2006-03-05, 22:30
Medlem
Kvicksilver

Om man nu vill köpa kvicksilver som privatperson, så är det tyvärr inte alls lätt. Skulle vara om man kommer över några gamla termometrar som beskrivits tidigare.

Om man har företag kan man köpa från DAB Dental AB. Hemsida http://www.dabdental.se. För ca 5 år sedan sålde de fortfarande Hg, ca 500 kr kilot tror jag det kostade.

Har man tur så säljer DAB Dental rentav til privatpersoner, har faktiskt inte provat.

Annars minns jag kataloger jag fick från Degussa AB (representant och agent för tyska Degussa GmbH) för ca 25 år sedan. Bl.a. sålde de Hg i olika kvaliteter och storklekar. Standardkvaliteten (den skitigatse) var 99,99% Hg, s.k. Huttenkvicksilver. Salufördes i 34 kg stålflaskor! Sedan allt renare kavliteter, i allt mindre och dyrare flaskor. Men det var 1992, idag vet jag inte om de har Hg längre.

Tusan också, jag ha skulle köpt en trettifyralitersbytta när jag hade chansen!

Som påpekas ovan är Hg giftigt. Dessutom är det flyktigt, avdunstar redan vid rumstemperatur. Tror att ångtrycket visst var 0,1 millibar. Luft mättad med Hg-ånga vid rumstemp håller ca 10 högre halt än max tillåtet gränsvärde.

Jag blev en gång i min galna ungdom kvicksilverförgiftad. Jodå, ballt värre. Blandade Hg och jod, satt med nosen över, det blev varmt och metallen avdunstade, jag drog in härligheten i kranen. Mådde pyton, motgift rå äggvita och mjölk. Huvaligen.
Citera
2006-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Om man nu vill köpa kvicksilver som privatperson, så är det tyvärr inte alls lätt. Skulle vara om man kommer över några gamla termometrar som beskrivits tidigare.

Om man har företag kan man köpa från DAB Dental AB. Hemsida http://www.dabdental.se. För ca 5 år sedan sålde de fortfarande Hg, ca 500 kr kilot tror jag det kostade.

Har man tur så säljer DAB Dental rentav til privatpersoner, har faktiskt inte provat.

Annars minns jag kataloger jag fick från Degussa AB (representant och agent för tyska Degussa GmbH) för ca 25 år sedan. Bl.a. sålde de Hg i olika kvaliteter och storklekar. Standardkvaliteten (den skitigatse) var 99,99% Hg, s.k. Huttenkvicksilver. Salufördes i 34 kg stålflaskor! Sedan allt renare kavliteter, i allt mindre och dyrare flaskor. Men det var 1992, idag vet jag inte om de har Hg längre.

Tusan också, jag skulle köpt en trettifyralitersbytta!

Som påpeksa ovan är Hg giftigt. Dessutom är det flyktigt, avdunstar redan vid rumstemperatur. Tror att ångtrycket visst var 0,1 millibar. Luft mättad med Hg-ånga vid rumstemp håller ca 10 högre halt än max tillåtet gränsvärde.

Jag blev en gång i min galna ungdom kvicksilverförgiftad. Jodå, ballt värre. Blandade Hg och jod, satt med nosen över, det blev varmt och metallen avdunstade, jag drog in härligheten i kranen. Mådde pyton, motgift rå äggvita och mjölk. Huvaligen.

Hur fick du tag på ditt kvicksilver?
Citera
2006-03-05, 22:44
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jag tycker det är en vacker metall, dessutom kan man ju testa att framställa olika salter utav det.
Citera
2006-03-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Hur fick du tag på ditt kvicksilver?

