2006-11-22, 09:33
Medlem
plasticplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Kanske inte riktigt precis vad du söker men värt en titt. http://prola.aps.org/abstract/PRB/v8/i5/p2248_1

ahh tack ändå!
tycker det hade varit förjävla koolt om det hade blivit ferromagnetiskt!
Citera
2006-11-22, 20:52
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
i Krista K Plus är det 98% Kaliumnitrat tror jag.
Så står det iaf på min nyinköpta förpacking.
Unika kali är något mindre.

mvh //

P.S , Vilket utgångs-betyg fick du från nian om du inte kan stava "gödsel" ?
Citera
2006-11-22, 20:58
Medlem
very dangerouss avatar
krista-k plus

står på samma sida at krista_k plus inehåller 13,7% totalkväve, 13,7% nitrat, 38,4% kalium.
kan någon förklara lite mer exakt!
och skulle det fungera?
Citera
2006-11-22, 21:00
Medlem
negerbarns avatar
Snabb fråga bara... Har lyckats att få tag på en j***a massa magnesiumskrot från ett närliggande industriområde. Skrotet ser ut som tunna femkronor ungefär, och mitt syfte med magnesiumet är att fila det till spån så att jag kan använda det i pyro.

Nu är det så att det är VÄLDIGT svårt att fila nåt så tunnt. Min tanke är då att smälta magnesiumet till lite större tackor för att kunna fila ner det lättare sen. Men jag är orolig över en sak: Om jag värmer magnesium för att smälta det, är inte risken då stor att den tar eld? Jag vil ju lixom inte att flera hg magnesium ska brinna upp på en gång. Det vore synd

Så är det överhängande risk, eller kan jag lungt smälta mitt Mg?
Citera
2006-11-22, 21:07
Medlem
wääuus avatar
I större mängder brinner inte magnesium, om det tar eld slocknar det nog snabbt p.g.a. att syret inte räcker till. Jag hade försökt mala ner det i typ en mandelkvarn sen kulkvarna det om jag hade nån kulkvarn.
Citera
2006-11-22, 21:12
Medlem
wääuus avatar
Det har nog att göra med hur mycket av den bestämda jonen gödslet innehåller per vikt, det ser dock lite konstigt ut tycker jag, de kanske räknar med att allt inte är 100% eller så tar de hänsyn till syret i nitratjonen, men då borde det inte stå samma om kväve som nitrat.
Citera
2006-11-22, 21:20
Medlem
Skarjas avatar
Hur "säkert" är det att beställa från företag liknande Svenska kemi?
De är ju inte helt bakom (hoppas jag) och beställer man då som privatperson ingredienser till blixtljuspulver borde de väl reagera?
Man vill ju inte att någon ska komma och kolla upp vad man sysslar med hemma på kvällarna!

Sedan funderade jag hur man kan avgöra hur fint aluminiumpulver är, det är finare malt än vetemjöl och nästan så att det klumpar sig när man häller... Hjälp?
Citera
2006-11-22, 22:35
Medlem
Silverturks avatar
Jag beställde både kaliumperklorat och "Aluminium 5413 H 'Super' " eller vad den nu heter. Alla kemikalier är i princip gjorda för pyro. Att de skulle bli förvånade över att jag blandar flash hemma är ju befängt. Dessutom är det inte olagligt att beställa kemikalierna, bara att blanda dom på det sättet. Liksom saltsyra, väteperoxid och aceton.
Citera
2006-11-22, 22:57
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarja
Hur "säkert" är det att beställa från företag liknande Svenska kemi?
De är ju inte helt bakom (hoppas jag) och beställer man då som privatperson ingredienser till blixtljuspulver borde de väl reagera?
Man vill ju inte att någon ska komma och kolla upp vad man sysslar med hemma på kvällarna!

Sedan funderade jag hur man kan avgöra hur fint aluminiumpulver är, det är finare malt än vetemjöl och nästan så att det klumpar sig när man häller... Hjälp?

från svenskakemi är det nog 99% säkert Hans (han som äger och driver svenskakemi.se heter så) vet mycket väl om det, när jag skulle jag beställa hem ingridienserna till flash, och tog då Aluminium "PZ", och sedan kaliumperklorat i samma beställning. han frågade då i ett mail några timmar senare om jag inte ville ha det andra och sa att det skulle göra mitt flash (blp, blixtljuspulver eller vad du kallar det) mycket mer reaktivt... så nog vet hans att du ska bygga sällare av det, men han är då inte imot det, tvärtom, behöver du hjälp så kan du fråga han, han är väldigt trevlig. han vet nog vad du och många andra gör nere i källaren på kvällarna, men det fina är att han själv håller på nere i källaren
mitt al (5413H Super från svenskakemi) är nästan i samma koncictens som mjöl, men det klumpar inte alls, däremot så har kaliumperklorat en tendens att klumpa ihop sig. kan lägga upp nån bild på det i helgen om du vill..

Obs! stavfel i texten kan förekomma

Cheers!

EDIT: ändrad efter naturvetarens vilja
Citera
2006-11-22, 23:02
Medlem
Naturvetarens avatar
Schysst mot Hans att skriva det där. Nu kommer han att bli överöst med kewls och annat skit, eller ännu värre, myndigheter. Jag skulle editera det inlägget om jag var du...
Citera
2006-11-23, 00:06
Medlem
Kaminixs avatar
Offtopic:
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
P.S , Vilket utgångs-betyg fick du från nian om du inte kan stava "gödsel" ?
En i min avgångsklass fick MVG fastän han under flera lektioner vänt sig tillbaka till mig (som fick VG) och frågat om stavning på så enkla ord som "skjuta" (enda ordet jag minns specifikt att han frågat om).

Han fick givetvis MVG för att min lärare ville vara nytänkande, revolutionerande, i stil med det nya; och därmed berömma b-iga dikter med kass grammatik. Han gav också MVG till svenska uppsatser där vartannan mening var något i stil med "det är därför man måste ge 110%!", och ja, det var en mening, inte en bisats som man skulle kunna tro.

Sorry, dampar alltid loss på skiten när jag får chans.
Citera
2006-11-23, 12:38
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
...men han är då inte imot det, tvärtom, behöver du hjälp så kan du fråga han, han är väldigt trevlig. han vet nog vad du och många andra gör nere i källaren på kvällarna, men det fina är att han själv håller på nere i källaren

Det gör han nog inte, det finns ingen i detta land som gör sådant, inte ens gå mot rött! Vi är alla laglydiga medborgare och rättar oss i ledet...

Trevligt att det är pålitligt, har haft funderingar på att beställa vad man nu kan tänkas vilja ha på ett sådant ställe...

Vilken blandning på blp är minst känslig om man nu har aluminium som en beståndsdel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in