2010-09-22, 20:32
Medlem
Berberines avatar
vart hittar jag fumarsyra??
är i stort behov av denna, gärna så ren som möjligt
Citera
2010-09-22, 21:20
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Kan man köpa metaller som den nedan på internet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:PyritWuerfel.jpg

Vore riktigt nice att ha en. De är snygga som fan ju. Ser de ut så naturligt?

Finns i sånna mineralaffärer. Far har ett antal, riktigt coola, och ja; helt naturliga
Citera
2010-09-22, 21:29
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Finns i sånna mineralaffärer. Far har ett antal, riktigt coola, och ja; helt naturliga
Festligt, festligt! Det är nästan så man förstår att myten om intelligent design fortfarande lever kvar! Är det någon som vet varför de är så geometriska av sig? Jag vet att det finns en viss stenart vars block alltid faller av i fyrkanter. Det är ju nästan surrealistiskt. Stenar som faller av i fyrkanter! Varför? Hur!

Jag måste verkligen sova nu. Ni märker väl att jag börjar bli dum i huvudet? Åtta timmar vid datorn. Fan vad man börjar bli lat... Go kväll! Akta er för judarna!
Citera
2010-09-22, 21:49
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berberine

http://cgi.ebay.com/Fumaric-Acid-USP-100-grams-/160480813607?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item255d66 e227
Citera
2010-09-23, 17:05
Medlem
Fieldleafs avatar
Hittade en sida/butik som kunde sälja de jag sökte (2000 ml rundkolv med slipad kant i rätt storlek). De hade även en hel del exotiska kemikalier och ett riktigt bra utbud av labbutrustning. Nackdelen är att man enbart kan hämta ut de i butiken och de kan behöva specialtillverka den varan man köpte (min kolv etc). Priserna var faktiskt inte så farliga (de på sidan är angivna utan moms) så min rundkolv går på cirka 500kr vilket man får stå ut med.

butiken ligger i Stockholm (jag bot i gbg och de kunde inte skicka) så ska be en vän hämta upp den och ta med till mig sen.

i alla fall, www.labglas.se kan vara en bra sida för er som söker lite speciell utrustning ni inte kan finna någon annan stans, eller kanske lite sällsynta kemikalier.

/fieldleaf
Citera
2010-09-27, 13:02
Medlem
TrollkarlenLurifixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berberine
http://www.jimjamshop.com/fumaric-acid/59-fumaric-acid-50g.html

50g 9.5 Euro
Citera
2010-09-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Hittade en sida/butik som kunde sälja de jag sökte (2000 ml rundkolv med slipad kant i rätt storlek). De hade även en hel del exotiska kemikalier och ett riktigt bra utbud av labbutrustning. Nackdelen är att man enbart kan hämta ut de i butiken och de kan behöva specialtillverka den varan man köpte (min kolv etc). Priserna var faktiskt inte så farliga (de på sidan är angivna utan moms) så min rundkolv går på cirka 500kr vilket man får stå ut med.

butiken ligger i Stockholm (jag bot i gbg och de kunde inte skicka) så ska be en vän hämta upp den och ta med till mig sen.

i alla fall, www.labglas.se kan vara en bra sida för er som söker lite speciell utrustning ni inte kan finna någon annan stans, eller kanske lite sällsynta kemikalier.

/fieldleaf
Och privatpersoner får lov att handla kemikalier av dem?
Kan inte hitta något om det under försäljningsvillkoren.
Att sälja 1-Fenyl-2-nitropropen licensfritt till privatpersoner i Sverige kan väl ändå inte vara lagligt?
Citera
2010-09-30, 22:07
Medlem
Vart kan man köpa PVC rör?

Hej,
Jo jag hade tänkt mig att köpa lite pvc rör för både att bygga en potatiskanon/spud gun och en kulkvarn trumma. Jo då undrar jag om var man kan köpa bra PVC rör och PVC tillbehör vid Uppsala eller någon bra sida.
Jo jag tänkte också slänga till om hur mycket mal media och hur stor trumma måste man ha för att kunna mala 1 - 2 kg krut i taget?

Tack, för svar
//BC
Senast redigerad av badcookie 2010-09-30 kl. 22:09. Anledning: fel stavning*
Citera
2010-09-30, 22:16
Medlem
jonte123s avatar
första bästa järnhandel bör ha
Citera
2010-09-30, 22:34
Medlem
GalFisks avatar
Eller rinkabyror.se (eller sigro.se eller dinvvsbutik.se)
Citera
2010-10-12, 21:09
Medlem
Tänkte köpa saltsyra, och det var inte svårt att hitta, men killen i färgaffären blev lite misstänksam och började ställa en massa jobbiga frågor som jag inte var förberedd på. Så jag undrar, eftersom det är rätt rätt så relaterat till tråden, vad använder man koncentrerad (38% eller vad det är) till i färgsammanhang, vad är det man måste ha konc saltsyra för och inte kan använda något annat av deras produkter. För jag tänker inte säga att jag ska göra bomber eller thermite eller vad fan jag kan tänkas använda det till.
Citera
2010-10-12, 22:57
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dave37
Tänkte köpa saltsyra, och det var inte svårt att hitta, men killen i färgaffären blev lite misstänksam och började ställa en massa jobbiga frågor som jag inte var förberedd på. Så jag undrar, eftersom det är rätt rätt så relaterat till tråden, vad använder man koncentrerad (38% eller vad det är) till i färgsammanhang, vad är det man måste ha konc saltsyra för och inte kan använda något annat av deras produkter. För jag tänker inte säga att jag ska göra bomber eller thermite eller vad fan jag kan tänkas använda det till.

På min flaska saltsyra från färgaffären står det: "Saltsyra kan användas för borttagning av rost och kalkbeläggningar från ytor av järn, stål, koppar och mässing. Kan användas för rengörning av syrafasta material som porslin, glas, plast, betong och kakel bland annat. Avlägsnar cementbeläggningar från verktyg och kan även användas till etsning av betongytor."

Själv har jag bland annat använt det till att rengöra svart/ärgad koppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in