2005-08-09, 16:27
Medlem
Har nu sprunigt runt som en fåne på hälften av alla bensinmackar i göteborg, ingen k-sprit med ren isopropanol. Fick istället slutligen ge upp, och gå till apoteket och köpa deras snuskigt dyra (100ml för 46:-), tur jag inte behöver så mycket.
Citera
2005-08-10, 00:11
Medlem
Jomazis avatar
Ja, men du får samtidigt en massa vatten som KOKAR över, det var det jag menade med att kokpunkterna ligger för nära varann

Men testa för all del, jag hade nog satsat på ett torkmedel och sen dest.
Citera
2005-08-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxymoron
Är inte det NO2, som man kan leda ner i vatten igen?

Nja, det blir nog lite ineffektivt. Visserligen kan du leda ner det i vatten, men då disproportioneras NO2 till en blandning av HNO3 och HNO2 i lösningen. Och sedan sönderfaller HNO2 i sin tur, så nettot blir en bunta jämvikter, med nettoresultat att du bryter ner HNO3 i lösningn till kväveoxider och ev en del HNO2.
Citera
2005-08-14, 01:51
Bannlyst
Titan här hemma?

Tjenamorrs. Finns det bitar ( rundstavar, klossar osv ) av titan att köpa här hemma eller måste man beställa från utlandet?
Citera
2005-08-14, 01:57
Medlem
Avva66s avatar
Du menar rundstång/plattstål , självklart finns det att få tag på.
Hör med nån skrot, sök på nätet, så märkvärdigt material är det inte.
Vad ska du ha det till förresten?
Hittade en. http://www.edstraco.se/
Vet inget om priser, eller om dom säljer till privatpersoner.
Vill minnas att jag provbearbetade titan en gång i tiden, ett ämne på ca 500* 300*300mm. Det var ett helvete att fräsa i och spånorna var vi tvugna att gräva ner pga brandrisk sa dom (magnesium i troligen) Undrar vad klumpen var värd? Nån skrot måste ha iaf för spill det blir det alltid.

Har nån frågor angående skärande bearbetning så vet jag en del utan att skryta alltför mycket, har iaf jobbat i 20 år med det.
Citera
2005-08-14, 02:55
Medlem
Jomazis avatar
Det fula är att metallen idag kostar ca 8000 dollar per ton men är omöjlig att få tag på i mindre kvaliteter för ens 10X det priset. Fy bubblan!

Vad tar edstraco för sitt Ti?
500*300*300 är ju knappast ett litet stycke...
Citera
2005-08-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du menar rundstång/plattstål , självklart finns det att få tag på.
Hör med nån skrot, sök på nätet, så märkvärdigt material är det inte.
Vad ska du ha det till förresten?
Hittade en. http://www.edstraco.se/
Vet inget om priser, eller om dom säljer till privatpersoner.
Vill minnas att jag provbearbetade titan en gång i tiden, ett ämne på ca 500* 300*300mm. Det var ett helvete att fräsa i och spånorna var vi tvugna att gräva ner pga brandrisk sa dom (magnesium i troligen) Undrar vad klumpen var värd? Nån skrot måste ha iaf för spill det blir det alltid.

Har nån frågor angående skärande bearbetning så vet jag en del utan att skryta alltför mycket, har iaf jobbat i 20 år med det.

Edstraco är tyvärr rätt så dyra, och det är inte de renaste metallerna de säljer.
Ti är i finfördelad form självantändande i luft! De mest extrema exemplen är dess tyngre analoger, zirkonium och hafnium. De kompakta metallerna sätter man sannerligen inte eld på. Men i den mycket finfördelade form de fås vid produktion är de självantändande i luft, pulvren förvaras ofta under vatten. Samma gäller för titan, om än inte så uttalat. Ti förekommer ofta kommersiellt som s.k. svamp (eng. sponge), vilket har stor yta. Kan också utgöra självantändningsrisk.

Tips: kolla www.ebay.com, där finns några försäljare av grundämnen, och de brukar ha titan i solid form till bettiga priser.

Den allra billigaste bit titan du öht kan hitta torde vara denna: http://cgi.ebay.com/HIGH-PURITY-Metal-TITANIUM-approx-22-g_W0QQitemZ6553053682QQcategoryZ3220QQssPageNameZW DVWQQrdZ1QQcm dZViewItem

"High purity Titanium
purity 99.9% minimum
weight approx- 22g"

Utropspris 1 US dollar !! Frakt, någon enstaka dollar, tillkommer. Tyvärr kan säljaren inte leverera något analyscertifikat på varan, så man får vackert acceptera deras uppgift om renhet.
Citera
2005-08-15, 11:07
Bannlyst
Zinkit

Hej!
Jag undrar bara om man kan använda sig av nerslipade elförzinkade spikar/skruvar när man gör zinkit?
Citera
2005-08-15, 11:53
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [BIoHaZaRd]
Hej!
Jag undrar bara om man kan använda sig av nerslipade elförzinkade spikar/skruvar när man gör zinkit?

zinklagret på förzinkade saker är så tunt så det är nog värdelöst. Slipa istället ner offeranoder (köps på biltema tex).
Citera
2005-08-15, 15:25
Bannlyst
zinkit

Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
zinklagret på förzinkade saker är så tunt så det är nog värdelöst. Slipa istället ner offeranoder (köps på biltema tex).
Tack
Citera
2005-08-15, 23:42
Medlem
On fires avatar
Man kan inte utvinna zinken ur zinkspray på nåt sätt? Då får man det ju färdig pulveriserat.
Citera
2005-08-15, 23:46
Medlem
Jomazis avatar
....till ett helvetes pris. Lösa upp zink ifrån offeranod i saltsyra, fälla ut med (REN) al är nog bästa metoden. Men zinkit suger ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in