Använd enbart labbglas om ni gör kemiska reaktioner inomhus!
Såklart
vet jag att labb-glas (vilket jag
också har) är mycket bättre på att tåla temperaturvariationer. Men, denna "lätta" nitrering i ett ölglas(!), bjöd på en überraskning. Jag trodde det var lugnt, eftersom det var ett bastant kärl och såklart trodde jag att det skulle tåla åtminstone 80 grader. Värmeplattan var satt på två (av 12) och termostaten hade slagit från. Tempen steg sakteliga, sade termometern. Termostaten slog till och från, det gick lugnt till och allt verkade vara OK.
80 grader är
inte mycket.
Och, uppvärmningen var långsam, men... *Crack* sade det. Lite svårt att förmedla just ljudet, men tänk er 100 ml 98% svavelsyra av mycket god kvalité i kontakt med en värmeplatta, ett väldigt rått järn, eftersom den knappt är använd...
Det tog mig c:a 0.5 sek att reagera. Efter 1.5 sek insåg jag att rökutvecklingen var oroande kraftig. C:a 2 sekunder senare hade jag på mig min gasmask, som
hm... var lättillgänglig, och det var tur, för efter ytterligare tre sekunder var hela lägenheten rökfylld
!
Hade jag inte haft gasmask (med filter för sura gaser, tack för det [företag]), så hade jag inte kunnat ställa upp fönstren, veva ut gasmolnet osv. Det hade inneburit att jag inte kunnat föra över reaktionen/värmeplatta+reaktionskärl+kladdig vätska till kartong och burit den utomhus.
Under några minuter i en spökligt rökfylld lägenhet såg jag som i slowmotion såväl brandkår som polisen komma, i mitt inre öga. Tack vare gasmask och snabb handlingsförmåga blev så inte fallet.
Även femton minuter senare när all synlig dimma försvunnit och gasmasken åkt av, så märktes det att det fanns svavelsyra mm i luften. Fingrarna smakar fortfarande surt, även efter att ha tvättats. Men, röken är borta och kusten är klar (liksom luften i min lägenhet).
JISSES vad nära det var. Förbannade kinaglas till ölmuggar. De spänningar som fanns i det gjutna glaset var inte att leka med. Det knäcktes vid 50-60 grader. Bordet ser ut att ha brunnit, men
ingen kom och knackade på, och för det är jag oerhört tacksam. (Och min kemikaliesamling likaså.)
Kanske onödigt, men en varning utfärdas. Jag har tidigare gjort många reaktioner i typ (svenska) syltburkar och det har aldrig varit några problem, men detta var ett skrämmande uppvaknande. (Och, ja, jag var faktiskt försiktig!)
Tack gode gud för lite medvind, i denna motvind.