2010-04-17, 21:26
Medlem
Speltidnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummy12
Jag bor i Linköping så det är lite långt till Stockholm
De affärer jag har köpt av brukar köpa gödning i större säcker (100 kilo) och ompaketera själva till mindre förpackningar så jag har inte en anning om vad det är för märke jag använder just nu. Blir billigare så säger dem, stämmer väl.

Man kan köpa förvånande många olika sorters användbara kemikaler i akvarieaffärer

Ok jag får väl gå ut imorgon och kolla runt lite.
Citera
2010-04-18, 15:02
Medlem
Ankrrs avatar
Hej jag är desperat ute efter Kaliumkarbonat.
Är det någon som vet var man kan få tag på det?
Citera
2010-04-18, 17:32
Medlem
Fox 2s avatar
Potaska är ett annat namn för kaliumkarbonat, finns hos vissa keramikhandlare.

mvh
Citera
2010-04-19, 10:50
Medlem
Går även framtsälla egen kaliumkarbonat om du har tillgång till en massa björkved, finns något av en guide här på forumet.

Här har du en länk om ämnet i alla fall, historia och lite annat.

http://www.shenet.se/ravaror/pottaska.html
Citera
2010-04-20, 12:22
Medlem
Hej,

Har använt en avskuren injektionsspruta till att pumpa kolbaserade stjärnor (de vill absolut inte bli bra rullade...). Detta fungerar ypperligt för 3"- och 4"-konstbomber, men funderar nu på att tillverka en större (6") till en händelse. Skulle då behöva en större injektionsspruta, men vart sjutton får man tag i en sådan egentligen? Enligt de amerikanska sidor som förespråkar dem som fattigmansstjärnpumpar köper man dem (receptfritt) på det lokala apoteket, men tvekar på att detta går här i äran och hjältarnas land? Jag behöver ju förvisso inga kanyler till dem, så det borde ju inte vara några direkta restriktioner på plasten/gummit, men man vet ju aldrig... dessutom, vad kan man möjligen tänkas ha dem till om inte just till injektioner?
Lär ju bli svårt att förklara...

Vill minnas att man spolade öronen med den mindre sorten hemma när jag var liten, men det var antagligen inte vad de officiellt såldes för?

Tacksam för svar,
Bartholomeus
Citera
2010-04-20, 18:01
Medlem
wääuus avatar
På apoteket vet jag att man iallafall kan få en liten spruta som är till för att oralt dosera medicin till barn eller husdjur.
Skulle väl kunna tänka mig att ID är mellan 1 och 1,5 cm.
Citera
2010-04-21, 16:16
Medlem
Heraco har, http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&filter=S&gID=1061. Tror att de säljer till privatpersoner, iaf köpte jag sprutor av dem för några år sen.
Citera
2010-04-21, 16:56
Medlem
pards avatar
Kollade in på en sida så var nämn på första sidan http://www.sagitta.se/ och där hittade jag natrium PS 100g och jag undrar om det är vanligt natrium som smäller till rätt bra i vatten om inte vart kan jag hitta rent natrium eller sodium?
Citera
2010-04-21, 19:30
Medlem
dummy12s avatar
Sagitta säljer tyvärr inte till privatpersoner, troligen för att de säljer saker som rent natrium eller koncentrerad svavelsyra
Du kommer aldrig hitta rent natrium som du bara kan köpa sådär då det är ett otroligt vanskligt ämne att handlas med. (Ja Natrium är det som brinner i kontakt i vatten. Smäller, nej.)
Jag skulle gissa på att dina kemikunskaper inte ens i närheten av det som krävs för att handskas med rena alkalimetaller. Du kommer bara skada dig.
Om du läser på lite om kemi kan du bygga dig en Down's cell och göra eget.
Citera
2010-04-21, 20:10
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummy12
Sagitta säljer tyvärr inte till privatpersoner, troligen för att de säljer saker som rent natrium eller koncentrerad svavelsyra
Du kommer aldrig hitta rent natrium som du bara kan köpa sådär då det är ett otroligt vanskligt ämne att handlas med. (Ja Natrium är det som brinner i kontakt i vatten. Smäller, nej.)
Jag skulle gissa på att dina kemikunskaper inte ens i närheten av det som krävs för att handskas med rena alkalimetaller. Du kommer bara skada dig.
Om du läser på lite om kemi kan du bygga dig en Down's cell och göra eget.

Natrium smäller visst i kontakt med vatten och inte behövs det mycket heller. Jag har förövrigt handskas med
litium, natrium och kalium sedan jag var 15 år och aldrig har det hänt något som inte skulle hänt. Paraffin är inte
direkt svårt att hitta och förvara dem gör man i valfri glasburk. (vid längre förvaring ska man väl förmodligen ha
något speciellt) Har haft tunna plasthandskar på mig när jag tagit i det men har handskas med det utan handskar
också, går bra sålänge man kollar så man inte har några bitar kvar på fingrarna när man ska tvätta sig, och har
paraffin på fingrarna först.

Har ingen sida att rekommendera tyvärr men jag kan inte fatta att folk är så oroliga.
Citera
2010-04-22, 16:11
Medlem
dummy12s avatar
Det är ett under att du inte har skadat dig...
Citera
2010-04-23, 09:42
Medlem
oNesteruds avatar
Hur får man tag på natrium, kalium, litium, barium samt kalcium i fetlöslig form?
Det vill säga opolära föreningar som var och en innehåller ett av dessa ämnen.
Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in