2007-03-09, 16:04
Medlem
google
Citera
2007-03-09, 16:20
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingPancake
Hej,

Är det någon som skulle kunna säga mig en hemsida lr om ni bara vet vad densiteten på träkol och salpeter är?
Det går inte att säga eftersom de befinner sig i pulverform, enda sättet är att du kollar just dina pulver. Om du menar träkol så beror dess densitet även på tillredning och träslag.
Citera
2007-03-09, 16:22
Medlem
Naturvetarens avatar
Men om man hävdar sin rätt brukar de snabbt ge med sig... Det är få som verkligen vill säga att de inte vill sälja rakt ut.
Citera
2007-03-09, 19:07
Medlem
GalFisks avatar
Försökte du köpa 3%ig, eller starkare? Apoteket hade 30% (eller 24, minns inte riktigt), och dom visste inte att dom inte fick sälja det till vem som helst förrän dom fick upp en varning om det i beställningssystemet.
Citera
2007-03-09, 19:09
Medlem
Naturvetarens avatar
Inte sälja 30% till vem som helst, färhandlaren säljer ju 35% till vem som helst Numera verkar den dock fått ge mer och mer vika till fördel för 19,5% men den går fortfarande att få tag på om än inte lika lätt.
Citera
2007-03-09, 19:59
Medlem
exvitros avatar
Glas vs. glas

Använd enbart labbglas om ni gör kemiska reaktioner inomhus!

Såklart vet jag att labb-glas (vilket jag också har) är mycket bättre på att tåla temperaturvariationer. Men, denna "lätta" nitrering i ett ölglas(!), bjöd på en überraskning. Jag trodde det var lugnt, eftersom det var ett bastant kärl och såklart trodde jag att det skulle tåla åtminstone 80 grader. Värmeplattan var satt på två (av 12) och termostaten hade slagit från. Tempen steg sakteliga, sade termometern. Termostaten slog till och från, det gick lugnt till och allt verkade vara OK.

80 grader är inte mycket. Och, uppvärmningen var långsam, men... *Crack* sade det. Lite svårt att förmedla just ljudet, men tänk er 100 ml 98% svavelsyra av mycket god kvalité i kontakt med en värmeplatta, ett väldigt rått järn, eftersom den knappt är använd...

Det tog mig c:a 0.5 sek att reagera. Efter 1.5 sek insåg jag att rökutvecklingen var oroande kraftig. C:a 2 sekunder senare hade jag på mig min gasmask, som hm... var lättillgänglig, och det var tur, för efter ytterligare tre sekunder var hela lägenheten rökfylld!

Hade jag inte haft gasmask (med filter för sura gaser, tack för det [företag]), så hade jag inte kunnat ställa upp fönstren, veva ut gasmolnet osv. Det hade inneburit att jag inte kunnat föra över reaktionen/värmeplatta+reaktionskärl+kladdig vätska till kartong och burit den utomhus.

Under några minuter i en spökligt rökfylld lägenhet såg jag som i slowmotion såväl brandkår som polisen komma, i mitt inre öga. Tack vare gasmask och snabb handlingsförmåga blev så inte fallet.

Även femton minuter senare när all synlig dimma försvunnit och gasmasken åkt av, så märktes det att det fanns svavelsyra mm i luften. Fingrarna smakar fortfarande surt, även efter att ha tvättats. Men, röken är borta och kusten är klar (liksom luften i min lägenhet).

JISSES vad nära det var. Förbannade kinaglas till ölmuggar. De spänningar som fanns i det gjutna glaset var inte att leka med. Det knäcktes vid 50-60 grader. Bordet ser ut att ha brunnit, men ingen kom och knackade på, och för det är jag oerhört tacksam. (Och min kemikaliesamling likaså.)

Kanske onödigt, men en varning utfärdas. Jag har tidigare gjort många reaktioner i typ (svenska) syltburkar och det har aldrig varit några problem, men detta var ett skrämmande uppvaknande. (Och, ja, jag var faktiskt försiktig!)

Tack gode gud för lite medvind, i denna motvind.
Citera
2007-03-09, 22:47
Bannlyst
30% var det jag försökte få tag i.

Det kanske hjälper lite om jag visar leg, såa tt dom ser att jag är över 18, kanske ger ett lite bättre intryck.

Vad kan man använda väteperoxid till mer än att etsa kretskort? Jag ser inte direkt ut som nån datasnubbe..:P

//Robin
Citera
2007-03-10, 03:38
Medlem
Naturvetarens avatar
Vad spelar det för roll, säger du att du ska etsa kretskort så ska du det! Men eftersom färghandlarna mycket riktigt inte har så häga konc. längre kanske det är så att det är någon slags försäljningsspärr på det. Dock undrar man ju vilka kemister som köper via apoteket och inte en riktig leverantör...
Citera
2007-03-10, 16:56
Medlem
woofers avatar
Apoteket har mycket skumt i sina gömmor dock oftast till ohygligt höga priser. Frågade efter kopparsulfat för några år sedan och en liten burk med typ max ett par hundra gram i ville dom ha runt 400:- för. Antagligen väldigt rent och så men knappast värt det i pyrotekniska sammanhagn.
Citera
2007-03-10, 18:12
Medlem
unknown users avatar
på tal om woofer's inlägg, så är det då någon som vet en sida eller liknande där det står vad apoteket igentligen har för sortiment?
Citera
2007-03-10, 18:14
Medlem
Naturvetarens avatar
www.apoteket.se
Citera
2007-03-10, 21:22
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
www.apoteket.se

då kanske du kan svara på vart på deras hemsida jag ser hela deras sortiment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in