40 937 besökare online
857 124 medlemmar • 45 826 705 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Kemi och pyroteknik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Pihlquist
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Snälla lilla Klorexx, visst du knäckte mig en gång, men det är väl klart som korvspad att det går! Här ska du inte komma och säga nåt annat skit!!
DET GÅR ATT TILLVERKA NaClO3 VIA ELEKTROLYS PÅ VATTEN MED NaCl I!!
Berätt lite mera om vad du använder för elektroder mm. Grafit är ett måste (eller platina). Rostfritt stål är en myt efterssom det korroderrar.

Så, nej jag har INTE tillverkat det än men vem som helst fattar väl att det går, det krävs bara lite kunskap, tålamod och intelligenns...

Va de inte Kaliumklorat vi snackade om?

pihop
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorex55
Har du gjor det eller? Det är bara skit! det går inte! eller är det någon som har gjort det??? i så fall vill jag veta hur fan han gjorde!

Men ha det gött alla i vårens värder!

MVH Klorexxx

Leta upp den stora kloratcellstråden

- Göran 2003

PyroPsy
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Va de inte Kaliumklorat vi snackade om?
Magnetit(Fe3O4) "katalyserar sönderfallet av KClO4 till KClO3 om jag inte minns fel.

West-en
Medlem
West-ens avatar
Ehm...Kaliumperklorat har jag inte hört någon prata om, isf vem?
Dessutom så när man elektrloyserar för att få Kaliumklorat så gör man det via NaCl vilket då ger Natriumklorat. Natriumkloraten omvandlas därefter till Kaliumklorat med KCl. Kaliumkloraten brukar även omvandlas vidare till Kaliumperklorat, klart!

saab200
Medlem
Järn oxid vart kan man få tag i det? kramikgross? hittar inte någon affär i örebro fast har inte letat så länge me, någon som vet någon affär i örbro som säljer det?

West-en
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab200
Järn oxid vart kan man få tag i det? kramikgross? hittar inte någon affär i örebro fast har inte letat så länge me, någon som vet någon affär i örbro som säljer det?
Det smartaste sättet är elektrolys, lite krångligt att gå in på.

Hemorrhage
Medlem
jo, jag undrar vad kaliumpermanganat heter i olika affärer... senaste gången jag var inne i en affär (som hade en chans att ha det i sortimentet) och frågade efter det så kollade expiditen på mig som om jag hade frågat efter typ 1,2,4,5,7,8-hexaoxa-3,3,6,6,9,9-hexametylnonan (om man nu ska citera SWI).
Vet nån något "vanligare" namn på det?
Vet nån någon affär i botkyrkaområdet (förort till stockholm) som säljer aliminiumdamm?

pihop
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemorrhage
jo, jag undrar vad kaliumpermanganat heter i olika affärer... senaste gången jag var inne i en affär (som hade en chans att ha det i sortimentet) och frågade efter det så kollade expiditen på mig som om jag hade frågat efter typ 1,2,4,5,7,8-hexaoxa-3,3,6,6,9,9-hexametylnonan (om man nu ska citera SWI).
Vet nån något "vanligare" namn på det?
Vet nån någon affär i botkyrkaområdet (förort till stockholm) som säljer aliminiumdamm?

Ring runt till de närliggande akvarieaffärerna om KMnO4. Ring runt till de närmaste färgaffärerna för Al damm.

- Göran 2003

PyroPsy
Medlem
Lättaste sättet att få tag på rost är stålull i salt vatten typ några dar.

Obersturmfuhrer
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Personligen tycker jag stålull i saltsyra, reagera kloriden med NaOH och hetta upp är både snabbast och enklast.

Klorex55
Banned
Klorex55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Snälla lilla Klorexx, visst du knäckte mig en gång, men det är väl klart som korvspad att det går! Här ska du inte komma och säga nåt annat skit!!
DET GÅR ATT TILLVERKA NaClO3 VIA ELEKTROLYS PÅ VATTEN MED NaCl I!!
Berätt lite mera om vad du använder för elektroder mm. Grafit är ett måste (eller platina). Rostfritt stål är en myt efterssom det korroderrar.

Så, nej jag har INTE tillverkat det än men vem som helst fattar väl att det går, det krävs bara lite kunskap, tålamod och intelligenns...

detta stämmer inte! det går väll särket, inget är ju omöjligt som man säger! Försöker absulut inte att vissa mig högre en någon annan är ingen kemist eller något men jag TROR inte att detta kommer fungera. Har försökt men titan(eller om det var grafit??? Var jätte länge sedan??). men det var något som fukade! Om man då tänker lite fort hur allt går till så bildas det ju vätgas vid - efter som att den är positiv och vid+ bildas det KLORGAS efter som att den är negativ. om man då gör en slut sats av detta så skall det ju bildas NACLO3 men klorgasen bildas ju i gasfor men du vill ju inte ha den i gas for utan du vill omvandla den till en KLORAT. eller hur!
Så där du har läst om denna metod som är på SWI (vilket du är, en lite swi fanatiker). så tor jag inte på att det är så lätt som det låter??

Men om det är någon som gjort detta så får han/hon jätte gärnna skriva det här och såkallat "KNÄCKA" mig!

Det är min slut sats!

Men ha det gött! Får väll testa igen!

Klorexxxx

West-en
Medlem
West-ens avatar
Jag läser INTE SWI, ok ibland då, för att se det humoristiska i det. Sedan så är det ju självklart att det går! Du håller ju på att säga emot! Självklart går det, och din klorgas som du säger ångas bort, ångas ju självklart INTE bort (inte allt iallafall), utan den söker sig till den närmaste atomen den lättast kan fästa sig vid, som i detta fall just innebär att det bildas NATRIUMKLORAT.
Sedan så kanske du inte hr den uppfattningen, men jämför du volymen på den uppbubblande klorgasen med NaCl spm du har stoppat i så kanske du fattar att det finns en hel del mängs NaCl kvar som INTE har ångats bort.
Snälla, kan ingen kunnig hjälpa till och reda ut detta?

Svara på ämne
Topp Dela »