2009-09-19, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Har någon mer än jag sett KeteN's raketmotorer? Intressanta iallafall.
Det ser ut som kopparrör och bentonitplugg, men det kan det väl inte vara.

Jo, det kan det väl. Större kommersiella raketer har ju en aluminiumhylsa som ser ut på liknande sätt. Krevadladdningen sitter ju en bra bit ifrån, så några splitter blir det ju inte.

Citat:
Någon son har hunnit beställa eller har någon info?

Nix, men du kan ju maila honom och fråga åt oss andra.
Citera
2009-09-19, 14:51
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jo, det kan det väl. Större kommersiella raketer har ju en aluminiumhylsa som ser ut på liknande sätt. Krevadladdningen sitter ju en bra bit ifrån, så några splitter blir det ju inte.

Nix, men du kan ju maila honom och fråga åt oss andra.

Nja, tror mer och mer på att det är polerat papper

Ja, varför inte, jag ska besälla från han idag.
Citera
2009-09-23, 13:11
Medlem
eckick1s avatar
bulkkemikalier från svenska kemi?

På svenska kemis hemsida står det under zink-fliken:

Citat:
Observera: Zink är osedvanligt fuktkänsligt, varför det, trots våra långtgående ansträngningar att undvika just detta, kan förekomma hårda klumpar som behöver avlägsnas eller malas innan användning. Vi kan endast garantera en fullvärdig produkt vid köp av helt fat (100 kg). Hållbarheten hos ett oöppnat fat är dock endast några månader innan klumpbildning börjar!

Helt fat...

När man googlar svenska kemi får man fram resultat som säger att de saluför över 15 000 kemikalier. Den som kan räkna inser ju att det inte finns 15K kemikalier på deras sida.
Jag har inte hittat någon information på www.svenskakemi.nu om att de säljer bulkkemikalier.

Men när jag googlade hittade jag denna sida:

http://hem.fyristorg.com/bulkkemikalier/sortimentlista-komplett-2.htm

fyristorg har något med glocalnet att göra.

Nu undrar jag om någon annan vet om detta, eller är det bara jag som har missat det. Där finns ju en hel del intressanta kemikaler.
Jag tror inte att de leverarar till privatpersoner, eller?

Där står även att zink säljs i fat på 100kg.

Erik

Ps. Svenska kemis träkol PM är slut, de jobbar på problemet. Ca 2 veckor innnan de får in nytt.
Senast redigerad av eckick1 2009-09-23 kl. 13:14.
Citera
2009-09-23, 15:27
Bannlyst
Jag tror att det finns någon idiotlag som säger att privatpersoner inte kan få levererat kemikalier i pall, men i princip kan du köpa hur mycket kemikalier du vill som det inte är restriktioner på.
Citera
2009-09-23, 16:25
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Magnesium?

Hittade magnesiumband på ett ställe som det länkades till i tråden.
Men jag kulle helst vilja ha en hel bit eller typ en stav som man kan kapa till efter tycke.

Några tips?
Citera
2009-09-23, 16:41
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Jag tror att det finns någon idiotlag som säger att privatpersoner inte kan få levererat kemikalier i pall, men i princip kan du köpa hur mycket kemikalier du vill som det inte är restriktioner på.
Det bör det finnas, elller har SK satt upp egna regler...
Citera
2009-09-23, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Det bör det finnas, elller har SK satt upp egna regler...

Hans brukar knappast vara ovillig att sälja, så länge det är lagliga grejer. Ring eller maila.
Citera
2009-09-23, 16:57
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Hans brukar knappast vara ovillig att sälja, så länge det är lagliga grejer. Ring eller maila.
Nej, jag vet. Men jag ska inte beställa något på ett tag nu.
Citera
2009-09-23, 17:21
Medlem
wääuus avatar
Ojdå det var som fan! Jag hade gärna kommit över en 25kg säck med någon fin tensid att dumpa i ett gäng fontäner. Eller en dunk 50% H2O2...
Citera
2009-09-25, 22:02
Medlem
Flytande väte

Var kan jag köpa flytande väte? Behöver 10 Liter. AGA har inte. Undrar om man kan köpa från någon teknisk högskola?

Tacksam för svar.
Citera
2009-09-25, 22:15
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titania10
Var kan jag köpa flytande väte? Behöver 10 Liter. AGA har inte. Undrar om man kan köpa från någon teknisk högskola?

Tacksam för svar.

Flytande väte har jag mycket svårt att tänka mig att du ska lyckas få tag på då det inte är speciellt många grader "varmare" än absoluta nollpunkten.

Är det möjligt att du menar flytande kväve?

//fieldleaf
Citera
2009-09-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Flytande väte har jag mycket svårt att tänka mig att du ska lyckas få tag på då det inte är speciellt många grader "varmare" än absoluta nollpunkten.

Är det möjligt att du menar flytande kväve?

//fieldleaf

Nej. Jag menar flytande väte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in