciell personlighet som är vanligare bland kriminella? OM T hade en sådan personlighet hur lyckades hon dölja den i 20 år tills dess hon kunde sätta sin plan i verket? Vanliga människor (jag själv t ex) har inte en susning om vem som ska kontaktas om man behöver ett falskt pass (kan ju inte gärna annonsera på Blocket/tradera)!?! Nej OM Ts försnillade pengar INTE har gått till spel har hon hamnat i klorna på någon som tvingat henne in i detta!
Och OM flykten var planerad varför åt hon inte frukosten tidigare?