Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-01, 22:52
  #1513
Medlem
zalimoons avatar
Kan någon hjälpa mig att friska upp mitt minne?

Det finns en jätte bra hemsida, där det beskrivs hur man gör svartkrut CIA metorden, det är bra bilder som vissar steg för steg...problemet är att jag har glömt vad sidan heter...

Någon som vet vilken sida jag pratar om?
Citera
2006-12-01, 23:31
  #1514
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=241177

men bilderna funkar ej....kanske inte heller är rätt sida
Citera
2006-12-02, 17:53
  #1515
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #1 Pyrotechnics
http://www.flashback.org/showthread.php?t=241177

men bilderna funkar ej....kanske inte heller är rätt sida


Jag tror att det är rätt, men det står att sidan inte kan vissas
Citera
2006-12-02, 19:03
  #1516
Medlem
zalimoons avatar
Ny fråga

Jag har startat ett litet projekt, jag ska göra två typer av raketer, en som drivs med svartkrut, och en som drivs med nitrocellulosa (är det tänkt)

Först: Går det att göra en raket med bomullskrut?

Andra: Raketen...jag har ett papprör hemma, det är samma matrial som i en toarulle. Innerdiametern är 45mm, väggens tjocklek är 3mm, röret är ca 2m så jag får korta av det. Frågan är då, duger detta som raket kropp för bårde krut och bomullskrut?

Villken längd ska jag ha på den, hur mycket bomulskrut ska jag ha, ska det packas, hur stort munstycke ska det vara?

Tänkte lägga den i svartkrutrakets tråden, men det är ju bomullskrut med, så jag lägger den här
Citera
2006-12-02, 19:04
  #1517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
han jag pratade med visste inte häller vad det var, jag sa att det var ett gödsel, å han knappade lite i datan å sen ringde han central-lagret å beställde hem en säck
låter som en bra affär. Där jag var in sade dom att dom kunde beställa hem en säck men att JAG skulle stå för fraktkostnaderna! dom kunde väll för fan ha skickat skiten med samma bil som dom tar resten med! argh!!!

PS. frakten skulle gå på runt 200 kr! DS.
Citera
2006-12-02, 19:21
  #1518
Medlem
zoccers avatar
Skippa bommullskrutet med en gång. Det är inte något man gör raketer av. Sen att få en toarulle att hålla som raketrör skulle jag inte sätta många öre på. Du måste då förstärka röret och då är det enklare att rulla ett nytt från början.

Läs i stället i svartkrutsrakettråden hur du kan göra sådana. Dem kan man ha mycket skoj med och sen när man har fått erfarenhet och får dem att prestera bra, kan man modda dem på olika sätt, bara fantasin sätter gränser. Jag har gjort svartkrutsraketer i flera år och har fortfarande inte tröttnat på dem, de är också ett lagom projekt att göra om man är nybörjare. Men att börja sin raketkonstruktörsbana med ett dödfött företag som att göra drivladdning av bommullskrut kan få vem som helst att tappa sugen.
Citera
2006-12-02, 19:31
  #1519
Medlem
Androass avatar
äsch
Citera
2006-12-02, 19:45
  #1520
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillsman
låter som en bra affär. Där jag var in sade dom att dom kunde beställa hem en säck men att JAG skulle stå för fraktkostnaderna! dom kunde väll för fan ha skickat skiten med samma bil som dom tar resten med! argh!!!

PS. frakten skulle gå på runt 200 kr! DS.


vilka nötter de skulle ta de i samma lastbil dom får saker ifrån, därav fick jag vänta till den 5dec innan det kommer..
Citera
2006-12-02, 20:24
  #1521
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zalimoon
Ny fråga

3mm väggtjocklek med en innerdieameter på 45mm är otroligt litet. Ska du börja göra små raketer av ex. svartkrut, skulle jag rekommendera att du rullar rör med en väggtjocklek på MINST 1/3 av rörets innerdiameter. Så ett rör på 45mm skulle ha en väggtjocklek på 15mm.

Du borde ändå börja med långt mycket mindre raketer. För att välja tjocklek ska du börja med att leta upp ett runt föremål i metall som du kan använda som rammer. Det kan vara ett borr, eller vad som helst. Jag har inga riktiga verktyg, så jag använder nått som liknar ett stämjärn. Duger fint. När du då hittat en bra rammer, med en diameter på 10-15mm, så går du och köper rundstav i samma diameter. Rundstaven använder du sedan för att rulla dina rör runt. När du börjar behöver du inte limma rören, även om det hjälper.

Ett andra tips: Rulla rören riktigt hårt! Har du rundstaven (som du rullade röret runt) kvar i röret ska du inte kunna trycka ihop väggen om du klämmer. Hoppas du förstår
Citera
2006-12-03, 00:56
  #1522
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
3mm väggtjocklek med en innerdieameter på 45mm är otroligt litet. Ska du börja göra små raketer av ex. svartkrut, skulle jag rekommendera att du rullar rör med en väggtjocklek på MINST 1/3 av rörets innerdiameter. Så ett rör på 45mm skulle ha en väggtjocklek på 15mm.

Du borde ändå börja med långt mycket mindre raketer. För att välja tjocklek ska du börja med att leta upp ett runt föremål i metall som du kan använda som rammer. Det kan vara ett borr, eller vad som helst. Jag har inga riktiga verktyg, så jag använder nått som liknar ett stämjärn. Duger fint. När du då hittat en bra rammer, med en diameter på 10-15mm, så går du och köper rundstav i samma diameter. Rundstaven använder du sedan för att rulla dina rör runt. När du börjar behöver du inte limma rören, även om det hjälper.

Ett andra tips: Rulla rören riktigt hårt! Har du rundstaven (som du rullade röret runt) kvar i röret ska du inte kunna trycka ihop väggen om du klämmer. Hoppas du förstår


Jag testade och gjorde en raket av min muterade toa rulle
Den funkade faktist väldigt bra, men det gjorde dock inte krutet å andra sidan

Jag gipsade igen ena sidan, fyllde med en jävla massa krut ( han inte gissa i vikt, men ca 1 dl:P) och sedan gipsade jag igen andra sidan, borade ett hål på ungefär 5mm. stoppade i en stubin, och letade en halvtime after en ask med tändstickor:P (slutade mad att jag gick runt i skogen med en ficklammpa och letade efter asken jag slängde där igår och jag hittade den med ).

Raketen röde sig inte en mm, men det blev ett ricktigt starkt ljus, en Stor jetlåga, och det flög "gnistor" 2m bakom raketen som låg på backen

Funkar inte med bomullskrut? har för mig att killarna i mythbusters använder det när dom gör en långdistansraket...

Tänkte att jag skulle göra det istället, för hur jag än gör mitt krut så får jag ingen kraft från det
Även om den inte flög, eller röde på sig, så är jag nöjd än då, det var ganska häfftigt att se på, typ som att läga en fontän på sida:P

och rullen höll, blev två svarta märken, men det brann inte igenom
Citera
2006-12-03, 01:04
  #1523
Medlem
Silverturks avatar
Då brann det nästan igenom! Dina muterade toarullar kommer aldrig hålla, tyvärr!

Det som du sett i mythbusters är vad det ska använda att skjuta ut raketen med. Det är alltså inget raketbränsle. NC:n läggs i en kanon, där raketen i början fungerar som en projektil.
Citera
2006-12-03, 01:29
  #1524
Medlem
Jomazis avatar
NC har använts som drivmedel i kortdistansraketer om jag minns rätt, dock lär papper knappast hålla och det lär knappast vara enbart HNC.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback