2006-04-12, 23:10
Medlem
Var kan man få tag i vit fosfor? Inte ens sigmaaldrich har det
Citera
2006-04-13, 10:49
Medlem
Ja, det finns billigare natrium!

Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
okej, gör så istället. kollade upp natrium på nifelheim, ca 1000kr för 25 gram EXKL (!) moms.. är det billigare nån annan stans?

Jag har hittat billigare natrium på den här norska sajten: http://kptnaturfag.no/shop/577
"Pris: 208.00 kr eks. MVA (260.00 kr inkl. MVA) ". Så med norska skatter blir det 260 norska kroner för 100 gram. Men natrium är klassat som farligt gods, och då krävs speciell frakt som farligt gods. Det kan bli betydligt dyrare än metallen själv.

De säljer även litium: http://kptnaturfag.no/shop/497 , dock inte kalium. För litium anges: "Pris: 910.00 kr eks. MVA (1137.50 kr inkl. MVA)".
Betänkt här att litium har en densitet på endast 0,534 g/cm^3, så 100 gram litium är nästan 200 milliliter metall.
Citera
2006-04-13, 15:58
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
okej, gör så istället. kollade upp natrium på nifelheim, ca 1000kr för 25 gram EXKL (!) moms.. är det billigare nån annan stans?
Kan tillägga att Natrium är extremt billigt att tillverka. Om det såldes efter tillverkningkostnaderna så skulle det säkert bara kosta nån hundralapp/kilot. Det tillverkas av att elektrolysera (skicka el genom) smält Natriumklorid (salt).

Ang. vit fosfor, det är väl den vita som är så giftig? Kanske därför den inte säljs isåfall.
Citera
2006-04-13, 18:05
Bannlyst
[quote=West-en]Kan tillägga att Natrium är extremt billigt att tillverka. Om det såldes efter tillverkningkostnaderna så skulle det säkert bara kosta nån hundralapp/kilot. Det tillverkas av att elektrolysera (skicka el genom) smält Natriumklorid (salt).

är du säker på detta??? jag mennar jag vet att man kan tillvärka det gennom elektrolys men om det är så jävla billit?? det vette fan! kan ju tänka mig att det är ganska dyrt! om man tänker på natriumets egenskaper??

Men men ha det gött // Klorexxx
Citera
2006-04-13, 18:46
Medlem
West-ens avatar
[quote=Klorex55]
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Kan tillägga att Natrium är extremt billigt att tillverka. Om det såldes efter tillverkningkostnaderna så skulle det säkert bara kosta nån hundralapp/kilot. Det tillverkas av att elektrolysera (skicka el genom) smält Natriumklorid (salt).

är du säker på detta??? jag mennar jag vet att man kan tillvärka det gennom elektrolys men om det är så jävla billit?? det vette fan! kan ju tänka mig att det är ganska dyrt! om man tänker på natriumets egenskaper??

Men men ha det gött // Klorexxx
Vad pratar du om? Om man tänker på Natriums egenskaper?!?!
Det är nog dyrt för att de har bestämt det så att folk inte ska köpa det hit och dit, och svar ja en elektrolys är INTE dyr.
Citera
2006-04-13, 18:47
Medlem
wääuus avatar
man måste smälta natriumkloriden, 800 grader C nånting tror jag krävs, men när man väl har ett skitstort bad av smält koksalt kan det ju inte vara så dyrt att elektrolysera det, det lär man ändå käna in på att sälja det för typ 1000:- / 25g
Citera
2006-04-13, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det är nog dyrt för att de har bestämt det så att folk inte ska köpa det hit och dit, och svar ja en elektrolys är INTE dyr.

OKay okaY! jag vet inte om det är så bara att det är dyrt bara för "FOLK" inte skall köpa det?? ööö tror inte det. det är något du har missuppfattat! hade det var en jätt billig graj att fram ställa det så tror jag inte att det är dyrt bara för att liksom. tror inte att det går att ladda fram av en "vanlig" människa? Men inget är ju omöjligt!
Nu vet inte jag, men jag kan tänka mig att det är lättare atrtt framställa rent natrium av NaOH? kanske kan få en bi prudukt av vatten?? men vatten reagerar ju men rent natrium så jag vette fa`??
Och det med egenskaper av natrium mennar jag att det är så att natrium har väll en antäningtempratur?? (vilket jag inte vet var den är??) så jag tror det är rätt kompliserade grejer som är ganska dyrt att framställa?

Är rätt trött nu när man har jobbat idag och allt!
någon som vet bättre??

Men ha det gött och HEJA FRÖLUNDA HEJA FRÖLUNDA HEJA HEJA HEJA!

Klorexxx
Citera
2006-04-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klorex55

Man måste även ha en speciell atmosfär så natriumet inte reagerar med luften. T ex argon.
Citera
2006-04-13, 22:02
Medlem
wääuus avatar
klorexx du tänker ovanligt bra idag, kanske för att du är trött
Citera
2006-04-13, 23:26
Medlem
West-ens avatar
Ja Klorex du har rätt det är LÄTTARE att tillverka det av NaOH och du slipper klorgasen, plus att det har lägre kokpunkt. Fabrikerna använde dock hellre NaCl pga att det är billigare plus att klorgasen kan användas till andra saker såsom HCl/klorat-tillverkning för att bara nämna två.
Sen så angriper smält NaOH fruktansvärt mycket olika metaller, det oxiderar lätt sönder dem väldigt fort.
Jag tror faktiskt det var någon här på FB som tillverkade Natrium av smält NaOH som han smälte och elektrolyserade på spisen (eller var det över en brännare?). Det som hände var att Natrium spred ut sig som en skugga från den ena elektroden, han hade dock inte gjort något separationssystem för Natriumet (vilket är ganska lätt om man tänker på densiteten). Så han lät Natriumhydroxiden stelna till en kaka och testade sedan att hälla vatten på det, det "fräste och bubblade", men om det berodde på reaktion mellan NaOH och vattnet eller mellan Natrium och vatten vet jag dock inte.
Citera
2006-04-13, 23:29
Medlem
wääuus avatar
en klump NaOH fräser och bubblar inte när man löser det i vatten, så det måste ha varit natriumet, mycet intressant faktiskt!
Citera
2006-04-17, 14:20
Medlem
wääuus avatar
hur får man tag på damageman egentligen? hade tnkt köpa lite grejer till BLP... och nån som vet om man kan köpa svavelsyra i Danmark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in