2006-05-11, 18:05
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
ush låter komplicerat :S jaså? är inte NaClO stabilt utanför lösning? vad händer då? sönderfaler till koksalt och syre? kan man använda hypokloriter som oxidationsämnen?

Nej, det är inte stabilt i sig själv, antar att det sönderfaller till syre och koksalt ja.
Hypokloriter kan användas som oxidationsmedel i organisk kemi, i vattenlösning. I pyroteknik är de i princip värdelösa, de som inte är instabila som NaClO är oftast hydrat. Sen är det ju rätt lite syre i förh. till molekylvikten. Någon på RS hade dock smällt igång lite solid Ca(ClO)2+bränseolja, men det är ju isf. HE.
Citera
2006-05-11, 19:19
Medlem
wääuus avatar
aha, tack för informationen Jomazi
detdär med svavelsyran, jag vet inte i vilka länder biltema finns, men i minst ett utav dem säljer biltema batterisyra, då det finns med i katalogen, det skulle kanske kunna vara Norge? dock är väl batterisyra inte så koncentrerad, men det fixar man ju...

EDIT: förresten nån som känner till var det finns AGA-depåer i nordväst-skåne? tänkte köpa lite kolsyre-is
Citera
2006-05-14, 17:42
Medlem
Jag villl köpa ett metallpulver att använda till en termit med järn(III)oxid, men tyvärr kan jag inte beställa från internet, så länge inte affären tar emot postorder.

wääuu, kolla på http://www.aga.se
Citera
2006-05-14, 19:39
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Jag villl köpa ett metallpulver att använda till en termit med järn(III)oxid, men tyvärr kan jag inte beställa från internet, så länge inte affären tar emot postorder.

wääuu, kolla på http://www.aga.se
hmm postorder, gör inte svenska kemi det? fast där måste man ju beställa för 500 sen typ 300 ifrakt helt kopiöst mycket.

mm jag kollade aga.se innan men hittade inte nån slags lista över adresser eller nånting åt det hållet alls

hittade en lista nu under torr-is och nån flik där bakom tack!
Citera
2006-05-15, 17:44
Medlem
Tja, jag behöver kaliumbromid. Såg att det ska finnas i välsorterade foto-affärer, så är kaliumbromid som man använder när man ska framkalla kort själv? Vilken form är ämnet i och vilken renhet kan man få ungefär?
Citera
2006-05-15, 18:13
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
hmm postorder, gör inte svenska kemi det? fast där måste man ju beställa för 500 sen typ 300 ifrakt helt kopiöst mycket.

mm jag kollade aga.se innan men hittade inte nån slags lista över adresser eller nånting åt det hållet alls

hittade en lista nu under torr-is och nån flik där bakom tack!

800 är fan inte mycket.

Senast jag handlade fick jag punga ut med 2500 men det är det värt.
Citera
2006-05-15, 18:14
Medlem
wääuus avatar
även innan den digitala världen tog över så var det väldigt ovanligt att man kunde köpa kemikalier i välsorterade fotoaffärer, man kunde köpa film/pappersframkallare och på sin höjd nån brun/blåtonare, och nu kan man knappt köpa pappersframkallare i fotoaffärer, vissa affärer har tillochmed nästan slutat att sälja film
vad betyder detta? jo att den digitala eran suger, inte bara för den analoga fotoentusiasten utan också för kemi-nissen
Citera
2006-05-16, 14:40
Medlem
onemanarmys avatar
Remol

Vart får jag tag på det?
Citera
2006-05-16, 17:39
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ica?
Citera
2006-05-17, 13:17
Medlem
Var får man tag på ett snyggt periodiskt system?
Tänkte att det kunde vara schysst att ha ett system inramat och uppsatt på vägen. Frågan är då var man får tag på ett dylikt, som inte är nedlusat med en massa små jävla bilder på alla grundämnen.
Jag vill inte ha något som ska se skojigt eller pedagogiskt ut (llikt det på sagitta.se ), utan ett plain and simple periodiskt system. Var får jag tag på detta?
Eventuellt skulle jag vilja ha ett system (törs man kalla det periodiskt?) där alla isotoper av grundämnena är utritade. (ni vet vad jag menar, va?)
Citera
2006-05-17, 13:25
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
www.webelements.com där köpte jag min plansch.
Citera
2006-05-18, 11:10
Medlem
Mycket billig

eBay igen: http://cgi.ebay.com/70cm-by-98cm-full-color-laminated-periodic-table_W0QQitemZ6280094503QQcategoryZ413QQrdZ1QQcmd ZViewIt em

Utropspris US $0.01, dvs blott 8 öre! Frakt tillkommer.

"70cm by 98cm, full color, laminated periodic table

Weight: 800g / 1.764lb

This very large laminated periodic table looks really great on the wall. Measuring almost one meter in length, the periodic table is colored in vivid shades, and is certain to add vigor and energy to a wall. The informative and factual information would be fascinating to those interested in science or chemistry, and pave the way for further exploration of the subject. Inspirational and bright, this laminated periodic table was my favorite poster in my room during my teenage years, and I hope that the new owner would similarly treasure and adore this item."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in