2009-04-16, 17:19
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Är så sur på mig själv för att jag åkte nyligen förbi ett 8" HDPE rör som jag hade kunnat tagit. Dock så va det inte rätt tillfälle då jag var påväg till ett ställe och lite bråttom. Men det va obevakat. Sedan 1 vecka senare var det borta. man får helt enkelt skylla sig själv...........

fieldleaf

Måste bara av glädje säga att det upprepade sig denna vecka, bara att denna gång kunde man ta med det. Att såga genom ett 8" HDPE rör med handsåg är dock inget jag rekommenderar. Och man bör gärna ha en kompis som hjälper till att bära det (1,25m 8" HDPE rör väger jäkligt mycket, uppskattat 30kg).

Så satsar på att skjuta av en 8" konstbomb till nyår nu.

//fieldleaf
Citera
2009-04-17, 06:33
Medlem
downloaders avatar
Bad keten om ett kolli nummer å fick dessa nummer:

Parcel Number: xxxxxxxxxxx
SSCC NO: xxxxxxxxxxxxxxxxx

Vart kan man kolla upp dessa nummer, finns det någon polsk motsvarighet till posten.se där man kan kolla sitt paket?
Citera
2009-04-17, 07:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Joho, bara dom har tillstånd att förvara kan dom sälja.

Jojo, så är det ju med det mesta. Rent praktiskt är ju svaret fortfarande nix, då det är ganska sparsamt mellan de som orkar skaffa tillstånd.
Citera
2009-04-17, 07:25
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Måste bara av glädje säga att det upprepade sig denna vecka, bara att denna gång kunde man ta med det. Att såga genom ett 8" HDPE rör med handsåg är dock inget jag rekommenderar. Och man bör gärna ha en kompis som hjälper till att bära det (1,25m 8" HDPE rör väger jäkligt mycket, uppskattat 30kg).

Så satsar på att skjuta av en 8" konstbomb till nyår nu.

//fieldleaf

Man ber att få "granulera".

Finders keepers, losers weepers

Har du hittat det ursprungliga syftet med röret? För det kan väl knappast vara vanligt att det dräller HDPE rör i dikena, som tussilago?
Citera
2009-04-17, 08:39
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Har du hittat det ursprungliga syftet med röret? För det kan väl knappast vara vanligt att det dräller HDPE rör i dikena, som tussilago?

Har inte riktigt koll men vad det såg ut som så håller de på att bygga ett litet större bostadsområde där. Röret jag tog va 20cm i innerdiameter. Det såg ut som att det va ett huvudrör som skulle leda vattnet till själva området för att sedan delas upp till husen. Det fanns även ett ännu störe HDPE rör där på cirka 25-30 cm i innerdiameter. Väggen va brutalt tjock på det röret.
Det fanns även några mindre rör där med i vad som såg ut att vara storlekar på 10-15cm i innerdiameter i HDPE. Men orkade inte börja på nytt att kapa upp rören med handsåg och de låg även lite otympligare.

När man ser själva rören och får känna på dom förstår man att de är perfekta som mörsar rör, när man lyfter det förstår man inte vem som kom på tanken att ha dom som mobila mörsarrör. Tror att upp till 4" konstbomber så är HDPE behändigt. Efter det så börjar rören komma upp i lite för tunga vikter. Man måste ha bil för att hämta rör som är 4" < X om de är av HDPE. Man bär helt enkelt inte dessa längre än 200 meter. Speciellt som dessa rör va på en släp väg en bit in i skogen. Så det va lite skogsvandring in för att hämta och bära bort det.

Ska ta och svarva mig en solid träplugg när jag får tid. Sedan måste jag börja på och se vilka stjärnor som tål farten av en 8":are. Funderar på att det är "Chrysanthemum 8" som gäller. Men det får vi diskutera i en annan tråd.

//fieldleaf
Citera
2009-04-18, 16:45
Medlem
downloaders avatar
söker nu tuber i större storlek

dessa är inte så stora som de ser ut men bra ändå, dock inte stora nog.
http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/748

å denna är förbred
http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/566

något som va lika stort som en achtung böller skulle sitta fint, dom är 18cm lång och har 3cm i diameter.

Någon som vet vart man kan få tag i tuber av dessa mått med pappers pluggar för båda ändar.
Citera
2009-04-18, 17:24
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:

Om det är sådana rör som benäms "PE-rör" här...
http://www.ahlsell.se/upload/Dokumentation/VA_Specialen/Flik01_Tryckledningar.pdf
.. så låg det ett löst sådant rör med gissningsvis 8-10" diameter, ca:2,5m (uppskattat från åkande buss) vid vägkanten i morse mellan norra sköndal och högdalen (buss172).. om du är i södra stockhiolmsområdet.
Citera
2009-04-18, 19:08
Medlem
downloaders avatar
Nu för andra som kommer beställa från keten så har jag nu fått tag på sen sida där du kan spåra ditt paket:

http://www.gls-poland.com/online/paketstatus.php3

1: Skriv in "Parcel Number" du får från keten i det vänstra vita fältet
2. Tryck på knappen "Dodaj"
3. Tryck på knappen "Znajz paczke"

Jag frågade bara om tracking nummer från keten så fick jag det.

