2010-08-16, 03:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så var införskaffas kaliumnitrat? Är det på färgaffärer eller någon annanstans?
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=20&It emid=53
KNO3 Kaliumnitrat ca 250g 20:-
Citera
2010-08-22, 17:42
Medlem
Någon som har förslag på svart järnoxid / magnetit / Fe3O4 i pulverform? Detta till s.k. flytande magneter, så jag behöver inte speciellt stora mängder.
Citera
2010-08-22, 18:40
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweErnie
Någon som har förslag på svart järnoxid / magnetit / Fe3O4 i pulverform? Detta till s.k. flytande magneter, så jag behöver inte speciellt stora mängder.

Alfort & Cronholm säljer det som färgpigment. Finns i färghandelns pigmenthylla. Både som små och stora burkar. De kallar det Järnoxidbrunt Nr 686 eller Järnoxidsvart Nr 318 (Minns inte vilken som är vilken, tror de är i princip likvärdiga, men kör på den svarta du)

När du fått din flytande magnet (?) att fungera, så starta gärna en tråd om hur du bar dig åt. För jag tror ju att du menar ferrofluid, en vätska som reagerar på magneter, inte en vätska som är en magnet. Och min ferrofluid börjar dela på sig nu...
Senast redigerad av WirelessGkit2 2010-08-22 kl. 18:45.
Citera
2010-08-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Alfort & Cronholm säljer det som färgpigment. Finns i färghandelns pigmenthylla. Både som små och stora burkar. De kallar det Järnoxidbrunt Nr 686 eller Järnoxidsvart Nr 318 (Minns inte vilken som är vilken, tror de är i princip likvärdiga, men kör på den svarta du)

När du fått din flytande magnet (?) att fungera, så starta gärna en tråd om hur du bar dig åt. För jag tror ju att du menar ferrofluid, en vätska som reagerar på magneter, inte en vätska som är en magnet. Och min ferrofluid börjar dela på sig nu...

Tackar för tipset, får åka och kolla imorgon. Och ja, jag menar ferrofluid, det blev kanske lite otydligt där... Tyvärr så tror jag bara att det håller i ett par veckor, men om det fungerar längre för mig ska jag dela med mig av mina kunskaper
Citera
2010-08-25, 11:13
Medlem
Tjena! Jag skulle vilja köpa flytande syre inkapslat i tillslutet glasrör, Endast för prydnads skull. Obs. bild: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Liquid_Oxygen.gif

Är detta en omöjlighet?
Citera
2010-08-25, 12:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasnafd
Tjena! Jag skulle vilja köpa flytande syre inkapslat i tillslutet glasrör, Endast för prydnads skull. Obs. bild: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Liquid_Oxygen.gif

Är detta en omöjlighet?

Nej, det måste vara kylt för att kunna anta vätskeform, finns ampuller med syre i gasform. Men ej u vätskeform. Här hittar du nog de som är närmast vad du söker http://www.smart-elements.com/

// fieldleaf
Citera
2010-08-27, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Nej, det måste vara kylt för att kunna anta vätskeform, finns ampuller med syre i gasform. Men ej u vätskeform. Här hittar du nog de som är närmast vad du söker http://www.smart-elements.com/

// fieldleaf

Njaaa, sålänge som trycket är tillräckligt högt så kan det vara flytande vid rumstemp. Fast det kanske inte finns några glasampuller som klarar av det
Citera
2010-08-27, 17:42
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasnafd
Njaaa, sålänge som trycket är tillräckligt högt så kan det vara flytande vid rumstemp. Fast det kanske inte finns några glasampuller som klarar av det

Nopp, flytande syre kan inte vara varmare än -119 C grader, oavsett tryck

Edit, glömde minustecknet
Citera
2010-08-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Nopp, flytande syre kan inte vara varmare än -119 C grader, oavsett tryck

Edit, glömde minustecknet

Woot? Känner mig amatörmässig... Vadan detta? Och varför gäller det inte andra gaser så som butan?
Citera
2010-08-29, 17:04
Medlem
EulerBoys avatar
Det har att göra med att det egentligen är få gaser som beter sig enligt den ideala gaslagen. Det gränspunkt vad avser tryck och temperatur som krävs för en fasövergång kallas för kritisk punkt.

Den kritiska punkten för syrgas är -119 ºC vid 5050 kPa medan den för butan är 152 °C vid 3796 kPa, vilket förklarar varför butan kan hållas flytande vid rumstemperatur medan syre inte kan det.

Flytande vatten kan som varmast bli 374 °C.

Citera
2010-08-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Det har att göra med att det egentligen är få gaser som beter sig enligt den ideala gaslagen. Det gränspunkt vad avser tryck och temperatur som krävs för en fasövergång kallas för kritisk punkt.

Den kritiska punkten för syrgas är -119 ºC vid 5050 kPa medan den för butan är 152 °C vid 3796 kPa, vilket förklarar varför butan kan hållas flytande vid rumstemperatur medan syre inte kan det.

Flytande vatten kan som varmast bli 374 °C.

I see! Fint förklarat Nu fick jag en annan fundering besvarad också; det med vattnet Men nu har jag orsakat nog med off topic. Back to topic!
Citera
2010-08-30, 16:20
Medlem
pyro860s avatar
Sugen på att köpa Al och KCLO4. Vilken internetshop är absolut billigast?

Hellst nån svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in