2006-04-11, 16:41
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
På alfort & cronholm heter det vara svavel.
Citera
2006-04-11, 22:41
Medlem
wääuus avatar
men Calciumkarbid är ju svårt att lösa i vattaen och därmed svårt att reagera med Al dessutom är Al mer ädelt än kalcium så det skulle nog inte reagera ändå, men det som bildas när kalciumkarbid blandas med vatten är kalciumhydroxid (tror jag) vilket är basiskt som reagerar med al under utveckling av vätgas och kalciumaluminiumoxid (eller?)
Citera
2006-04-12, 00:09
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det reagerar med vatten och bildar acetylen.
Citera
2006-04-12, 00:52
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det reagerar med vatten och bildar acetylen.
ja precis därför är det svårt att ha kalciumkarbid i vattenlösning, men det är ett intressant ämne, verkar det som
Citera
2006-04-12, 17:12
Medlem
unknown users avatar
var kan man köpa cesium i sverige? är det licensbelaggt? vad kostar ca 5gram? (ja, jag är en tönt som ska kasta det i vattnet)
Citera
2006-04-12, 17:51
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
var kan man köpa cesium i sverige? är det licensbelaggt? vad kostar ca 5gram? (ja, jag är en tönt som ska kasta det i vattnet)
Nöjer du dig med cesium-137 är det bara att leta i svampar med mera!

Nej du kan inte få tag i cesium särkilt lätt, cesium är dessutom extremt dyrt. Sedan så exploderar cesium i kontakt med luft så du kommer inte att kunna ha det någon annanstans än i glasampullen som det levereras i. Cesium är för övrigt en ganska vacker metall, den smälter i handen och är guldfärgad.

Vill du ha effekten med en smäll i vattnet så behöver du inte ha cesium, det fungerar med alla alkalimetaller, även så "simpla" ena som Natrium och Kalium. Och de är betydligt lättare att få tag i.
EDIT: Ang. karbiden så är det restprodukten som ska reagera med Al och bilda rent kalcium tror jag. Alltså:
1. CaC2 + H2O -> C2H2 + Ca(OH)2 (INTE balanserat!)
2. Ca(OH)2 + Al -> Ca + Al(OH)3 (INTE balanserat!)
Citera
2006-04-12, 18:35
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
EDIT: Ang. karbiden så är det restprodukten som ska reagera med Al och bilda rent kalcium tror jag. Alltså:
1. CaC2 + H2O -> C2H2 + Ca(OH)2 (INTE balanserat!)
2. Ca(OH)2 + Al -> Ca + Al(OH)3 (INTE balanserat!)

men kalcium är ju mer oädelt än aluminium väl?
Citera
2006-04-12, 19:34
Medlem
unknown users avatar
tackar tackar
Citera
2006-04-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
Cesium i Sverige: svårt.

Cesium från utländsk säljare hittas här: http://www.smart-elements.com/index.php?element=Cs&arg=show&PHPSESSID=241465579e e422e96976624b718a3488

Faktiskt jämförelsevis lågt pris. Man måste idag räkna med ca 200 kr per gram för de 2 tyngsta alkalimetallerna Rb och Cs, åtminstone upp till förpackningar på ca 5-10 gram. Som påpekats tidigare är de synnerligen reaktiva; de antänds spontant vid kontakt med luft och brinner explosionsartat. Förvaring i glasampull under argon är den enda realistiska förvaringsmetoden.

De har en miniversion också, bild längst ner på sidan:"50mg high purity Cesium Metal 99,99% in micro ampoule" för endast 16.90 euro (ca 160 kronor).

Se även: http://www.metalle-wimmer.at/ , tryck på "Cs".
Citerar:
"hochreines, goldgelbes Cäsium
hochreines Cs in sicheren Ampullen
sehr schwer in dieser Qualität zu bekommen
Sie erhalten eine Ampulle mit 50mg Inhalt (entspricht dem Volumen von ca. 0,5 g Gold)
Reinheit: 99,99 % - 99,995 %
Preis: 8 Euro"

Billigare än så kan du knappast hitta Cs i små mängder.

Ärligt talat tror jag inte att du kommer så långt som att kasta det i vattnet. Om du knäcker en sådan ampull i luft antänds metallen omedelbart. Du hinner knappast få ner den brinnande metallen i vattnet.
Citera
2006-04-12, 21:10
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Ärligt talat tror jag inte att du kommer så långt som att kasta det i vattnet. Om du knäcker en sådan ampull i luft antänds metallen omedelbart. Du hinner knappast få ner den brinnande metallen i vattnet.

jag är fullt medveten om det, men man kan ju ta en mindre smällare med eltändning utanpå och sänka ner det i vattnet ca 1 meter och smälla den lilla så att glaset går sönder
Citera
2006-04-12, 22:10
Medlem
West-ens avatar
Men cesiumet kommer inte att bry sig, det kommer att reagera ungefär likadant som med luft, möjligtvis LITE våldsammare. Varför inte satsa på Natrium eller Kalium istället? Natrium går tillochmed NÄSTAN tillverka hemma.
Citera
2006-04-12, 23:00
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Men cesiumet kommer inte att bry sig, det kommer att reagera ungefär likadant som med luft, möjligtvis LITE våldsammare. Varför inte satsa på Natrium eller Kalium istället? Natrium går tillochmed NÄSTAN tillverka hemma.

okej, gör så istället. kollade upp natrium på nifelheim, ca 1000kr för 25 gram EXKL (!) moms.. är det billigare nån annan stans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in