2006-05-07, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
psycopathic: vad finns det mer för intressanta kemikalier? saltsyra har ni det? sen brukar det ju finnas på en plats i nån hylla kartonger med tekniska "råa" kemikalier utan produktnamn och blandade med dumma ämnen i "min" lokala färgaffär finns det typ svavel och järnvitrol och sånt, vad har ni för några?
Jag har kollat lite, men inte lagt allt på minnet. Men vi har bl.a;
Saltsyra 30%
Ammoniak 25%
Natriumsilikat (Vattenglas)
Natriumhydroxid
Kalciumkarbid
Diverse lösningsmedel (Xylen, Heptan, Aceton, m.fl)
Oxalsyra
Väteperoxid 17,5%
Natriumhypoklorit (till pooler o bassänger)
Järnsulfat
Kaliumpermanganat

Samt mer, kan kolla om jag hittar nått extra spännande i morgon. Men jag kollade i katalogen där vi beställer kemikalier ifrån. Skulle kolla upp svavelsyra 96%, och jo det fanns, fast belagt med texten typ;
"Tillstånd från länsstyrelsen krävs vid försäljning".

Har jag inte mycket att göra i morgon, så kan jag gå igenom hela kemikalieförrådet o notera priserna för dem.
Citera
2006-05-07, 15:37
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
här kan du köpa bariumkarbonat för ca.30kr/kg kopparkarbonat för ca.140kr/kg koboltkarbonat för typ 1100kr/kg och nåt zirkoniumsalt mm.
+ en massa stengods och grejer.

Edit: glömde adressen http://www.mineralabdunit.se/

Edit2: här är länk direkt till grejerna: http://www.mineralabdunit.se/MineralABDunit/articles/oxider/oxider.html

Edit igen: ännu en länk till en keramikfirma http://www.cerama.nu/sort/ravaror.html
här är startsidan http://www.cerama.nu

GULD! Det är ju i min hemstad! Ska nog dit en dag så att mina geopolymer-experiment kommer nånvart...

Jag hittade förresten motståndstråd på kjell och company, men det har jag kanske redan skrivit.
Psychopatics inlägg var också bra, en komplett lista hade varit guld, jag har ex. aldrig sett mer konc hypoklorit i sverige, färgaffärerna i närheten har bara natriumdikloroisocyanurat som poolklor. Vad fan natrium ska göra där är f.ö en bra fråga.
Citera
2006-05-07, 15:41
Medlem
Var kan man köpa solida bitar av YBCO (YBa2Cu3Ox), från relativt billiga ställen? Alltså inte från sigmaaldrich, därifrån kostar för fan 25 gram hela 1800 kronor -_-
Citera
2006-05-07, 17:28
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
GULD! Det är ju i min hemstad! Ska nog dit en dag så att mina geopolymer-experiment kommer nånvart...

så du bor i höganäs? är det lätt att ta sig dit från helsingborg vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Var kan man köpa solida bitar av YBCO (YBa2Cu3Ox), från relativt billiga ställen? Alltså inte från sigmaaldrich, därifrån kostar för fan 25 gram hela 1800 kronor -_-

supraledare eller? har du kollat www.unitednuclear.com ? jag vet inte om de har, men det finns ju en chans

och tack psycopathic för din lista! HCl heter det typ "sänker pH" från detdär poolföretaget? skriv gärna produktnamn om du pallar och minns! det vore skitsjysst!
Citera
2006-05-07, 19:18
Medlem
Jomazis avatar
Buss varje halvtimme e.d, och ännu tätare åt andra hållet.

Solid CaClClO vore guld att komma över, billig klor. Och kloreringsmedel! Skulle omedelbart ge mig på 2,2,2 trikloro 2-metylisopropanol, det är lite svårraggat här i trakterna.

TiO2 är förresten också coolt. Tänk er om man hade guts nog att ge sig på FFC-cambridge metoden för framställning av titansvamp.
Citera
2006-05-08, 17:38
Medlem
Silver? Och inte bestick eller smycken utan bara silverklumpar som är hyfsat rena men inte bearbetade eller slipade på något sätt.
Citera
2006-05-08, 17:47
Medlem
wääuus avatar
Ah tack Jomazi, jag tänkte inte på att man kunde kolla upp det på skånetrafiken, man borde kanske ta nån dag och sticka ut dit för att köpa lite sköna salter :P

CaClClO menar du CaClO kalciumhypoklorit? kolla runt bland poolartiklarna "chock klor" kanske är en hyffsat koncentrerad natrium eller kalciumhypoklorit-lösning? isåfall hade man ju kunnat indunsta denna. triklorometylisopropanol hmm låter som att man kan bli lite lullig på det?

Har du nån länk till nån sida som beskriver tillverkningen av titansvamp av TiO2?
jag tycker det låter som en väldigt varm metod

Pihlquist: har för mig att jag sett silverfoliebitar på unitednuclear, men det är säkert dyrt, har du kollat t.ex. Niefelheim? Svenska kemi kan säkert ta in lite annars om du pratar med dem (yes)
Citera
2006-05-08, 18:59
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Silver? Och inte bestick eller smycken utan bara silverklumpar som är hyfsat rena men inte bearbetade eller slipade på något sätt.

Gå till en juvelerare som gör sina egna smycken och fråga om du kan få köpa några restbitar biligt.
Citera
2006-05-08, 19:51
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ah tack Jomazi, jag tänkte inte på att man kunde kolla upp det på skånetrafiken, man borde kanske ta nån dag och sticka ut dit för att köpa lite sköna salter :P

CaClClO menar du CaClO kalciumhypoklorit? kolla runt bland poolartiklarna "chock klor" kanske är en hyffsat koncentrerad natrium eller kalciumhypoklorit-lösning? isåfall hade man ju kunnat indunsta denna. triklorometylisopropanol hmm låter som att man kan bli lite lullig på det?

Har du nån länk till nån sida som beskriver tillverkningen av titansvamp av TiO2?
jag tycker det låter som en väldigt varm metod

Pihlquist: har för mig att jag sett silverfoliebitar på unitednuclear, men det är säkert dyrt, har du kollat t.ex. Niefelheim? Svenska kemi kan säkert ta in lite annars om du pratar med dem (yes)

http://en.wikipedia.org/wiki/FFC_Cambridge_Process
Ja, den är ganska varm
NaClO är inte stabilt som salt, det finns bara i lösning.
Citera
2006-05-09, 11:41
Medlem
wääuus avatar
ush låter komplicerat :S jaså? är inte NaClO stabilt utanför lösning? vad händer då? sönderfaler till koksalt och syre? kan man använda hypokloriter som oxidationsämnen?
Citera
2006-05-11, 12:32
Medlem
akvariefisks avatar
Finns det något ställe där man kan köpa hyfsat billiga magnetloppor (gärna även äggformade), utan någon minsta ordersumma som överstiger 100kr? Eller kanske några tips på hur man gör en bra loppa själv.
Citera
2006-05-11, 12:44
Medlem
Jag drar eventuellt till Norge under sommaren, tänkte bara höra om någon tror att det finns en chans att komma över svavelsyra i form av batterisyra eller så. Jag är osäker på om jag kommer vara i närheten av några större städer för att hitta konc. svavelsyra. Kanske om man söter på en färgaffär?

Vilka lagar ang. svavelsyra gäller i Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in