Dock kan jag nu se att han skicka det den 15 april, å jag gjorde min beställning 28 march.

fast det tog bara 2 dar för det att komma till Sverige.
Citera
2009-04-30, 07:10
Medlem
blps avatar
Finns det någon polack som säljer litium
Citera
2009-04-30, 16:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Jojo, så är det ju med det mesta. Rent praktiskt är ju svaret fortfarande nix, då det är ganska sparsamt mellan de som orkar skaffa tillstånd.
Några få räcker, bara att ringa runt till alla färgaffärer i närheten så har alltid någon av dem tillstånd
Citera
2009-04-30, 18:59
Medlem
downloaders avatar
ska bara tipsa om att keten nu har ny sidlayout

http://www.keten.com.pl/Start_SWE

(Vart) Finns trådlös el-tändning att köpa?
Senast redigerad av downloader 2009-04-30 kl. 19:42.
Citera
2009-05-04, 20:42
Medlem
kebabmammans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Aceton - färgaffär/järnhandel, mindre flaskor i vanl matvarubutiker (ICA)

Askorbinsyra "C-vitamin" matvaruaffär

Aluminium - finns som stång och plåt hos hobbyaffärer, som folie i
matvaruaffärer

Ammoniumnitrat - Konstgödseln N34 (end riktiga bönner), kylpåsar för
idrottsskador (sportaffär)

Bariumkarbonat - keramikaffär/gross anv i glasyrer

Bariumsulfat - se ovan

Bly- återvinningstation, batterier, ibland som fisketyngder

Citronsyra - matvaruaffär ex ICA, kryddhyllan

Dextros "druvsocker" matvaruaffär

Etanol (denaturerad) färgaffär, mack, matvarubutik (innehåller div skit bl.a
färgämne) T-röd

Glycerol - färghandel

Glykol - mack, färghandel

Isopropanol - matvarubutik, färgaffär, mack "Spolarvätska" (Ej
"färdigblandad"!)

Järn - finns i någorlunda ren form i järnspik, järnpulver (?) och div bruksföremål

Järn(III)oxid, keramikgross/affär anv i glasyrer

Järnsulfat - järnaffär

Kalciumkarbid - fröaffär, järnaffär, färghandel

Kalciumkarbonat - lanthandel, "kalk"

Kalciumnitrat - lanthandel, granngården "kalksalpeter" obs end 95% ren innehåller vaxigt skit + lite ammoniumnitrat

Kaliumklorid - vanl seltin innehåller 40% KCl (10% MgSO4 och 50% NaCl)

Kaliumnitrat - "Salpeter", Svenskakemi.nu/Nifelheimkemi.nu alt konstgödseln krista K plus (25kg) eller unika kali, granngården/div butiker som för yaras sortiment. www.Aquascape.nu

Kaliumpermanganat - djur/akvarieaffär, färghandel

Kanthal - motståndstråd, finns i hobbyaffärer, i en del järnhandlar o.d

Kemisk bensin - matvaruaffär (ICA)

Koppar - finns som plåt och som tråd hos claes ohlsson mfl

Koppar(II)oxid keramikaffär/gross anv i glasyrer

Kopparsulfat - färgaffär, järnaffär

Kromnickel - motståndstråd, finns i hobbyaffärer / att best ifrån hobbyföretag och i en del järnhandlar

Krom(III)oxid, - "grön kromoxid" keramikgrossist/affär anv i glasyrer.

Litiumkarbonat - keramikgross/affär anv i glasyrer

Magnesium - ibland som anodiseringsskydd till båtar, oftast är de dock av zink.

Mangan(IV)oxid, "brunsten" keramikgrossist (anv i glasyrer)

Natriumdithionit - matvarubutik fläckborttagningsmedel

Natriumhydroxid - "kaustik soda" färgaffär

Natriumkarbonat - färgaffär "målarsoda", kristallsoda är ett 10-hydrat.

Natriumnitrat - matvaruaffär, kryddhyllan

Natriumsilikat - färg/järnhandel, "vattenglas"

Natriumvätebarbonat ("bikarbonat") matvaruaffär, kryddhyllan

Natriumvätesulfit - fläckborttagningsmedel "remol"

Oxalsyra - färgaffär/järnhandel

Paraffin - En del tändvätskor (mack, matvaruaffär) består till 99-nånting procent av N-paraffiner

Saltsyra - färgaffär/järnhandel

Sukros "socker" vanliga jävla affär

Svavel - apoteket, järnhandel, färgaffär (INTE överallt)

Svavelsyra - säljs INTE överdisk i Sverige (dock har en del butiker kvar lite....) men finns bilbatterier och i konc under 14% på en del ställen.

Tenn(IV)oxid, keramikaffär/gross anv i glasyrer

Urea - granngården (20kg säckar)

Vinsten - matvarubutik, kryddhyllan

Vinsyra - matvarubutik, kryddhyllan

Väteperoxid - järnhandel/färgaffär 19,5%, 3% i varuhus 30% apotek

Zink - ibland som anodiseringsskydd till div järnföremål, i vanliga batterier (höljet)

Xylen - färghandel (sällsynt)

Ättikssyra 24,5% matvarubutik

Detta är (preliminär) lista på vad som finns att hitta i vanliga butiker. Det som inte finns i vanliga butiker finns oftast hos Svenskakemi eller nifelheim kemi.
Fyll på med flera, jag editerar in dem, eller om Psychopatic kan editera in denna lista i sitt ursprungsinlägg med tanke på att mods
kan editera längre än 24h?

Vafan, du glömde salpeter. Har letat som en galning efter det här (tydligen inte tillräckligt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in