2008-10-02, 17:52
Medlem
Erik123456789s avatar
HM har nästan tappat 20% under veckan. Den senaste rapporten var ju inte direkt lysande men är inte 20% lite väl mycket? Är det köpläge nu? Hur påverkas HM av finanskrisen?

Funderingar?
Citera
2008-10-02, 22:10
Medlem
robin89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik123456789
HM har nästan tappat 20% under veckan. Den senaste rapporten var ju inte direkt lysande men är inte 20% lite väl mycket? Är det köpläge nu? Hur påverkas HM av finanskrisen?

Funderingar?

Jag tror den ska ner till 260 innan den vänder upp igen...
Citera
2008-10-02, 22:16
Medlem
Finans.killens avatar
Det som talar för är att folk verkar ha en outtömlig benägenhet att köpa skit saker billigt
Och om ekonomin backar så kanske folk som har lite mer "klass" tvingas börja köpa på HM också.
Talar emot är att de som handlar där nu kanske måste handla mer sällan.

Har ingen TA analys till dig dock.
Citera
2008-10-07, 15:09
Medlem
tejwars avatar
Hennes & Mauritz - HM B

Jag funderar på att köpa en börspost (25) Hennes & Mauritz B. Kursen är den lägsta på ett år. Frågan är om man bör vänta några dagar så att börsraset hinner stabiliseras en aning. Vad tror ni?
Citera
2008-10-07, 15:43
Medlem
Loamigads avatar
Jag hade väntat om jag var du, det är väldigt ostabilt nu, men men.. är absolut ingen expert, och knappt en nybörjare äns.
funderar själv på ett liknande inköp, fast i swedbank då, kursen är den lägsta på x antal år, men kommer nog vänta någon vecka till innan jag klipper till. (Risken för mig är ju att swedbank kursar, men ser den risken som relativt låg just nu iaf.)
Citera
2008-10-07, 16:05
Medlem
skinner5000s avatar
På lång sikt är det en bra investering då H&M är ett stabilt bolag som garanterat kommer att fortsätta att leverera i många årtionden framöver även om det kommer att bli lite knaggligt på vägen.

På kort sikt hade jag låtit bli.
Citera
2008-10-07, 16:23
Medlem
tejwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
På lång sikt är det en bra investering då H&M är ett stabilt bolag som garanterat kommer att fortsätta att leverera i många årtionden framöver även om det kommer att bli lite knaggligt på vägen.

På kort sikt hade jag låtit bli.

Jag hade sitta på dem i åtminstone 6-12 månader. Jag har en liten aktie/fondbudget på 10 000 som jag hade tänkt använda till den här nedgången. När läget är inne alltså. En börspost i HM kostar 6500. Resten hade jag tänkt lägga i någon flexibel fond, t ex SEB Asset, den går bra. 12 procent sedan årsskiftet.
Citera
2008-10-07, 16:55
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tejwar
Jag hade sitta på dem i åtminstone 6-12 månader. Jag har en liten aktie/fondbudget på 10 000 som jag hade tänkt använda till den här nedgången. När läget är inne alltså. En börspost i HM kostar 6500. Resten hade jag tänkt lägga i någon flexibel fond, t ex SEB Asset, den går bra. 12 procent sedan årsskiftet.
6-12 månader är verkligen inte någon lång tid och då hade jag låtit bli i och med att världens ekonomi är på väg ner och kan mycket väl stanna nere i något eller några år. Ska man köpa aktier i dagsläget bör man nog planera att ha de i i alla fall fyra-fem år om man vill vara "säker" på vinst.
Citera
2009-02-01, 10:48
Medlem
c^2s avatar
H&M ; Bra buy and hold aktie?

Som topic säger? Eller vad har ni för synpunkter på långsiktigt ägande i aktien? (äga aktien i minst 10år eller alternativt ha den som buy and hold)
Citera
2009-02-01, 15:37
Medlem
Finans.killens avatar
Inga träd växer till himlen. Och HM har växt länge nu.
Enda anledningen som jag ser att man skulle kunna tänka äga HM är den "stora" utdelningen, som i och för sig inte är så stor med tanke på vad en aktie kostar.
Nej, sådana utdelningar kan man köpa billigare på annat håll.

Avråder bestämt från HM.
Citera
2009-02-01, 16:17
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Inga träd växer till himlen. Och HM har växt länge nu.
Enda anledningen som jag ser att man skulle kunna tänka äga HM är den "stora" utdelningen, som i och för sig inte är så stor med tanke på vad en aktie kostar.
Nej, sådana utdelningar kan man köpa billigare på annat håll.

Avråder bestämt från HM.

En ganska billig analys låter det som, har du ens läst balansräkningen och sett deras enorma kassa?
"Annat håll", ge gärna konkreta tips på lika stabila bolag med lika stor kassa där utdelningen är enormt stabil och har högre direktavkastningen.
Citera
2009-02-01, 16:23
Medlem
bernankes avatar
Ja, H&M är förmodligen det bästa pappret på börsen för långsiktigt ägande. Ett mycket ägarvänligt bolag som alltid gör vinst, oavsett konjunktur. Utdelningen är hög, men desto viktigare är att även utdelningstillväxten är hög.

H&M är en garanterat mycket säker, stabil och lönsam placering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in