2017-06-17, 14:30
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast du hittar på scenarior om framtiden som du inte vet något om.

Min analys är enkel, jag vill ha 10% avkastning per år inkl utdelning och om jag då går på historik (vilket är det enda som finns), så är det lönsamt att köpa hm upp till 260kr
Har alltid räknat så här på stora stabila, gamla företag och det har givit mig bra avkastning genom åren och det kommer även detta ge.
Du äger inte hm, vill inte äga och ändå så många frågor om hm?
Jag hittar inte på något scenario, jag ser till den trend som varit de senaste 15-20 åren där e-handeln blir större och större och H&M inte lyckats hänga med i den utsträckning som marknaden eller kunderna önskat. Hittar jag någon som hävdar att de kommer lyckas i framtiden så vill jag självklart veta varför han eller hon tycker så.
Citera
2017-06-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Jag hittar inte på något scenario, jag ser till den trend som varit de senaste 15-20 åren där e-handeln blir större och större och H&M inte lyckats hänga med i den utsträckning som marknaden eller kunderna önskat. Hittar jag någon som hävdar att de kommer lyckas i framtiden så vill jag självklart veta varför han eller hon tycker så.
Och ändå har hm stigit i stort sätt konstant dessa 15-20 år så hur menar du att inte hm hängt med dessa 15-20 år?
Citera
2017-06-17, 14:48
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Och ändå har hm stigit i stort sätt konstant dessa 15-20 år så hur menar du att inte hm hängt med dessa 15-20 år?
Ja, på 20 år har den ju avkastat helt okej. På tio och fem år har aktien dock varit medioker och usel. Återigen undviker du att svara på min ursprungsfråga så jag tror att jag lämnar det där.
Citera
2017-06-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ja, på 20 år har den ju avkastat helt okej. På tio och fem år har aktien dock varit medioker och usel. Återigen undviker du att svara på min ursprungsfråga så jag tror att jag lämnar det där.
Medioker på 10 år? Behållt eller höjt utdelningarna varje år, klart bättre än OMXSPI de senaste 10 åren (förutom senaste tiden)

https://bors-nliv.svd.se/index.php/detail/index/2926
Citera
2017-06-17, 15:18
Medlem
Citat:
Tydligen har OMXSPI gått "uslare" dessa 10 år 🙂
Citera
2017-06-18, 05:14
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag inte en sekund på. Själv köper jag alltid HM i sådana här deppiga tider. Självaste Stefan Persson var ju inne och storköpte inte så långt från dessa bottenivåer under brexit. Men visst kan aktien gå ner ett par kr till.

H&M har också e-handel och jag kan inte hitta något fel på den jämfört med konkurrenterna.

Tvärtom tycker jag HM lyft sig och höjt kvalitén på sina kläder så det inte bara är det där billiga skräpet som säljs.

Det är vad expansiva bolag kostar. HM har alltid legat omkring där...P/E 10 kommer du aldrig få se på HM.

Och nu är HM nere i 200 kr (vilket du alltså inte trodde att den skulle nå 2017)

Om Stefan Persson kunde förutspå HM:s utveckling så borde han väl inte köpt vid Brexit? Att alltid sitta å hävda att det är ett bra läge att köpa för att Stefan Persson köpt vid den nivån känns lite uttjatat...
Citera
2017-06-18, 06:28
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Kollade utdelningarna på hm sedan 2009

2009 8kr
2010 9,50kr
2011 9,50kr
2012 9,50kr
2013 9,50kr
2014 9,50kr
2015 9,75kr
2016 9,75kr
2017 9,75kr

Så köpte du 1000 st hm 180kr, alltså 180 000kr 2009 så har du fått 130 000kr i utdelningar + att de idag är värda 205000kr så alltså 335 tusen har du fått om du säljer idag, hade du dessutom återinvesterat utdelningarna på börsen ( vilket jag och de flesta andra gör) så hade du fått 29-30 tusen till i värdeökning (genomsnitt 8% per år), så 365 tusen skulle dina 180 tusen förvandlats till.

Tar vi samma 8% (som är den genomsnittlige ökningen på börsen) på en indexfond så hade dina 180000 stått på 333 tusen idag, så 32 tusen mindre.

Med det sagt så har jag självklart pengar både i indexfonder, plus i bolag som är stabila och som jag tror på... du vet ha kakan och samtidigt äta den

Hjälper föga att återinvestera utdelningarna när HM underpresterat brutalt mot index under perioden.

Och nej, det är inte vad " att ha kakan och samtidigt äta den" betyder...
Citera
2017-06-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Hjälper föga att återinvestera utdelningarna när HM underpresterat brutalt mot index under perioden.

Kommentera inte saker du inte begriper
Citera
2017-06-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Om klickar på länken jag la och väljer hm och OMXSPI så ser du att hm gått bättre, e så jävla trött på alla som skall svara men inte har det minsta koll
Citera
2017-06-18, 11:54
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Om klickar på länken jag la och väljer hm och OMXSPI så ser du att hm gått bättre, e så jävla trött på alla som skall svara men inte har det minsta koll

Hur får du att H&M har gått bättre än ditt index i den graf du hänvisar till? H&M behöver ju stiga en hunka för att ha avkastat ungefär som prisindex under de senaste tio åren...
Citera
2017-06-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Hur får du att H&M har gått bättre än ditt index i den graf du hänvisar till? H&M behöver ju stiga en hunka för att ha avkastat ungefär som prisindex under de senaste tio åren...
Du kan jämföra med vilket index du vill i länken plus välja tidsperiod

Så bara att klicka och kolla.. men e väl synd om fam Persson, de måste va utfattiga så dåligt som hm går enligt er
Citera
2017-06-19, 11:57
Medlem
Citat:
Du kan jämföra med vilket index du vill i länken plus välja tidsperiod

Så bara att klicka och kolla.. men e väl synd om fam Persson, de måste va utfattiga så dåligt som hm går enligt er

De e dom inte än.

De e många som inte tror på H&M vid denna nivå.

Köp Capio istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in