2005-07-05, 13:30
Medlem
Är det helt omöjligt att få tag på peleusbollar och filterpapper "offline"?
Citera
2005-07-05, 13:36
Medlem
akitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Papaver
Någon som vet vart man får tag på en sån där häftig strömbrytare med en röd kåpa ovanpå man viker upp, alltså en sån som de har i flygplan på film när de ska skjuta iväg de stora raketerna?

Är det en sån här du tänker på?
SWITCH
Citera
2005-07-05, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av akita
Är det en sån här du tänker på?
SWITCH

Precis en sådan är det, tackar!

...och en lysdiod har den också, kan det bli fräsigare än såhär!
Citera
2005-07-08, 23:37
Medlem
JEzuss avatar
Är i behov av fyrverkeripjäser

Ska ha en liten tillställning och tänkte bränna av ett par typ thunderkings då som en kul grej.
Någon som vet vart man kan få tag i pjäser nu på sommaren? (helst i norrköping). Internet går även bra.
Sen skulle jag vilja synca smällarna lite också, får man prova sig fram med stubin då lr?
tips!?

mvh B
Citera
2005-07-08, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
Ska ha en liten tillställning och tänkte bränna av ett par typ thunderkings då som en kul grej.
Någon som vet vart man kan få tag i pjäser nu på sommaren? (helst i norrköping). Internet går även bra.
Sen skulle jag vilja synca smällarna lite också, får man prova sig fram med stubin då lr?
tips!?

mvh B

Thunderkings är förbjudna sen år tillbaka.
Vet inte nått om butikerna i norrköping, men i stockholm finns det iaf som säljer året runt. finns säkert någon ÅF där nere som har lust att sälja nu oxå.
vill du synca så äre el-tändning som gäller, lättare en att hålla på å pilla dit extra stubiner osv.
Smäll lungt bara, tror man egentligen behöver extra tillstånd såhär års.
Citera
2005-07-08, 23:57
Bannlyst
Hörrni grabbar! Nu ere kris.

APOTEKET HAR SLUTAT SÄLJA VÄTEPEROXID

privatperssoner från icke längre köpa. Alla som VET något apotek/färgaffär som säljer i stockholm, säg till!

Vet = frågade de senaste 3 dagarna.
Citera
2005-07-09, 00:56
Medlem
ankdams avatar
Ok, ang. den ständigt irriterande vanadinoxiden som lyser i sin frånvaro, Planerar att framställa från verktyg, har dock inte hittat hur hög halt av vanadin dessa innehåller, de andra metallerna i legeringen är väl krom och järn, möjligtvis nickel.

Är det någon som funnit ett bra sätt att rena vanadinet, och sedan oxidera det till vanadinoxid?
Citera
2005-07-09, 01:06
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jag vet att det kanske är fel tråd att ställa frågan i, men jag hittade ingen annan bra och jag vill inte starta en ny, i vilket fall - kan man använda titanoxid till något och i så fall vad?
Citera
2005-07-09, 01:07
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
[..]har dock inte hittat hur hög halt av vanadin dessa innehåller, de andra metallerna i legeringen är väl krom och järn, möjligtvis nickel.
[...]
Är det någon som funnit ett bra sätt att rena vanadinet, och sedan oxidera det till vanadinoxid?

Vanligt verktyg brukar vara av typen chrome vanadium. Sen är det bara att googla, och hoppas att ditt verktyg enbart består av det. Härefter pulverisera, uppvärma med NaCl till 850 grader C. Du bör nu ha NaCrO4 och NaVO3, varifrån NaVO3 isoleras. Lös denna i syra, och filtera och spara den röda "geggan", som smälts varvid V2O5 bildas.
Citera
2005-07-09, 01:13
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
kan man använda titanoxid till något och i så fall vad?

TiO2 är uselt i termit tilsammans med Al, enbart slöseri. Men, det används väl som katalysator, tycks jag minna?
Har själv spekulerat lite i hur man som amatör kan göra Kroll processen.
TiO2(s) + C(s) + Cl2(g) -> TiCl4(g) + 2 CO (g)

TiCl4(g) + Mg(s) -> Ti(s) + MgCl2(l)

Om temperaturen är tillräckligt hög, är både Ti och saltet flytande. Genom att lösa detta i HCl bildas snygga "svampar" av Ti, eftersom denne inte attackeras av HCl.
Citera
2005-07-09, 01:16
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Vanligt verktyg brukar vara av typen chrome vanadium. Sen är det bara att googla, och hoppas att ditt verktyg enbart består av det. Härefter pulverisera, uppvärma med NaCl till 850 grader C. Du bör nu ha NaCrO4 och NaVO3, varifrån NaVO3 isoleras. Lös denna i syra, och filtera och spara den röda "geggan", som smält varvid V2O5 bildas.

Mycket exakt svar så fort! Tackar.
Innehåller inte verktygen oftas järn också, och är det inte problematiskt att pulvrisera verktyget? Ska jag hetta upp det med NaCl, vart försvinner då allt kloret?
Citera
2005-07-09, 01:19
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Mycket exakt svar så fort! Tackar.
Innehåller inte verktygen oftas järn också?

Jag tyckte jag skrev du skulle googla?
Det finns ju tusentals legeringar, men nån (jag?) får väl komma med några identifikationsprov imorgon eller måndag.

Edit: proceduren jag skrev var lite direkt ur huvudet. Men det påminner mycket om hur Cr och V framställs industriellt.

Edit2: vetefan hur du ska pulverisera. Cr/V är en ganska hård legering (varför det givetvis används som verktyg...). Du vill ju tydligen inte köpa ditt V2O5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in