Det var många år sedan, 1977 om jag minns rätt. Köpte det i den lokala färghandeln. De köpte då Hg från ett lokalt företag som hette Ädelmetall AB, numera säkert uppköpt både 2 och 3 gånger. Då kostade Hg 60 kronor kilot!
Citera
2006-03-05, 23:23
Medlem
pihops avatar
Dom gamla kejsarna i Kina hade ju små dammar fyllda med kvicksilver, en sån vill jag ha.
Citera
2006-03-05, 23:37
Medlem
Lite OT. Vackrare men dyrare än kvicksliver...

Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Jag tycker det är en vacker metall, dessutom kan man ju testa att framställa olika salter utav det.

...är gallium. Smältpunkt +29,78 grader C. Det är alltså fast vid rumstemperatur, ser ut och känns som tenn, något lättare. Men Om man har llite gallium i ett plaströr och värmer med handen så smälter det strax (huden håller kring drygt 30 grader). Om man smälter det i luft bildas ett väldigt tråkigt oxidskikt, men vid smältning under utspädd svavelsyra eller saltsyra (ca 1-5% vattenlösning) så löses oxiden omedelbart, och kvar får man en väldigt spänstig helt silvervit mycket vacker metalldroppe.

Faktiskt, smält gallium är vackrare än Hg; pga dess mycket lägre densitet så är den "spänstigare", studsar lättare än Hg som mest ligger där (faktiskt lite plattare) som en våt pöl .

Dessutom har metallerna faktiskt olika färg! Hg är mörkgråare, medan gallium är helt silvervit. Dessutom är gallium inte giftig (jämförbar med Al). Den är aluminiums tyngre släkting i periodiska systemet, och den trevärda galliumjonen, Ga3+, är mycket snarlik aluminiumjonen. Kemiskt uppvisar den därför mycket stora likheter med aiuminium (och de är svåra att separera), fysikaliskt däremot har de inga likheter alls.
Gallium får inte förvaras i glaskärl, eftersom den smälta metallen expanderar ca 3% vid stelning, och därmed kan orsaka kärlsprängning. Förvaras och saluförs i polyetenkärl.
Gallium får inte heller komma i kontak med andra metaller, i synnerhet aluminium, då dessa angrips mycket starkt av smält gallium. Aluminium angrips särdeles kraftigt, och även massiva kan helt spricka sönder då den bildade legeringen tränger ner på djupet (intergranulär penetration).

Däremot saknar gallium likheter med Hg i kemiskt avseende.

Pris för gallium idag ca 4-5000 kr kilot för teknisk kvalitet (=99,99%). Klassas faktiskt som farligt gods, pga tendensen att angripa andra metaller.

(anm. jag kallar galliumlegeringar för "gamalgam" )
Citera
2006-03-06, 17:09
Medlem
Säljer omikron-online.de till privatpersoner? Någon som har beställt därifrån?
Citera
2006-03-06, 17:10
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DcJack
Säljer omikron-online.de till privatpersoner? Någon som har beställt därifrån?

Mitt inlägg på första eller andra sidan svarar på den fråga

edit:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=2117133&postcount=34
Citera
2006-03-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Det var många år sedan, 1977 om jag minns rätt. Köpte det i den lokala färghandeln. De köpte då Hg från ett lokalt företag som hette Ädelmetall AB, numera säkert uppköpt både 2 och 3 gånger. Då kostade Hg 60 kronor kilot!

Hahaha Lokala färghandeln. Ja det var annat på den tiden.
Citera
2006-03-07, 18:33
Medlem
Avkok!

Svavelsyra, kan man gör att avkok och få den mer koncentrerad?
Jag har för mig att jag läste det här någonstans men kan inte hitta tråden.
Citera
2006-03-07, 18:47
Medlem
tweakads avatar
någon som vet vart jag kan få tag i följande:

polyisobutylen
di-(2-etylhexyl)sebesat
cyklotrimetylentrinitramin
Citera
2006-03-07, 19:11
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allkemisten
Svavelsyra, kan man gör att avkok och få den mer koncentrerad?
Jag har för mig att jag läste det här någonstans men kan inte hitta tråden.
Du kan destillera H2SO4 till 98% ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in