2012-02-01, 17:45
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taftamanabag
Jag formulerade mig lite dåligt, jag hittar återförsäljare av vissa produkter, men inte just xylen. Har kollat på en del sidorna till affärerna som nämns på sidan utan att kunna hitta något.

Jaha då förstår jag. Men kan du inte be någon av återförsäljarna att plocka hem några liter åt dig då? En färgaffär som säljer toluen borde inte ha några problem att få hem lite xylen.
Citera
2012-02-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newb3
Någon som har tips på vart man handlar vanlig stubin?
Ska ha den till att antända svartkrut.

Enda sidan jag hittat stubin på hitintills är Pyroshop, där var man ju tvungen att handla för minst 500.

Får man handla "vanlig" stubin utan att ha nån typ utav licens?

Glömt skriva det men har fått svar på min fråga.

Vanlig grön stubin som sitter på köpta smällare får man handla som privatperson, alltså den sorten som brinner 1-1,5 cm/s
Citera
2012-02-02, 22:18
Medlem
Taftamanabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jaha då förstår jag. Men kan du inte be någon av återförsäljarna att plocka hem några liter åt dig då? En färgaffär som säljer toluen borde inte ha några problem att få hem lite xylen.
Letat runt en del, och det verkar tillslut som att ett Colorama kan ta hem det.

Vilken skulle du (och alla andra så klart) rekommendera av xylen och toluen som lösningsmedel när man ska ha en organisk och oorganisk fas i en behållare? Xylenen ska tydligen lukta en mer än toluenen, men toluenen ska tydligen bilda emulsion lättare.
Citera
2012-02-02, 23:10
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Jag letar efter xylen och har sökt runt en del i tråden. Det bästa verkar vara xylen från Nitor, men jag svårt att hitta en återförsäljare.

Väldigt tacksam för hjälp!

Kolla i Biltemakatalogen.

Du får en ledtråd: det börjar på "F" och är brandfarligt. Vissa lackade ytor kan ta skada av det.

Rofl
Citera
2012-02-02, 23:13
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Letat runt en del, och det verkar tillslut som att ett Colorama kan ta hem det.

Vilken skulle du (och alla andra så klart) rekommendera av xylen och toluen som lösningsmedel när man ska ha en organisk och oorganisk fas i en behållare? Xylenen ska tydligen lukta en mer än toluenen, men toluenen ska tydligen bilda emulsion lättare.

Xylen är att föredra eftersom det är mindre giftigt. Toluen är nödvändigt för vissa saker men kan oftast ersättas med Xylen.
Citera
2012-02-03, 11:56
Medlem
Taftamanabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Kolla i Biltemakatalogen.

Du får en ledtråd: det börjar på "F" och är brandfarligt. Vissa lackade ytor kan ta skada av det.

Rofl

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Xylen är att föredra eftersom det är mindre giftigt. Toluen är nödvändigt för vissa saker men kan oftast ersättas med Xylen.
Tackar!
Citera
2012-02-04, 18:21
Medlem
Har Granngården inte Kaliumnitrat (KNO3)? eller står det bara inte på hyllorna?

Har varit in och tittat på 2 st olika Granngården men inte hittat mer än djurfoder och stövlar
Citera
2012-02-05, 22:44
Medlem
Citat:
Har Granngården inte Kaliumnitrat (KNO3)? eller står det bara inte på hyllorna?

Har varit in och tittat på 2 st olika Granngården men inte hittat mer än djurfoder och stövlar

Om du hade lagt ner 5 minuter med sökfunktionen så skulle du ha svaret på din fråga, jag har sådan lust o bli spydig nu men jag ska bespara dig och rekomendera sök.
Citera
2012-02-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oger
Om du hade lagt ner 5 minuter med sökfunktionen så skulle du ha svaret på din fråga, jag har sådan lust o bli spydig nu men jag ska bespara dig och rekomendera sök.

Anledningen till att jag fråga var för att jag ville ha ett aktuellt svar. Om du vet vart det finns så länka istället för att komma med kommentarer som inte är till någon nytta.

Och jag har sökt, men jag har tyvärr inte hitta nå bra svar.
Citera
2012-02-08, 02:12
Medlem
kalle.bs avatar
Var köper man dietyleter numera? Har inte varit på apoteket ännu, men sist jag var där så hade de varken propylenglykol eller ens destillerat vatten. Så jag tvivlar på att de ens kommer att ha dietyleter.
Citera
2012-02-08, 06:21
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Anledningen till att jag fråga var för att jag ville ha ett aktuellt svar. Om du vet vart det finns så länka istället för att komma med kommentarer som inte är till någon nytta.

Och jag har sökt, men jag har tyvärr inte hitta nå bra svar.
Det senaste jag har sett i denna tråden är att de inte längre har det i sitt sortiment. Innan dess var det beställningsvara.
Akvariebutiker har i mindre mängder - upptill kilot, Colorama kan möjligen skaffa, ev. andra jordbruks/växthusorienterade affärer kan ha säckar. Pyroshop och Keten tror jag också har.
Citera
2012-02-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det senaste jag har sett i denna tråden är att de inte längre har det i sitt sortiment. Innan dess var det beställningsvara.
Akvariebutiker har i mindre mängder - upptill kilot, Colorama kan möjligen skaffa, ev. andra jordbruks/växthusorienterade affärer kan ha säckar. Pyroshop och Keten tror jag också har.

Tack för hjälpen.

Blir att beställa på nätet då iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in