2010-04-23, 14:06
Medlem
dummy12s avatar
Tror det blir väldigt svårt då alkalimetaller och alkaliska jordartsmetaller alltid (så gott jag vet) är bundna i salter, och salter är ju tyvärr polära.
Citera
2010-04-23, 22:51
Medlem
Sebbebebbes avatar
I den här videon sägs det att man ska ha en "70%ig alkohol", men jag förstår inte riktigt vad det kan vara för något (är inte direkt ett kemisnille). Så, kära Flashbackare, jag vänder mig till er med min fråga; hur får jag tag i en kemikalie som liknar den som används i videon? En kommentar ang. säkerheten skulle även uppskattas.

http://video.about.com/chemistry/Burning-Money-Magic-Trick.htm
Citera
2010-04-24, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebebbe
I den här videon sägs det att man ska ha en "70%ig alkohol", men jag förstår inte riktigt vad det kan vara för något (är inte direkt ett kemisnille). Så, kära Flashbackare, jag vänder mig till er med min fråga; hur får jag tag i en kemikalie som liknar den som används i videon? En kommentar ang. säkerheten skulle även uppskattas.

http://video.about.com/chemistry/Burning-Money-Magic-Trick.htm
70% alkohol är lite onödigt i detta fallet då det är hyfsat svårt att få tag på.

Gammal hederlig T-röd funkar finfint!
http://school.chem.umu.se/Experiment/19
Citera
2010-04-24, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebebbe

http://video.about.com/chemistry/Bur...agic-Trick.htm

Jag skulle använda T-sprit, utspädd med vatten. 2 delar sprit och 1 del vatten.
Man kan också använda 50-60% vodka eller liknande men det är bättre att hälla i groggen.
Grejen är att du kan använda vilken sprit du får tag i bara den är ca 50-70%.

Ha en hink med vatten till hands om du är osäker och börja inte med att elda tusenlappar.
Citera
2010-04-24, 11:01
Medlem
pards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummy12
Sagitta säljer tyvärr inte till privatpersoner, troligen för att de säljer saker som rent natrium eller koncentrerad svavelsyra
Du kommer aldrig hitta rent natrium som du bara kan köpa sådär då det är ett otroligt vanskligt ämne att handlas med. (Ja Natrium är det som brinner i kontakt i vatten. Smäller, nej.)
Jag skulle gissa på att dina kemikunskaper inte ens i närheten av det som krävs för att handskas med rena alkalimetaller. Du kommer bara skada dig.
Om du läser på lite om kemi kan du bygga dig en Down's cell och göra eget.

Jag undrar förstås om dina kunskaper är nog inom ämnet om du inte vet att natrium smäller i vatten har du knappt rätt till att säga att det är ett under att han inte har gjort illa sig. Du är näst intill patetisk som bara vet hur man skyddar sig från det. Jag har hållit på med natrium ett 20 tal gånger på kemin men då en liten bit bara.
Citera
2010-04-24, 18:09
Medlem
em101s avatar
Jag är på jakt efter gibberellinsyra, någon som vet var jag kan få tag på det?
Citera
2010-04-24, 22:26
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Hur får man tag på natrium, kalium, litium, barium samt kalcium i fetlöslig form?
Det vill säga opolära föreningar som var och en innehåller ett av dessa ämnen.
Någon som vet?

Du köper/gör tvål av dem. Dvs du reagerar baser av dem med fettsyror eller fettsyraestrar.

Citat:
Ursprungligen postat av em101
Jag är på jakt efter gibberellinsyra, någon som vet var jag kan få tag på det?
Unitednuclear.com
Citera
2010-04-24, 23:20
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Du köper/gör tvål av dem. Dvs du reagerar baser av dem med fettsyror eller fettsyraestrar.

Unitednuclear.com

De skickar dock bara till USA och kanada..

// fieldleaf
Citera
2010-04-25, 19:40
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Någon som har nån koll på väteperoxid i Karlstad-trakten? Kan inte komma på någon hyffsat
stor färgaffär, jag var på stuvbutiken men ingen lycka där.

Mvh

Bumpar, finns det inga hobbyterrorister i Karlstad eller?
Citera
2010-04-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
På apoteket vet jag att man iallafall kan få en liten spruta som är till för att oralt dosera medicin till barn eller husdjur.
Skulle väl kunna tänka mig att ID är mellan 1 och 1,5 cm.

Tackar, ska kolla upp det

@Lars H: Ah, verkar trevligt, ska se på det också
Citera
2010-04-26, 16:14
Medlem
Ockletts avatar
Köpa dessa råvaror billigast?

Frågan är var kan man köpa ren aluminium, tenn, koppar och zink någonstans?
Är råvarupriserna som står på börsen de billigaste?
Och i sådana fall vart köper jag metallerna för dessa priser någonstans?
Om dessa metaller är smutsiga och kanske begagnade hur "renar" jag dem?

Anledningen till varför jag skapade en ny tråd om detta är för att jag vill få reda på vart dessa råvaror kan köpas så billigt som möjligt någonstans, så ta inte bort tråden tack.
Citera
2010-04-26, 23:09
Medlem
Fox 2s avatar
Glöm råvaropriserna, "omöjligt" att köpa efter dom som privatperson.

Beroende på hur rent du behöver så rekommenderar jag skrotar.

Har ofta många tunnar med olika metaller o går oftast att köpa billigt (antar att du inte behöver flera ton).

Berätta mer hur rent och vilka mängder så blir det enklare.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in